روستای بزوشک

0 188
روستای بزوشک، یکی از جاذبه های بسیار زیبا شهر مقدس مشهد محسوب می شود. روستای بزوشک در توابع احمد آباد، شهرستان مشهد و در استان خراسان رضوی، دهستان سرجام قرار گرفته است. روستای بزوشک در دامنه كوه های بینالود واقع شده است. این روستای زیبا به دلیل طبیعت و قدمتی که دارد، مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته و به یکی از معروف ترین مناطق گردشگری شهر مقدس مشهد تبدیل شده بود. روستای بزوشک قدمت 500 سال دارد به همین خاطر مورد توجه بسیاری از باستان شناسان قرار گرفته است. روستای بزوشک به دلیل معماری بومی و زیبای خود به یکی از روستا های استثنایی خراسان رضوی تبدیل شده است. موقعیت مکانی روستای بزوشک به گونه ای است که از سمت غرب با روستای مغان و اراضی کشاورزی، از سمت شمال به روستای باز حور و سلمان آباد و از سمت جنوب به جاده ملک آباد محدود شده است و به همین خاطر این روستا از همه طرف بسیار زیبا و دیدنی می باشد و هر ساله میزبان گردشگران فراوانی است که با تور مشهد به این شهر مقدس سفر می کنند.

نام سابق این روستا باز مشک می باشد دلیل این نام گذاری به این خاطر می باشد که اطراف این روستا گل و گیاه های خوشبو و خوش عطری می روییده است و تمام فضا را مملو از بوی عطر می کرد که هر بازدید کننده ای را مجذوب خود می کند. اما امروزه نام این روستا به بزوشک تغییر پیدا کرده است. روستای بزوشک در سال 1387 سر شماری شد، در آن زمان حدود 131 خانوار در این روستا زندگی می کردند. این روستا را به اعتبار آثار و بنا های تاریخی پر تنوعی که دارد باید از زمره استثنایی‌ترین روستاهای ایران به شمار آورد. شکوه معماری بومی و سرشار از زیبایی این روستا، آن را در شمار نمونه ‌های کم‌ نظیر دیدنی‌ های استان خراسان درآورده است. از بهترین مکان‌ های این روستا می توان به شاهراه و رباط علاقبند شاه عباسی، قبرستان قدیمی و غیره اشاره کرد. در این روستا در بالای قلعه درختان کهنسال گردو، آسیاب آبی اخکان غار آقل پلنگون نیز وجود دارد. خانه های روستای بزوشک به شکل پلکانی طراحی شده اند، مانند خانه ‌های پلکانی شهر ماسوله. روستای بزوشک دارای قنات های پر آبی است، آب این قنات ها از چشمه‌ های طبیعی و از دل کوه تاُمین می شود و به همین جهت دارای آبی زلال و شفاف می باشد. 

روستای بزوشک علاوه بر تمامی امکانات و جاذبه های بیان شده، طبیعت بی نظیر و بسیار بکری دارد و به همین خاطر گردشگران فراوانی هر ساله با تور مشهد به این روستای زیبا سفر می کنند و سفری بسیار خاطره انگیز را برای خود رقم می زنند. گیاهان کلپوره، شاتره، کاکاتو، خاکشیر و زیره از گیاهان خودرو در این روستا محسوب می شوند که مردم روستا به عنوان داروهای گیاهی از آنان استفاده می کنند. روستای بزوشک، دارای طبیعتی کوهستانی و یا تپه ای می باشد، راه زمینی آن مسیری خاکی و ناهموار است که لازم به ذکر است تنها راه دسترسی به این روستا از طریق وسایل نقلیه زمینی می باشد زیرا این روستا فاقد راه آبی و راه آهن است. شکوه معماری بومی و سرشار از زیبایی این روستا، آن را در شمار نمونه‏ های کم نظیر دیدنی ‏های استان خراسان درآورده است. روستای بزوشک در فاصله 65 کیلومتری شهر مشهد واقع شده است، گردشگرانی که با تور مشهد به این شهر مقدس سفر می کنند، می توانید به راحتی به این روستای زیبا بروید و از منظره این روستا لذت کافی را ببرید.

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود