موزه زمان

0 3,949
موزه زمان از خانه های تاریخی ایران است که در آن انواع ساعت ها مانند: ساعت آفتابی ناصرالدین شاه، ساعت مشاهیر بزرگ، ساعت دکتر محمود حسابی و ساعت های لوکس و دکوری موجود است. موزه زمان که منزل حسین خداداد می باشد، جزو خانه های باقی مانده از دوران قاجار است و تزئینات و گچ بری های زیبایی دارد که با تغییری کاربردی به گنجینه ی ارزشمند از اشیاء تاریخی و گران بها می باشد این آثار تاریخی در حدود 16 سال پیش به عنوان اولین موزه ساعت ایران به ثبت ملی رسید. امروزه این موزه مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار می گیرد.

منزل حسین خداداد

قدمت این ساختمان به دوره قاجاریه برمی گردد که در دوران حکومت محمد شاه و ناصرالدین شاه قاجار می باشداین موزه منزل حسین خداداد بازرگان و صنعت گر ایرانی است، این بنا از زمان انقلاب تا کنون تحت اختیار مستضعفان قرار دارد. موزه زمان بخشی از اراضی باغ فردوس به حساب می آمد که در اختیار معیرالممالک که داماد ناصرالدین شاه بود قرار داشت، پس ازمرگ وی پسرش صاحب باغ شد از آن جایی که علاقه ای به باغ و امارت نداشت همه درختان را قطع کرد تا به عنوان هیزم استفاده شوند. در سال 1304 خورشیدی فردی به نام عبدالله خان، ملک را از او خرید که تا سال 1346 در اختیار وراث او بود، در همین سالها بود که حسین خداداد ملک را خرید.در آن زمان ساختمان داخل باغ عمارتی یک طبقه بود که از خشت و گل ساخته شده بود و اسکلتی چوبی داشت، ساختمان موزه حدود 700 متر زیر بنا دارد و در محوطه ای زیبا به مساحت 6000 متر مربع قرار گرفته است.
حسین خداداد تغییرات قابل توجهی مانند احداث یک طبقه روی همکف و همچنین از برترین استادان گچ بری ایران در خواست کرد تا اقداماتی برای تزیین خانه ی وی انجام شود و از طراحان معروفی مانند: حاج عبدالکریم، نوید تهرانی و استاد فرهاد یحیی پور نیز بر روی خانه کار کردند.
تقریبا 12 سال گچ بری خانه وی طول کشید که معماری موزه زمان ترکیبی از سبک های ایرانی و خارجی است و در سر درهای ساختمان ترکیبی ار سبک قاجاریه نیز به چشم می خورد. حسین خداداد پس از این همه تلاش برای باز سازی خانه اش تنها 1 سال در آن زندگی کرد او چند سال قبل از اتقلاب به آمریکا سفر کرد، پس از مهاجرت او موزه زمان مکانی شد برای آرام و قرار روند ساعت ها.

دیدنی های موزه زمان

در فضای موزه زمان ابزار گوناگونی در معرض نمایش قرار گرفته اند مانند: انواع مختلفی از ساعت ها ساعت آفتابی، ساعت آبی، ساعت آبی مکانیکی، ساعت طنابی، ساعت روغنی و قایق اژدها که می توان در این موزه انواع ساعت های قدیمی و مدرن را بازدید کرد. از ساعت های جالب این موزه ساعت شمعی است که 1000 سال پیش در انگلستان اختراع شد که در آن بدنه ی شمع درجه بندی شده است و با سوختن شمع و پایین آمدن آن گذشت زمان به نمایش در می آید.
در طبقه ی اول عمارت انواع مختلفی از ساعت های مکانیکی وزنه ای و کوکی نگهداری می شود مانند: ساعت های آونگی، رومیزی، ایستاده که هر کدام از آنها نشان گر هنر و صنعت می باشد، گفتنی است که تزیینات خاص این آثار قدیمی بسیار مورد توجه تماشاگران قرار می گیرد. در طبقه دوم موزه زمان انواع مختلفی از ساعت های مچی قرار دارد ساعت های افراد سرشناس مانند: محمد علی کشاورز، جمشید مشایخی، دکتر حسابی، مصطفی رحماندوست و غیره، برخی از آنها کاربرد های خاصی داشته اند که اهمیت ویژه ای را دارند مانند اولین ساعت کارت زنی.
بخش های جالب دیگری در موزه زمان وجود دارد، از جمله تقویم های مهم سراسر دنیا به همراه نمونه هایی از تقویم های ساده و باستانی. همچنین تقویم نویسان مشهور اسطرلاب ها و ظروف سنجش زمان که می توان به آنها نیز اشاره کرد. از همه مهم تر جالب است بدانید که ماکت قدیمی ترین سند تاریخ دارایرانی، کتیبه ی بیستون هم در این مکان وجود دارد. در بخش های دیگر موزه هم ابزار های دیگری مانند سنجش زمان و ابزارهای تعمیر این وسایل نگهداری می شود که هر کدام از آنها در زمان خود بسیار وسیع و کار آمد بوده است.
در موزه زمان کلکسیونی از فسیل ها که قدمت برخی از آنها به 300 میلیون سال می رسید در معرض نمایش قرار گرفته که این فسیل ها را دکتر قریب به موزه اهدا کرده است.
در موزه زمان کافه بسیار مشهوری وجود دارد که گردشگران تور تهران می توانند در این باغ زیبا با صدای پرندگان چای یا کافه میل کنند، البته لازم به ذکر است که صبحانه های کافه موزه زمان بسیار معروف است که برای کسانی که اهل صبحانه خوردن هستند مکان بسیار عالی به حساب می آید.
پس از بازدید از موزه و آثار به جا مانده سری هم به اتاق های اصفهانی عمارت بزنید، که شاهکار هنر ایرانی است و پر از تزئیناتی است که شما را به حال و هوای شهر اصفهان می برد.

زمان بازدید از موزه زمان

شش ماه اول سال شنبه تا چهارشنبه از 09:00 تا 19:00 و پنج شنبه و جمعه و روزهای تعطیل از 10:00 تا 19:00
شش ماه دوم سال شنبه تا چهارشنبه از 09:00 تا 17:00 و پنج شنبه و جمعه و روزهای تعطیل از 10:00 تا 17:00

هزینه موزه زمان

هزینه ورودی موزه زمان برای هر نفر 3000 تومان است.

دسترس به موزه زمان

تهران، خیابان ولی عصر، خیابان فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهارراه برزین، پلاک 12 موزه زمان

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود