قلعه ناریکالا تفلیس

0 3,787
شهر تاریخی تفلیس از جمله مقاصد گردشگری پر بازدید بین گردشگران ایرانی است، چرا که ایرانی ها برای سفر به آن نیازی به ویزا ندارند. در گوشه کنار این شهر نشانه های بسیاری از تاریخ آن به چشم می خورد که باعث جذب گردشگر و علاقمندان تاریخ و آثار باستانی به شهر می شود. قلعه ناریکالا تفلیس یکی از آثار باستانی این شهر است که امروزه به یک جاذبه توریستی محبوب و پرطرفدار تبدیل شده است. قلعه ناریکالا تفلیس رمز و راز بسیاری در دل خود جای داده و سبب شده که لحظه آخر در این مطلب به معرفی آن بپردازد.
تاریخچه قلعه ناریکالا تفلیس
قلعه ناریکالا تفلیس یک بنای ارزشمند تاریخی با قدمت 1600 ساله است که در محله معروف آبانتوبانی شهر واقع شده و با مرکز شهر فاصله چندانی ندارد. بهتر است در همین ابتدای مطلب جالب ترین ویژگی این قلعه باستانی را به اطلاع گردشگران تور گرجستان برسانیم. قلعه ناریکالا بنایی است که در قرن چهارم میلادی توسط ایران در دوره امپراطوری ساسانیان به سبک معماری پارسی ساخته شده است. شاید کمی عجیب برسد اما بهتر است بدانید که در آن زمان شهر تفلیس، بخشی از خاک سرزمین ما، ایران محسوب می شد. قلعه ناریکالا در ابتدا Shuris Tsikhe به معنی دژ اشک آور نام داشته و به عنوان یک قلعه دیدبانی در مرز های ایران استفاده می شده است، اما بعد ها این قلعه توسط اقوام گوناگونی تصرف شده و از آن استفاده های مختلفی کرده و حتی در سبک معماری آن نیز تاثیر بسیاری گذاشتند، به طور مثال تقریبا در قرن هفتم میلادی، زمانی که امویان بر خاورمیانه حکومت می کردند، اعراب تغییرات زیادی در بنای این قلعه ایجاد کردند و سبک معماری اسلامی را با معماری ایرانی آن ترکیب کردند. لازم به ذکر است که امویان از این قلعه به عنوان ساختمان دفاعی منطقه استفاده می کردند.
در قرن یازدهم میلادی نیز، حاکم وقت گرجستان یعنی داویت چهارم معروف به داویت بانی، تلاش های بسیاری برای توسعه و گسترش این بنا انجام داد. ولیکن تغییرات قلعه ناریکالا تفلیس به همین جا ختم نشد و پس از آن نیز دستخوش بلایای طبیعی و غیر طبیعی بسیاری بوده و به کرات مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.
این بنای باستانی گران بها، بیشترین تخریب را در زلزله سال 1827 میلادی متحمل شد، این زلزله باعث از بین رفتن قسمت های عمده ای از سازه شد، اما خوشبختانه در قرن های 15 و 16 میلادی مجددا احیا شد. البته لازم به ذکر است که برخی از تاریخ دانان، تخریب سال 1827 میلادی را به انفجار مهمات در این قلعه نسبت می دهند. چرا که در آن دوره، روس ها مهمات و تجهیزات جنگی خود را در قلعه ناریکالا نگهداری می کردند.
در انتهای این بخش، گردشگران تور تفلیس خوب است بدانند که این قلعه تا زمان حمله و یورش مغول ها، با همان نام پیشین خود یعنی شوریس سیخه خوانده می شد اما همزان با حمله مغول ها، این قوم نام نارین را بر روی قلعه نهاده و از آن به عنوان یک سازه دفاعی مستحکم بهره می بردند. با گذشت زمان و با تغییر گویش مردم بومی منطقه، نارین به ناریکالا تغییر یافته است و امروزه با نام قلعه مادر نیز شهرت دارد.
جاذبه های قلعه ناریکالا تفلیس و بازدید از آن
قلعه باستانی ناریکالا روی تپه سرسبز و خوش آب و هوایی به همین نام و در بلندای کوه متاتسمیندا (Mtatsminda) تفلیس قرار گرفته است. برای رفتن به این منطقه نیازی نیست مسیر طولانی و سختی را طی کنید چرا که همان طور که پیش از نیز اشاره کردیم، قلعه ناریکالا در نزدیکی مرکز شهر قرار گرفته و گردشگران تور تفلیس می توانند با طی مسیری در حدود 15 دقیقه با ماشین به این منطقه برسند. پس از رسیدن به این منطقه، به بالای تپه رفته و از دیدن چشم انداز زیبایی که در ارتفاعات کوه متاتسمیندا وجود دارد، لذت ببرید. سپس نوبت به بازدید از قلعه زیبا و باشکوه ناریکالا می رسد. بی شک اولین چیزی که در هنگام بازدید از قلعه توجه بازدید کنندگان را به خود جالب خواهد کرد، سبک معماری ایرانی – اسلامی آن است. در بنای قلعه بخش های مختلفی وجود دارد که شاخص ترین آن، گنبد مخروطی شکل در ساختمان اصلی قلعه است.
 از دیگر جاذبه های دیدنی قلعه ناریکالا می توان به کلیسای کوچکی اشاره کرد که در حیاط آن قرار داشته و سنت نیکلاس نام دارد. گردشگران عزیز بهتر است بدانید بازدید از قلعه ناریکالا تفلیس حدود 1 الی 2 ساعت زمان می برد اما نکته مثبت آن این است که در تمام روز های هفته و به صورت 24 ساعته این امر امکان پذیر است. همچنین لازم به ذکر است که بازدید از این جاذبه ایرانی، هزینه ای در بر نداشته و کاملا رایگان است.
آدرس قلعه ناریکالا تفلیس: گرجستان، تفلیس، تپه ناریکالا، قلعه ناریکالا.

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود