جک J4 بخریم یا نخریم؟
مشخصات جک جی 4 1397 – 1399 به همراه تست کارشناسی مشخصات فنی خودرو بررسی ایراد مشکلات معایب و مزایا جک جی 4 1397 – 1399 با امکان مقایسه
مدت نسبتا قابل توجهی می شود که بازار ایران میزبان مهمان جدیدی است که طبق انتظار، از شرق دور و کشور پهناور چین به سرزمین ایرانیان راه پیدا کرده است. این محصول جدید جِی اِی سی(جک) j4 نام دارد.
به گزارش خودروتک ، چند سالی است که سگمنت سدانهای کوچک شهری در کشورمان به محدوده نسبتا پر رفت و آمد تبدیل شده است.
خودروهای مختلفی در این مسیر رفت و آمد می کنند که از جمله معروف ترین و محبوب ترین آنها میتوان به محصولاتی نظیر بسترن B30، ام جی ۳۶۰، راین V5، بی وای دی F3 و انواع مشتقات سمند پژو و برلیانس اشاره نمود.
مدت نسبتا قابل توجهی می شود که بازار ایران میزبان مهمان جدیدی است که طبق انتظار، از شرق دور و کشور پهناور چین به سرزمین ایرانیان راه پیدا کرده است. این محصول جدید جِی اِی سی(جک) j4 نام دارد.
نام اصلی این خودرو در بازار های جهان بخصوص کشور چین Heyue A30 است ولی بعدها نام آن به جک J4 یا JAC J4 تغییر یافت. جک J4 یک سودان خانوادگی که طراحی آن توسط جیانهایوی طراح و شخصی که پلت فرم نسل دوم JAC برای خودروهای جمع و جور طراحی کرد، طراحی شده است.
پس از گذشت چندین سال از حضور برند Jac در کشورمان، احتمال قریب به یقین نام کمپانی جی ای سی به گوش شما آشناست. این شرکت در ایران با نام جک شناخته میشود و تاکنون محصولات محبوبی نظیر جک S5 و جک J5 را در ایران عرضه نموده است. جک S3 نیز یکی دیگر از محصولات کمپانی جک است که در ایران حضور یافته است.
جک j5 خودرویی سدان است که به عنوان اولین محصول سواری جک وارد کشور شد و پس از مدتی توانست تا حدی تصور نامطلوب عمومی نسبت به خودروهای چینی را دستخوش تغییر نماید.
حضور تقریبا موفق سدان جک جی۵ در ایران موجب تداوم حضور برند چینی جی ای سی در عرصه خودروهای سواری کشور شد. این موفقیت با عرضه مدلهای S5 ادامه یافت و در همین راستا شرکت کرمان موتور به عنوان نماینده رسمی کمپانی جی ای سی در ایران، تصمیم حضور پرقدرت تر در میدان خودروهای سدان شهری گرفت.
در این راستا کرمان موتور سدان کوچک جک j4 را به سبد محصولات خود اضافه نموده و تا با توجه به سابقه خوبی که نام جک در بین مشتریان ایرانی از خود به وجود آورده است، بتواند تجربه موفقی را با جی۴ به ثبت برساند.
اگر مایلید تا اطلاعات کاملتری از جک جی۴ به چنگ آورید، در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا از جنبه های مختلف ظاهری و باطنی این خودرو آگاه شوید.
طراحی ظاهری و بدنه جک جی۴
در نگاه اول، نمای ظاهری جک جی۴ به اندازه برادر بزرگتر خود یعنی مدل جی۵ چندان جذاب، هماهنگ و زیبا به نظر نمیرسد. شاید شما هم مانند نگارنده در همان لحظات اولیه دیدار با جک جی۴، به یاد هیوندای اکسنت به ویژه در نمای جانبی، افتاده باشید.
اگرچه هیچگونه شواهدی دال بر الگوبرداری از روی دست طراحان اکسنت فعلا در دسترس نیست. نمای روبه روی این خودرو از چراغهای برجسته با سایز مناسب و طراحی نسبتا ساده بهره میبرد. گرافیک داخلی چراغ ها نیز حرفی برای گفتن نداشته و کاملا اقتصادی طراحی شده است.
فضای بین دو چراغ اصلی را جلوپنجرهای ذوزنقه فرم که مزین به نماد ستاره جک و سه نوار کرومیست، پر نموده است. همچنین جای خالی چراغ های روشنایی در روز (دیلایت) کاملا در چهره جک جی۴ احساس می شود.
محدوده مشکی رنگ نیمه پایینی سپر جلو شامل یک مجرای ورودی هوا با زمینه توری شکل است که توسط حاشیههای کرومی نسبت به جایگاه مه شکنها، هایلایت شده است. در دو گوشه پایینی سپر نیز چراغهای دایرهای شکل مهشکن در جایگاههای مذکور جا خوش کردهاند.
خطوط حجمی زیادی در نمای روبرو به چشم نمیخورد؛ یک جفت از این خطوط در ادامه ستونهای A بر روی درب کاپوت تا دو طرف جلو پنجره تداوم یافتهاند. همچنین یک جفت چین خوردگی حجمی دیگر نیز از زیر چراغهای جلو به صورت قوسدار تا دو طرف مجرای ورودی هوا در ناحیه مشکی سپر امتداد داده شدهاند.
در کل نمای روبروی جک j4 بسیار ساده طراحی شده و میشود گفت که این خودرو آینه تمام نمای یک اتومبیل کوچک اقتصادی است.
همانطور که از ظواهر امر پیداست، قاعدتا نباید انتظار یک طراحی ظاهری هیجان انگیز از جک جی۴ داشته باشید. نمای جانبی جک جی۴ هم از این اصل مستثنی نیست. فریم پنجرهها تا حد ممکن طراحی سادهای داشته و سطح زیرین آنها به منظور افزایش جذابیت بصری به رنگ کروم در آمده است.
همچنین وجود یک لچکی در انتهای قاب شیشههای جانبی، از دیگر نکات قابل ذکر نمای کناری جک جی۴ است. به جهت کاهش سادگی نمای کناری جک جی۴ و افزایش حس جسارت در این بخش، یک خط شانهای حجمی از انتهای چراغ عقب و در راستای دستگیره دربها تا حوالی گلگیر جلو تداوم یافته است.
یک حجم منفی نیز در قسمت زیرین دربها قابل مشاهده است که به طور کلی، تا حدی نمای کناری جک جی۴ را از سادگی بیش از حد خارج نمودهاند. سایز رینگ ها و چرخ ها تقریبا متناسب با ابعاد کلی بدنه این سدان کوچک است. همچنین آینههای جانبی نیز به چراغ راهنما مجهز شده و به صورت برقی قابل تا شدن هستند.
نمای پشت j4 در مقایسه با چهره این خودرو از اِلمان های طراحی سادهتری برخوردار شده و حرفی چندانی برای گفتن ندارد. چراغ ها دارای فرم بیضی گونه هستند و توسط یک نوار کرومی در روی درب صندوق عقب به یکدیگر متصل شدهاند.
سایز دهانه درب صندوق عقب کمی کوچک به نظر رسیده و ممکن است هنگام جا دادن لوازم حجیم اندکی دردسرساز باشد. همچنین دو چراغ مه شکن قرمز رنگ نیز در بخش تحتانی-کناری سپر عقب خودنمایی می کنند.
به طور کلی، همان گونه که از یک سدان کوچک اقتصادی انتظار داریم، طراحی ظاهری جک جی۴ قطعا آنچنان هیجان انگیز و دلربا نیست اما میتواند حداقل نیازهای زیبایی شناختی مشتریان و خانوادههای ایرانی را برطرف نماید.
طراحی داخلی و کابین جک جی۴
با ورود به کابین جک جی۴، شاهد یک محیط به نسبت متقاعد کننده هستیم. طراحی کلی داشبورد همانند فضای بیرونی چندان شاخص و برجسته نیست، اما از نظر بصری دلنشین جلوه می کند.
فقدان صفحه نمایشگر لمسی که این روزها تقریبا پای ثابت اکثر خودروهای چینی بازار شده است را میتوان مهمترین نقیصه و کمبود کابین جی۴ به حساب آورد. البته در برخی کشورهای دیگر جی۴ به همراه نمایشگر لمسی عرضه میشود که متاسفانه این امکان برای مشتریان ایرانی فراهم نشده است.
مجموعه ای از دکمههای مختلف مرتبط با کنترل سیستم صوتی، فلاشر و غیره به همراه یک نمایشگر کوچک TFT در محدوده زیرین دریچههای میانی تهویه، جایگاه صفحه نمایشگر لمسی را به تسخیر خود درآوردهاند.
این خودرو فاقد سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک بوده و دکمههای چرخان کنترل سیستم تهویه در قسمت وسط کنسول میانی داشبورد حضور یافتهاند. متریال استفاده شده در قسمت داشبورد و پنل دربها از نوع پلاستیک خشک بوده که البته سر و صدای آنچنانی در هنگام فشرده شدن از خود بروز نمیدهند.
غربیلک فرمان چهره آشنایی داشته و مشابه انواع به کار رفته در مدل های جک جی۵ و S3 و S5 است. قسمت نقرهای رنگ غربیلک فرمان به شکل بال پرنده بر جذابیت ظاهری آن افزوده است.
پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان از پیکربندی بسیار ساده و سنتی برخوردار شده و یک صفحه نمایشگر کوچک (کامپیوتر سفری) فضای مابین دو نمایشگر سرعت و دور موتور را پر نموده است.
پنل دربها نیز طراحی سادهای داشته و بر روی قسمت بازویی آنها از تزیینات کرومی به منظور افزایش جذابیت دیداری کابین بهره گرفته شده است.
در برخی تصاویر جک جی۴ با تریم داخلی دو رنگ مشکی-کرم به ویژه در بخش داشبورد دیده شده است. اما تصاویری که تاکنون از جی۴ های کرمان موتور در معرض دید ما قرار گرفته است، تنها تریم داخلی مشکی رنگ به همراه سقف و ستونهای کرم رنگ را از فضای داخلی جک جی۴ نمایش گذاشته است.
همچنین با توجه به ابعاد بدنه جی۴ افراد بلند قد به ویژه در صندلیهای ردیف عقب با محدودیتهایی از نظر فضای سر و زانو مواجه خواهند بود. در عوض ردیف جلو فضای مناسب و راحتی را برای افراد بلند قد فراهم آورده است.
دید شیشه جلو در حد کافی ارزیابی میشود و آینههای جانبی کمترین نقاط کور را دارا هستند. همچنین به دلیل باریک بودن نسبی ستونهای اتاق جی۴ و سایز مناسب شیشهها، به طور کلی دید کابین و نور ورودی به آن در سطح رضایتبخشی قرار دارد.
یکی از مهمترین نقاط قوت فضای داخلی جک جی۴، گنجایش بالای صندوق عقب آن است. محفظه این بخش از جی۴ دارای گنجایشی به حجم ۵۵۰ لیتر بوده و از این نظر می تواند نیازهای مسافرتی یک خانواده ایرانی را به خوبی پوشش دهد.
به طور کلی طراحی و کیفیت فضای داخلی جک جی۴، با توجه به سگمنت این خودرو و همچنین بهای پرداختی در ازای آن، در سطح قابل قبولی بوده و به نظر نگارنده حتی میتواند بیشتر از شمایل بیرونی خودرو مورد پسند واقع گردد. همچنین ابعاد بدنه جک j4 به شرح ذیل است:
طول : ۴۳۳۵ میلیمتر، عرض : ۱۷۲۵ میلیمتر، ارتفاع : ۱۵۰۵ میلیمتر، فاصله دو محور : ۲۵۶۰ میلیمتر
تجهیزات و امکانات
- کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
- ترمز ضد قفل ABS
- توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
- کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS
- سیستم ضد سرقت
- ریموت با کنترل از راه دور
- قفل مرکزی + دزدگیر
- قفل شدن اتوماتیک دربها
- سنسور پارک عقب
- سنسور نور (Auto light)
- چراغ های مه شکن جلو و عقب
- تنظیم ارتفاع چراغهای جلو
- چراغهای جلو مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزل
- ISOFIX
- روکش صندلی چرم
- شیشه های جانبی برقی
- شیشه بالابر راننده با قابلیت باز شدن بصورت تک لمسی
- آینه های جانبی برقی با گرمکن
- چراغ راهنما بر روی آینه های جانبی
- تنظیم دستی ارتفاع فرمان
- کامپیوتر سفری
- رادیو + CD + AUX + USB
- ۶ عدد بلندگو
- کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
- کروز کنترل
مشخصات فنی و قوای محرکه جک j4
پیشرانه استفاده شده در خودروی جک جی۴ برای ما ایرانیها غریبه نیست چرا که پیش از این در محصولاتی نظیر جک اس۳ و جک جی۵ نیز استفاده شده است.
این پیشرانه یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱٫۵ لیتر (۱۴۹۹ سی سی) است که قادر به تولید ۱۰۳ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰rpm است. همچنین گشتاور حاصل از این پیشرانه معادل ۱۴۶ نیوتن متر عنوان شده که در دور موتور ۴۵۰۰ به اوج خود میرسد.
سیستم انتقال قدرت جک j4 از جعبه دندهای با مکانیزم ضریب متغیر پیوسته (CVT) بهره میگیرد و نیروی حاصل از پیشرانه را به چرخهای جلو منتقل مینماید.
سیستم فرمان برقی (EPS)، ترمزهای دیسکی (جلو) و کاسه ای (عقب)، سیستم تعلیق مک فرسون( جلو) و تعلیق بازو جناغی (عقب)، از جمله دیگر مشخصههای فنی جی۴ محسوب میشوند.
حجم مخزن سوخت جی۴ معادل ۴۵ لیتر بوده و حداکثر سرعت آن نیز به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. میزان مصرف سوخت جک جی۴ برابر ۶٫۳ لیتر بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن با توجه به مشخصههای فنی و وزن ۱۱۱۰ کیلوگرمی در حدود ۱۱-۱۲ ثانیه برآورد میشود.
رقبا و محصولات مشابه
جک J4 در بازار ایران باید به رقابت با خودروهایی چون فاو بسترن B30، برلیانس H330 ، ام جی ۳۶۰، راین V5، جیلی GC6، بی وای دی F3، دنا و دنا پلاس و تندر پلاس و نیز پژو ۲۰۷ صندوقدار بپردازد.
قیمت و شرایط فروش جک j4
جک جی۴ در ابتدای حضور در بازار کشورمان با رقمی در حدود ۶۷ میلیون تومان به صورت قطعی به دست خریداران می رسید اما با توجه به مشکلات اخیر صنعت خودروسازی و نوسانات نرخ ارز در حال حاضر و در زمان نگارش این مطلب (مرداد ۹۸) قیمت این خودرو حدودا ۱۵۰ میلیون تومان است. به منظور آگاهی یافتن از شرایط فروش جک جی۴ از سوی شرکت کرمان موتور، میتوانید به اینجا مراجعه نمایید.
مزایا و معایب جک جی۴
نکات مثبت
- صندوق بار حجیم
- قوای محرکه متناسب
- هماهنگی نسبی عملکرد پیشرانه و گیربکس
- مصرف سوخت مناسب
- شتاب گیری خوب
- هندلینگ مناسب
- کیفیت ساخت نسبتا خوب
نکات منفی
- فقدان چراغ روشنایی در روز
- فقدان صفحه نمایشگر لمسی
- متریال داخلی از جنس پلاستیک سخت
- سیستم تعلیق ظریف در مواجهه با ناهمواری های شدید
- کمبود نسبی قطعات در بازار آزاد
- کمبود آپشن و امکانات
- کاسه ای بودن ترمز چرخ های عقب
- عدم وجود ESP
منبع: خـــودرو.تک