آدرس آرامگاه آتاتورک

0 251

آتاتورک یکی از شخصیت های بسیار معروف و محبوب ترکیه ای می باشد که بسیاری از گردشگران این کشور تنها با هدف بازدید از آرامگاه این شخص به ترکیه سفر می کنند، از این رو در این بخش از سایت لحظه آخر قصد داریم به معرفی این جاذبه و بیان اطلاعاتی نظیر آدرس آرامگاه آتاتورک بپردازیم چنانچه قصد سفر به ترکیه و بازدید از این آرامگاه را دارید در ادامه با لحظه آخر همراه باشید تا علاوه بر اطلاع از آدرس آرامگاه آتاتورک، با این جاذبه بیشتر آشنا شوید.


مصطفی کمال آتاتورک یکی از معروف ترین رهبر های سیاسی کشور ترکیه در دوران معاصر بوده است و اصلاحات بسیاری در نظام سیاسی و اجتماعی این کشور انجام داد به همین جهت از محبوبیت و جایگاه بسیار ویژه ای در میان مردم کشور ترکیه برخوردار است، این شخص محبوب در تاریخ 10 نوامبر سال 1938 میلادی چشم از جهان فرو بست و پس از 6 سال از این تاریخ ساخت مقبره وی آغاز شد. جالب است بدانید که ساخت مقبره آتاتورک حدود 9 سال به طول انجامید و سرانجام در سال 1953 میلادی به اتمام رسیده و امکان بازدید از آن برای عموم مردم فراهم شد.
خوب است بدانید که آرامگاه آتاتورک در شهر آنکارا و در منطقه چانکایا واقع شده است و دسترسی به آدرس آرامگاه آتاتورک بسیار آسان است به همین جهت تمامی گردشگران تور آنکارا می توانند به این آرامگاه رفته و از آن دیدن کنند.

چنانچه قصد مراجعه به آدرس آرامگاه آتاتورک و بازدید از این مجموعه را دارید باید بدانید که این مقبره شامل قسمت ها مختلفی است که در ادامه به معرفی برخی از آن ها خواهیم پرداخت:
پارک صلح:
در محوطه اطراف مقبره آتاتورک پارکی به وسعت 630 هزار متر مربع، به نام پارک صلح وجود دارد که در آن 50 هزار گونه درخت مختلف و بیش از 100 گونه گل متنوع پرورش داده می شود، اگر از علاقمندان به طبیعت و گشت و گذار در میان گل ها و گیاهان زیبا هستید بازدید از پارک صلح مقبره آتاتورک را فراموش نکنید.
برج استقلال:
برج استقلال در واقع ساختمانی می باشد که بر روی آن یک حجاری بسیار زیبا با تصویری نمادین شخصی شمشیر به دست وجود دارد، همچنین بازدیدکنندگان این بخش می توانند مجموعه ای از سخنان آتاتورک پیرامون مسئله استقلال را در این برج مشاهده کنند.
برج آزادی:
نقش سنگی موجود در برج آزادی مجموعه تصویر فرشته آزادی که نمادی از تقدس می باشد را به نمایش گذاشته است و در این برج نیز کتیبه ای از سخنان آتاتورک در رابطه با آزادی وجود دارد.
مجسمه زنان:
در قسمت رو به رویی برج آزادی مجسمه ای از سه زن ترکیه ای وجود دارد که هریک از آن ها نماد یکی از ویژگی های بارز زنان ترکیه ای می باشد، مجسمه اول زنی را در حال طلب رحمت از خداوند برای آتاتورک نشان می دهد، مجسمه دوم متعلق به زنی است که از غم از دست دادن آتاتورک در حال گریه است و مجسمه سوم نیز زنی خوشه بدست را نشان می دهد که نماد برکت و فراوانی در کشور ترکیه می باشد.
مجسمه مردان:
درست در کنار مجسمه زنان مجسمه ای گروهی از مردان ترکیه ای وجود دارد که یکی از آن ها نماد سربازان ترکیه ای، دیگری نماد جوانان روشنفکر کشور و سومین مجسمه نیز نمادی از روستاییان ترکیه می باشد، جالب است بدانید که در چهره هر یک از مجسمه ها غم ناشی از مرگ آتاتورک کاملا مشهود می باشد.
جاده شیر ها:
یکی از معروف ترین و جالب ترین قسمت های مقبره آتاتورک معبری 262 متری می باشد که انتهای آن به میدان مراسم می رسد، چنانچه به آدرس آرامگاه آتاتورک مراجعه کنید خواهید دید که در این مسیر حدود 24 مجسمه شیر در حالت نشسته وجود دارد که نشان از 24 قبیله اوغوز می باشند و نمادی از قدرت و صلح در کشور ترکیه هستند.
میدان مراسم مقبره آتاتورک:
همانطور که پیش تر اشاره کردیم جاده شیر ها میدانی تحت عنوان میدان مراسم ختم می شود، این بخش در واقع محوطه ای مستطیل شکل می باشد که گنجایش 15 هزار نفر به صورت همزمان را دارد، لازم به ذکر است که این میدان محل برگزاری مراسم ملی کشور ترکیه می باشد و جشن های مهم این کشور نظیر جشن روز جمهوری در این بخش از آرامگاه آتاتورک برگزار می شود.
خوب است بدانید که کف این محوطه با سنگفرش هایی به شکل قالیچه های سنتی تزئین شده است و نمای بسیار زیبایی دارد.
موزه آتاتورک:
موزه آتاتورک یکی از مهم ترین قسمت های مقبره آتاتورک می باشد که در تاریخ 21 ژوئن سال 1960 افتتاح شده است و محل نگهداری لوازم شخصی مصطفی کمال آتاتورک می باشد و بازدید از آن می تواند اطلاعات بسیاری در رابطه با آتاتورک و شیوه زندگی وی در اختیار گردشگران تور آنکارا قرار دهد.

ساختمان اصلی مقبره:

ساختمان اصلی مقبره آتاتورک به سه بخش مجزا تقسیم می شود که عبارتند از مقبره آتاتورک، سالن افتخارات، اتاق قبر.
مقبره آتاتورک:
بخش مقبره آتاتورک اصلی ترین بخش آرامگاه آتاتورک می باشد که در میدان این مجموعه واقع شده است و گردشگران برای بازدید از آن باید از پله های موجود در ورودیه ساختمان را پشت سر بگذارند، پس از طی کردن پله ها ساختمانی مربع شکل را خواهید دید که با ستون های متعدد احاطه شده است و کتیبه هایی از جنس طلا از سخنان آتاتورک بر روی دیوار های طرفین آن وجود دارد.
سالن افتخارات:
در این سالن مزاری نمادین برای آتاتورک ساخته شده است که سنگی به رنگ قرمز دارد و در انتهای سالن واقع شده و نمای بسیار با شکوهی به سالن بخشیده است.
در دیواره های سالن کتیبه هایی از سخنان آتاتورک و همچنین تعدادی مشعل برنزی به چشم می خورد.
اتاق قبر: 
اتاق قبر مجموعه درست در پایین مقبره نمادین آتاتورک و در طبقه همکف واقع شده است، این اتاق به شکل 8 ضلعی بوده و دارای سقفی به شکل هرم می باشد، در میان این اتاق تابوتی قرمز رنگ وجود دارد که درون آن با خاک نقاط مختلف ترکیه پر شده است.
چنانچه قصد مراجعه به آدرس آرامگاه آتاتورک و بازدید از این مجموعه را دارید باید بدانند که امکانات بسیاری برای رفاه حال بازدیدکنندگان در این مجموعه در نظر گرفته شده است که برخی از آن عبارتند از راهنمای صوتی، مسیر های پیاده روی، سرویس بهداشتی، گالری، فروشگاه و غیره.

راه های دسترسی به آدرس آرامگاه آتاتورک:
گردشگران تور آنکارا برای رسیدن به آدرس آرامگاه آتاتورک می توانند از انواع وسایل حمل و نقل عمومی موجود در شهر استفاده کنند.
اتوبوس:
یکی از بهترین و آسانترین راه های دسترسی به آدرس آرامگاه آتاتورک استفاده از اتوبوس می باشد، نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس به این مجموعه آنادولو میدانی نام دارد، این استگاه در فاصله 200 متری از درب اصلی آرامگاه واقع شده است و گردشگران می توانند به سادگی خود را به این جاذبه برسانند.
مترو:
گردشگران تور آنکارا در صورت تمایل برای دسترسی به آدرس آرامگاه آتاتورک می توانند از مترو های آنکارا استفاده کنند، اما باید توجه داشته باشند که نزدیک ترین ایستگاه مترو (ایستگاه مال تپه) حدود 700 متر با مقبره آتاتورک فاصله دارد.
یکی دیگر از نکاتی که گردشگران پیش از مراجعه به آدرس آرامگاه آتاتورک باید به آن توجه کنند ساعت کاری این مجموعه می باشد که به شرح زیر است:
12 بهمن تا 24 اردیبهشت: از 9:00 صبح تا 16:30 عصر
25 اردیبهشت تا 9 آبان: از 9:00 صبح تا 17:00 عصر 
10 آبان تا 12 اسفند: از 9:00 صبح تا 16:00 عصر 
لازم به ذکر است که این مجموعه بلیط ورودی ندارد و گردشگران تور آنکارا می توانند به صورت رایگان از این آرامگاه بازدید به عمل بیاورند البته داشته باشید که در صورت استفاده از راهنمای صوتی باید هزینه ای حدود 10 لیر پرداخت کنید.
آدرس آرامگاه آتاتورک: ترکیه، آنکارا، محله مبوسولیری، مقبره آتاتورک

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود