نکاتی برای تشویق افراد برای انجام کار

0 6,980

نکاتی برای تشویق افراد برای انجام کار

برای انجام دادن کارهای کوچک و بزرگ زندگی خودمان و دیگران به یک استارت و یک شروع محکم نیاز داریم، که بتوانیم آن راه را تا انتها طی کرده و به پایان برسانیم، بدون این که اختلال بزرگی را در میان آن به وجود بیاوریم. با ما همراه باشید.

نکاتی برای تشویق افراد برای انجام کار
نکاتی برای تشویق افراد برای انجام کار

انسان هایی که همواره در زندگی خود تلاش کرده‌اند و به هدف خود رسیده اند، هرگز مأیوس نشده و با رسیدن به مقصد خود به آرامش خاطر دست یافتند. 

مقدمه

استفاده از فرصت ها و موقعیت های پیشرفت و ترقی نیاز به یک شروع محکم و اراده مقتدری دارد که بتواند تا پایان راه را همچنان بتازد. باور داشتن به توانایی های خودمان یکی از بزرگترین این مواردی است که در موفقیت ما تاثیر می گذارد. این که شما بتوانید به خود  تلقین کنید که از پس هر کاری بر می آید، می توانید آن کار را انجام دهید، توانایی تان را بالاتر می رود و از ترس و بیمه شکست عبور می کنید.

نکاتی برای تشویق افراد برای انجام کار

در ابتدا برای شما از یک مثال شروع می کنم که برای تان ملموس تر باشد. اگر شما دو فردی را که یکی به خود باور دارد و اطمینان کافی را برای انجام هر کاری برای خود دارد، با کس دیگری که اعتقادی به توانایی های خودش ندارد و باور به موفقیت ندارد مقایسه کنید  کاملا به شما ثابت می شود که فردی که خودش را باور داشته موفق تر و سربلند تر در انجام هر کاری بیرون می آید. اما نمونه دیگر که هیچ اطمینان به خودش ندارد  در انجام آن کار موفقیت خاصی را به دست نمی آورد.
اعتماد به خود
هر کسی از زمانی که به خودش اعتماد و اعتقاد کامل پیدا کند و توانایی های خود را دست کم نگیرد. زندگی آن متفاوت می شود و بازخوردهای مثبت نسبت به قبل بیشتر می‌شود و ثمره اعمال او نسبت به دیگران بسیار موفق تر عمل می کنند.

تاثیری که خودتان بر وجود خود می گذارید، نسبت به حرف دیگران یا تاثیر اطرافیان بر شما چند برابر بوده است.  برای مثال اگر خودتان یک بار به خود بگویید که من (نمی توانم) تاثیر منفی‌ای را می گذارد، که برابر با ۷۰ بار گفتن دیگران به شما می باشد. تنها راهکار مناسب برای مبارزه با این بینش و تفکر منفی که نسبت به خودتان دارید این است که اگر چنانچه شما تصمیم قطعی برای ادامه راه موفقیت دارید، ناگزیر باید وقت و زمان بیشتر و تلاش بیشتری را برای انجام آن کار اختصاص دهید. [۱]

دوری از استرس
کنار گذاشتن استرس ها و تردید ها در راه موفقیت و انجام کارها باعث می شود که تمرکزتان نسبت به هدف بالا رود و آن کار را به صورت صحیح به پایان برسانید.

قطعاً هر فردی استعداد انجام هر کاری را ندارد، اما می توانند با تمرین و تکرار هر نوع کاری را انجام دهند. پس به خودتان تلقین کنید که شما استعداد انجام این کار را ندارید و به درد آن نمی‌خورید، بلکه اگر این کار به نفع تان است، حتماً با  وقت گذاشتن و تمرین کردن می‌توانید به آن دست بیابید.

باید در همه مراحل زندگی و برای انجام هر کاری از موانع گوناگونی گذشت و تلاش کرد و با اطمینان این قدم در مسیر موفقیت گذاشت و این را همیشه در ذهن خود داشته باشید و همیشه به خود تنظیم کنید که انسان با تلاش می تواند هر کاری را انجام دهد. انسان هایی که همواره در زندگی خود تلاش کرده‌اند و به هدف خود رسیده اند، هرگز مأیوس نشده و با رسیدن به مقصد خود به آرامش خاطر دست یافتند.

امام علی (علیه السلام) می فرمایند: هرگاه بر کوبیدن دری اصرار ورزید ای، سرانجام به رویت باز خواهد شد.[۲] همانطور که از این حدیث و احادیث دیگر مشخص است تلاش و اصرار ورزیدن در راه انجام کاری هر دری را بر روی انسان می گشاید و این تلاش است که انسان ها را به موفقیت های بی پایان شان می رساند. پیامبر اعظم (صلوات الله علیه و آله) فرمود: هرکس چیزی بخواهد و بکوشد، می یابد و هرکس دری را بکوبد و اصرار ورزد، در گشوده شود. [‌۳]

باور به توانایی های تان
پس برای آنکه کسی را تشویق به انجام کاری کنید یا خودتان تشویق به انجام کاری شوید، بهتر است که در اولین قدم خود را باور داشته و به توانایی خودتان اعتماد کنید و به خودتان بقبولانید که شما اهل تلاش است و در آن زمینه از هیچ تلاشی دست برندارید. هیچ وقت زمان و فرصت های زندگی را هدر نداده. از همین الان به انجام کار های خود فکر کنیم، چرا که هیچگاه برای دستیابی به شان دیر نیست.
عضویت در کار گروهی
مشارکت کردن در کار گروهی، باعث می شود که حتی اگر میلی به انجام کار نداشته باشید و یا اینکه در کارهای تان کند باشید با دیدن اطرافیان تان انگیزه و انرژی شما چند برابر شده و ناگزیر مجبور به انجام کار برای عقب نماندن از دیگران هستید.

روابط خوبی که عضو یک گروه با هم دارند، باعث می شود که انرژی مثبت در بین شان رد و بدل شده و در انجام کارها، حتی سخت ترین پروژه ها با یکدیگر همکاری کرده و به موفقیت دست یابند.

اگر در چنین گروه‌هایی اگر یک نفر عقب تر از دیگران باشد و با انگیزه دادن به آن فرد او را به سمت خود کشیده و به فعالیت بیشتر دعوتش کنید. موفقیت شما در یک کار تیمی اعتماد به نفس تان را چند برابر کرده و امید شما را برای ادامه آن را بالاتر برده و روابط دوستانه جدید را بین شما رقم می زند.

پی نوشت:
‌[۱] رضا علی کرمی،  علل تنبلی و درمان آن، قم: انتشارات قلمگاه، ۱۳۹۸، صفحه ۱۷۵٫
[۲] شیخ کلینی، اصول کافی، ترجمه مصطفوی، جلد ۴، صفحه ۲۱۴٫
[۳] وسائل الشیعه، جلد ۴، صفحه ۱۰۸۵٫ «مَن طَلَبَ شیئاً وَ جَدَّ وَجَدَ و مَن قَرَعَ باباًً و لَجَّ وَلَج»

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود