فواید کدو حلوایی برای سلامتی (بخش اول)

0 229

فواید کدو حلوایی برای سلامتی (بخش اول)

کدو حلوایی یکی از میوه های بسیار خوشمزه است که علاوه بر طعم لذیذ, فواید بی شماری دارد. سلامت پوست، درمان سرطان پوست،درمان پوست خشک، کاهش دهنده التهاب،روشن کننده پوست،خاصیت ضد پیری از جمله خواص کدو حلوایی است. با ما همراه باشید.

فواید کدو حلوایی برای سلامتی (بخش اول)
فواید کدو حلوایی برای سلامتی (بخش اول)

کدو حلوایی منبعی عالی از ترکیبات ضدالتهابی است و به همین دلیل در کاهش التهاب و به ویژه التهابات پوستی از جمله آفتاب سوختگی و نیش حشرات موثر است.
 

مقدمه

کدو حلوایی یکی از انواع سبزیجات است که به خانواده کدوها ازجمله کدو مسما، خربزه تخم قند( تیل) و هندوانه تعلق دارد. خواص کدو حلوایی بسیار زیاد و شگفت انگیز است و به دلیل مصرف بسیار زیاد آن در تهیه خوراکی های مخصوص شب یلدا و گاهی هم عید نوروز محبوبیت بسیار زیادی در ایران به‌دست آورده است. کدو حلوایی در شکل‌های مختلف دراز و کشیده تا گرد و پهن وجود دارد و دارای پوستی ضخیم، نرم و کمی هم شیاردار است. گوشت داخل کدو حلوایی دارای رنگ‌های مختلف سبز کمرنگ تا پررنگ و نارنجی تا قرمز است. دانه‌های خوراکی کدو حلوایی در وسط آن قرار گرفته‌اند.

وزن یک کدو حلوایی تقریبا برابر با ۴ تا ۸ کیلوگرم است و بزرگ‌ترین گونه‌های آن دارای وزنی تا ۳۴ کیلوگرم هم هستند. کدو حلوایی پخته دارای طعمی شیرین و ملایم است. یک حقیقت جالب در مورد کدو حلوایی این است که کدو حلوایی گیاهی خنثی است و گل‌های نر و ماده در روی آن روییده می‌شود. گل ماده را می‌توان از روی تخمدان کوچکی که در انتهای گلبرگ‌ها قرار گرفته است شناسایی کرد. از کدو حلوایی در تهیه سوپ و شیرینی و پای استفاده می‌شود. آب کدو حلوایی خام از خواص بسیار زیادی برخوردار است. این نوشیدنی فواید بسیاری برای سلامت انسان دارد. علاوه بر مصارف خوراکی، از کدو حلوایی برای تفریح و سرگرمی نیز استفاده می‌شود.
 

خواص کدو حلوایی برای پوست

خواص کدو حلوایی شامل حال تمامی انواع پوست و به ویژه پوست‌های حساس و آسیب دیده می‌شود. در ادامه برخی از این خواص کدو حلوایی برای پوست را با هم می‌خوانیم.

۱. درمان پوست چرب
در صورتیکه پوست چرب دارید می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری کدو حلوایی رنده شده را با ۱ قاشق چایخوری سرکه سیب ترکیب کنید. این ماسک را روی پوست مرطوب خود قرار بدهید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست شما باقی بماند. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید و پس از آن با آب سرد آبکشی کنید. در آخر می‌توانید از یک مرطوب‌کننده مناسب با نوع پوست خود استفاده کنید.

۲. درمان پوست خشک
۲ قاشق چایخوری پوره کدو حلوایی پخته شده یا کنسرو شده را با ۲/۱ قاشق چایخوری عسل، ۴/۱ قاشق چایخوری شیر و ۴/۱ قاشق چایخوری خامه زده شده ترکیب کنید. این ماسک را بطور یکنواخت روی همه قسمت‌های پوست به غیر از اطراف چشم بگذارید و اجازه دهید ماسک ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست شما باقی بماند. این ماسک خاصیت لایه برداری، تغذیه کنندگی و نرم کنندگی پوست را دارد. در انتها پوست خود را با آب گرم بشویید و از مرطوب‌کننده مناسب برای پوست خود استفاده کنید.

۳. خاصیت ضدپیری
کدو حلوایی منبعی سرشار از ویتامین ث است و به همین دلیل آنتی اکسیدانی قوی به شمار می‌رود. همچنین به دلیل داشتن بتاکاروتن تاثیرات مخرب ناشی از اشعه یو وی را برطرف کرده و بافت پوست را بهبود می‌بخشد. کدو حلوایی در تولید کولاژن موثر است و به همین دلیل رنگ و انعطاف‌پذیری پوست شما را تقویت می‌کند. این محصول از پوست در برابر چین و چروک و سرطان پوست ناشی از آسیب‌های رادیکال محافظت می‌کند.

۴. درمان لکه‌های پوستی تیره رنگ
برای محو کردن لکه‌های تیره رنگ پوست می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری پوره کدو حلوایی، ۱ قاشق چایخوری عسل، ۱ قاشق چایخوری آب لیمو و ۱ قاشق چایخوری روغن ویتامین E را با یکدیگر ترکیب کنید و این ماسک را به مدت ۳۰ دقیقه یا تا زمانی که خشک شود روی پوست مرطوب خود قرار دهید و سپس آن را با آب ولرم آبکشی کنید.

۵. ماسک بدن کدو حلوایی
۲/۱ فنجان پوره کدو حلوایی پخته شده را با ۲/۱ فنجان پودر نارگیل و ۲/۱ قاشق چایخوری پودر دارچین مخلوط کنید. این ماسک را روی تمام قسمت‌های مختلف بدن خود قرار دهید و بدن تان را به آرامی ماساژ بدهید. اجازه دهید ماسک به مدت ۱۰ دقیقه روی بدن تان باقی بماند. سپس بدن خود را با آب گرم بشویید و آن را خشک کنید. این ماسک پوست شما را شاداب کرده و به پوست شما آرامش می‌دهد.

۶. درمان آکنه
کدو حلوایی سرشار از انواع ویتامین B از جمله نیاسین، ریبوفلاوین، B۶ و فولات است. نیاسین موجب بهبود گردش خون در بدن می‌شود و به همین دلیل در درمان آکنه موثر است. فولات هم به افزایش گردش خون و احیا شدن سلول‌ها کمک می‌کند.
 
۷. منبعی غنی از ویتامین E
همه ما به خوبی می‌دانیم که میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین E هستند و بهترین ماده غذایی برای پوست و مو به شمار می‌روند. ویتامین E نوعی آنتی اکسیدان است که می‌تواند بازسازی سلول‌ها و ازجمله سلو‌های پوست و مو را تقویت کند.

۸. تقویت فرآیند کولاژن سازی
اصلی‌ترین عامل در کولاژن‌سازی وجود ویتامین ث به اندازه کافی است. کولاژن به پوست خاصیت ارتجاعی می‌دهد و در روشن و شفاف شدن رنگ پوست موثر است.

۹. روشن‌کننده پوست
کلاژن تولید شده از طریق مقادیر فراوان ویتامین ث موجود در کدو حلوایی موجب درخشان شدن و روشن شدن پوست شما می‌شود.

۱۰. خداحافظی با چین و چروک ها
چین و چروک‌ها نشانه افزایش سن هستند. کدو حلوایی با داشتن آنتی اکسیدان، ویتامین ث و بتاکاروتن به شما کمک می‌کند تا شاهد هیچ یک از علائم و نشانه‌های پیری از جمله چین و چروک در چهره خود نباشید.
 
۱۱. روغن کدو حلوایی؛ نرم کننده‌ای مناسب برای لب ها
دانه کدو حلوایی نیز به اندازه خود کدو حلوایی دارای خواصی مفید و امیدوار‌کننده است. روغن کدو حلوایی از دانه آن به‌ دست می‌آید و دارای تاثیراتی شفابخش و درمان‌کننده است که از میان آنها می‌توان خاصیت نرم کنندگی پوست لب‌های خشکیده را نام برد.
 
۱۲. مرطوب کننده‌ای طبیعی برای پوست
آیا می‌دانستید که ۹۵% کدو حلوایی از آب تشکیل شده است؟ به همین دلیل کدو حلوایی یک نرم‌کننده طبیعی برای انواع پوست و به ویژه پوست‌های خشک به شمار می‌رود.

۱۳. موثر در جلوگیری از سرطان پوست
یکی از تاثیرات درمانی و شفابخش بتاکاروتن جلوگیری از پیشروی سلول‌های سرطانی است. خاصیت آنتی اکسیدانی بتاکاروتن از نظر علمی نیز به اثبات رسیده است.

۱۴. کاهش دهنده التهاب
کدو حلوایی منبعی عالی از ترکیبات ضدالتهابی است و به همین دلیل در کاهش التهاب و به ویژه التهابات پوستی از جمله آفتاب سوختگی و نیش حشرات موثر است.

ادامه دارد…

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود