طراحی سربرگ اداری؛ 6 نکته طلایی

0 3,874

هر ارگان، سازمان و یا شرکت در فعالیت‌های خود سعی در برندسازی و انحصاری‌سازی موارد خود دارد؛ مثلاً ایجاد لوگو، اختصاص شماره تماس خاص و خیلی از موارد دیگر را برای برندسازی انجام می‌دهند.

هر ارگان، سازمان و یا شرکت در فعالیت‌های خود سعی در برندسازی و انحصاری‌سازی موارد خود دارد؛ مثلاً ایجاد لوگو، اختصاص شماره تماس خاص و خیلی از موارد دیگر را برای برندسازی انجام می‌دهند. اما یکی از موارد مهمی که هر شرکت و یا سازمانی باید به آن توجه ویژه داشته باشد، طراحی سربرگ است که در مواردی حتی وجود آن الزامی می‌باشد. برای مثال در حسابرسی سالیانه شرکت‌ها برای نامه به بانک از سربرگ استفاده می‌شود که اعتبار دهنده نامه است. با ما همراه باشید تا درباره طراحی سربرگ اداری؛ 6 نکته طلایی آن را به شما بگوییم.

سربرگ چیست؟

سربرگ به آن بخش از برگه، نامه یا سند اشاره دارد که در بالای آن، اطلاعات خاصی نظیر شماره تماس، تاریخ، آدرس محل کار، لوگو و… به چاپ می‌رسد. سربرگ‌های اداری از جمله مهم‌ترین سربرگ‌هایی هستند که به طور روزمره استفاده می‌شوند. سربرگ به شما کمک می‌کند تا مکاتبات شما جنبه رسمی‌ پیدا کرده و ظاهر حرفه‌ای داشته باشد. در نظر داشته باشید که در طراحی سربرگ هم می‌توان سلیقه شخصی خود را دخیل نمود. برای بهتر کردن طراحی سربرگ می‌توان از یک طراح گرافیک کمک گرفت تا سربرگ‌های چاپ شده در نهایت از کلاس بالایی برخوردار باشند. برای این منظور می‌توانید از چاپ بازار کمک بگیرید.

انواع سربرگ اداری

همانطور که اشاره داشتیم، سربرگ‌های اداری از مهم‌ترین انواع سربرگ‌ها هستند که به طور پیوسته در حال استفاده هستند. سربرگ اداری برای انواع درخواست‌های اداری، اسناد، قراردادها و ارائه اطلاعات مهم به کار گرفته می‌شود. به کمک استفاده از سربرگ، اطلاعات مندرج در برگه از اعتبار و رسمیت لازم برخوردار می‌گردد؛ البته مهر و امضا ارزش و جایگاه خود را نیز خواهد داشت. در ادامه چند مورد از انواع سربرگ‌ها را نام برده و توضیح می‌دهیم.

سربرگ اداری سیاه و سفید

برای چاپ سربرگ حتماً نیاز ندارید که از رنگ خاصی استفاده کنید؛ شما این امکان را دارید که سربرگ‌های خود را به صورت سیاه و سفید دریافت نمایید. این نوع از سربرگ به نسبت انواع رنگی به صرفه‌تر است.

سربرگ اداری رنگی

مطمئناً هر چه رنگ و روی بیش‌تری را برای سربرگ خود در نظر گیرید. کلاس و ارزش بیش‌تری را به اطلاعات مندرج در آن برگه القا خواهید کرد. اصولاً سربرگ‌ها را به رنگ سرمه‌ای، آبی و… به چاپ می‌رسانند.

سربرگ اداری با طرح پس زمینه

در هنگام طراحی سربرگ می‌توانید این ایده را داشته باشید که به جای درج لوگو در گوشه‌ای از برگه، از لوگوی خود به طور ویژه در زمینه برگه استفاده نمایید. در این حالت لوگو در وسط صفحه در سایز بزرگ و به صورت کمرنگ ظاهر می‌شود.

سربرگ اداری در چه ابعادی چاپ می شود؟

سربرگ اداری به عنوان بخشی از طراحی و چاپ ست اداری اصولاً در دو اندازه به چاپ می‌رسد. اولین و پر استفاده‌ترین نوع سربرگ بر حسب اندازه، نوع A5 آن است که برای نامه‌های معمولی که در طی روز به تعداد زیاد صادر می‌شود نیز کاربرد زیادی دارد. اندازه ابعاد این سربرگ‌ها ۱۴.۸*۲۱ سانتی‌متر است. نوع دیگر سربرگ اداری که در کنار موارد A5 کاربرد بسیاری دارد، سربرگ A4 است که این برگه بیش‌تر برای موارد با سطح اهمیت بیش‌تر و درج اطلاعات طویل‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل A5 دارای ابعاد ۲۹.۷*۲۱ سانتی‌متر است و به نسبت نوع A5 از اندازه بزرگ‌تری برخوردار می‌باشد.

در چاپ سربرگ از چه کاغذی استفاده می شود؟

برای چاپ سربرگ ، انواع کاغذ وجود دارد که بسته به درخواست مشتری، نوع کاغذ مورد استفاده نیز مشخص می‌گردد. مثلاً در چاپ بازار از نوع کاغذ تحریر ۸۰ گرم استفاده می‌شود که از ضخامت و پایداری مناسبی برخوردار است. انواع دیگری مثل کاغذ تحریر 100 گرمی هم در چاپ سربرگ وجود دارد که این موارد از ضخامت بیش‌تری برخوردار هستند و به مراتب به دلیل وزن و مقاومت بیش‌تر، قیمت بیش‌تری خواهند داشت.

حتی مشتریان می‌توانند از نوع کاغذ 120 گرمی تحریری هم استفاده کنند که این مدل بنا به روال قبلی از قیمت بیش‌تری برخوردار است. این مدل به میزان زیادی با دوام بوده و در طی دست به دست شدن‌های اداری احتمال آسیب بسیار کمی دارد. چه بسا می‌توان از جنس کتان هم برای این برگه‌ها استفاده کرد که هم در جهت بالا بردن کلاس کار و هم کیفیت بهتر کاغذ می‌تواند کاربردی باشد.

نکات طلایی در چاپ سربرگ اداری

قبل از اینکه برای چاپ سربرگ‌های شرکت و یا سازمان مدنظر اقدام کنید، بهتر است با چند نکته مهم آن آشنا شوید که می‌تواند حاصل کار را بسیار رضایت بخش‌تر کند. توجه داشته باشید که توجه به این نکات اجباری نیست؛ اما در راستای نزدیک شدن به طراحی سربرگ استاندارد می‌تواند مورد استفاده قرار ‌گیرد.

1. اطلاعات مندرج در سربرگ را تا جای ممکن به صورت کامل درج کنید. زمانی که شما در سربرگ‌های خود از اطلاعات بیش‌تر و کامل‌تری استفاده ‌کنید، عملاً اعتبار بیش‌تری را به اطلاعات مندرج در برگه ایجاد خواهید بخشید که این موضوع می‌تواند از نکات بسیار مهم و حائز اهمیت باشد.

2. قیمت سربرگ‌ها می‌تواند بسته به نوع سربرگ طراحی شده بسیار متفاوت باشد. مثلاً هر چه ضخامت و به مراتب وزن سربرگ‌های چاپ شده بیش‌تر باشد، در قیمت آن تأثیرگذار خواهد بود. همچنین تعداد چاپ سربرگ از 1000 عدد آغاز می‌شود که یعنی باید حداقل این مقدار را سفارش دهید.

3. اصولاً سربرگ‌های شرکت، سازمان و غیره را به صورت یک رو چاپ می‌کنند. یعنی اگر کسی قصد استفاده از صفحه بعدی یا صفحه دوم را داشته باشد، باید از سربرگ جدیدی استفاده نماید و در آن شماره صفحه دوم را به صورت دستی درج نماید. البته بهتر است در اطلاعات حجیم‌تر از نوع A4 استفاده شود تا چنین شرایطی بوجود نیاید.

4. در طراحی سربرگ‌های خود دقت داشته باشید که بواسطه اطلاعات لازم برای یک سربرگ، مقدار زیادی از صفحه را اشغال نکنید تا فضای لازم برای ایجاد اطلاعات مدنظرتان در هنگام استفاده از سربرگ‌ها وجود داشته باشد. زمانی که طراحی را از ابتدا نامناسب انجام دهید و آنها را به چاپ رسانید، دیگر نمی‌توان آن را درست کرد و شما تعداد زیادی سربرگ مشکل‌دار خواهید داشت. پس به این موضوع دقت کنید.

5. سعی کنید در انتخاب رنگ سربرگ‌های خود از رنگ‌های معقول و مناسبی استفاده کنید که قابل استفاده در هر مسئله و رویدادی باشند. مثلاً بهتر است از رنگ‌های تیره مثل سرمه‌ای و یا آبی تیره استفاده نمایید که هم به خوبی خوانا باشد و هم جدیت بیش‌تری را به خواننده القا کند.

6. برای فونت و اندازه متن سربرگ بهتر است از موارد عامیانه و پر استفاده بهره‌مند شوید. زمانی که از زبان ساده و مشخصی مانند دیفالت‌های ورد استفاده نمایید، هر گونه متن آورده شده در برگه از هماهنگی و یکدستی بیش‌تری برخوردار خواهد بود. پس بهتر این مورد را هم مورد توجه خود قرار دهید.

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده نمودید، سربرگ‌های مورد استفاده در شرکت، سازمان و… می‌تواند از خصوصیات خاصی بهره‌مند باشد که از لحاظ رنگ، ابعاد، نوع کاغذ و خیلی از موارد دیگر می‌تواند متفاوت است. برای هر کدام از موارد نامبرده این شما هستید که می‌توانید تعیین کننده باشید و ما این خدمات را می‌توانیم از طریق چاپ بازار دریافت نماییم. چاپ بازار ارائه دهنده خدمات مختلفی نظیر چاپ کارت ویزیت، چاپ تراکت، چاپ لیبل، چاپ پاکت، چاپ ساک دستی و برخی موارد دیگر است که می‌توانید این موارد را در صورت نیاز، مورد توجه خود قرار دهید.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود