آرامگاه خواجه ربیع مشهد

0 123
آرامگاه خواجه ربیع مشهد یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و مذهبی مشهد مقدس به شمار می رود که در شمال غربی مشهد و در انتهای خیابان خواجه ربیع واقع شده است.این بنا به پیشنهاد شیخ بهایی و به دستور شاه عباس صفوی  در نیمه قرن یازدهم ساخته شد.

آرامگاه خواجه ربیع مشهد در باغ بزرگ و با صفایی ساخته شده است که طرح بیرونی آن هشت ضلعی و داخلی آن چهار ضلعی می باشد و مقبره ی وی با گنبدی به ارتفاع 18 متر بر روی چهار ایوان بنا گردیده است.این گنبد زیبا و با شکوه از بیرون با کاشی های آبی مزین و قسمت داخلی آن با نقاشی های ماهرانه ی طلایی و اخرایی تزئین شده است.
روستایی که باغ آرامگاه خواجه در آن واقه گردیده به نام حسین آباد خواجه ربیع نام دارد که از موقوفات وی می باشد.امروزه اداره ی باغ و مزار به عهده ی آستان قدس رضوی است در صورتی که قبل از متولی خاصی داشت.
با تاملی بر وقف نامه مدرسه پریزاد مشهدکه از تاریخ 823 قمری باقی مانده است که بانی آن  پریزاد خانم یکی از اوقاف خواجه ربیع معرفی گردیده است.
آرامگاه خواجه ربیع مشهد و باغ وی یکی از مهم ترین قبرستان های شهر مشهد به شمار می رود که جد قاجار به نام فتحعلی خان در سال 1139 قمری به واسطه ی نادر قلی خان افشار کشته و در زیر مقبره خواجه ربیع دفن گردید به همین خاطر در زمان قاجار به این مجموعه اهمیت و احترام خاصی قائل بودند.
نام خواجه ربیع در ربیع بن خثیم آمده است که وی یکی از سرداران و یاران امام علی بوده است.وی علاوه بر ارادت خاصی که به امام علی (ع) داشته اند از خویشان معاویه بن ابوسفیان هم بوده است.ایشان در سال های آخر خلافت حضرت علی و بروز اختلاف بین ایشان و معاویه برای دوری از مسائل عراق را ترک کردند و در ساکن شهر نوغان شدند.در نهایت وی در سال 61 درگذشت.

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود