مصرف گرایی در ایران
مصرف گرایی در ایران
یکی از مواردی که تاثیر زیادی در تغییرات سبک زندگی ما ایرانیان داشته و آثار متعدد اجتماعی فرهنگی و اقتصادی از خود بر جای گذاشته مسئله مصرف گرایی و تغییر الگوی مصرف کالاها و خدمات در میان ما مردم است. این در حالی است که تعادل در مصرف و پرهیز از اسراف و تبذیر یک اصل و توصیه موکد دینی است.
مصرف گرایی در ایران
مصرفگرایی در ایران
الف) وضع مصرف گرایی قبل از انقلاب
سال ۱۳۲۹ با کاهش درآمدهای نفتی در پی ملی شدن صنعت نفت و کاهش واردات، مصرف گرایی کمی کاهش یافت اما در ۱۳۳۲ که دوباره درآمدهای نفتی افزایش یافت واردات کالا خیلی بیشتر از قبل افزایش یافت و دوباره میل به مصرف گرایی افزایش یافت چون همراه با واردات، سیاست تبلیغات رسانه ای، این کالاهای ارزان قیمت را در مقابل کالاهای تولید داخل که قیمت زیادی داشتند قرار می داد و مردم را جذب خود می کرد و مانع توسعه می شد. این روند تا ۱۳۳۵ ادامه یافت. بعد از کودتای سال ۱۳۳۲ تا سال ۱۳۴۸ ارزش واردات به ایران ۱۱۵۵۶۷ میلیون ریال گزارش شده است. این رقم در سال ۱۳۵۶ با یازده درصدد افزایش به ۱۰۳ میلیون تومان رسید. زیرا در دهه ۵۰ سیاست پرداخت یارانه هم به افزایش درآمدهای نفتی و کاهش تولیدات و افزایش واردات اضافه شد. یعنی قیمت ها همچنان تثبیت شده بود و درآمدها افزایش می یافت و یارانه هم پرداخت می شد در نتیجه مردم میل بیشتری به خرید و مصرف پیدا کردند و این روند مصرف گرایی را تشدید می کرد.
ب) وضع مصرف گرایی بعد از انقلاب
در سال ۵۷ واردات کالاهای مصرفی ۱۴۰ میلیون و ۷۴۷ ریال بود که در سال ۱۳۶۰ این رقم به ۲۵۱ میلیون ریال رسید و این میزان افزایش پیدا کرد تا سال های پایانی جنگ که ارزش کل واردات به میلیارد رسید و آخرین رقم از این آمار سال ۱۳۷۸ است که تقریبا ۲۰۲ /۲۲ میلیارد واردات کالاهای مصرفی داشتیم . از دهه۸۰ به بعد آمار واردات کالاهای مصرفی به صورت جزئی و بر اساس نوع کالا تفکیک شده و قابلیت مقایسه با این آمارها را ندارد. در دهه۸۰ و اوایل ۹۰ هم واردات همچنان افزایش یافت. بنابراین تنها کاهش در واردات کالا در این سالها همان موقعی بود که صنعت نفت ملی شد و بعد از آن مصرف گرایی و واردات کالاهای خارجی همواره روند صعودی داشته است.
روند مصرف گرایی در دهه ۸۰ و ۹۰ چه تفاوتی دارد؟
مصرف و صرف هزینه برای کالاهای غیر خوراکی از ۷۵ تا ۸۹
چه چیزی مردم را به سمت مصرف گرایی می کشاند؟
- اهمیت نقش و نظر دیگران در زندگی آدم ها (دیگری مهم): برخی افراد برایشان خیلی مهم است که در نظردیگرانِ مهم شان، مد روز باشند و این باعث می شود که بیشتر مصرف گرا بشوند.
- من مداری: کسانی که فقط خودشان را قبول دارند، درپی متمایز بودن از دیگرانند و به شیوه دیگری مصرف گرا هستند.
- دسترسی به کالاها: اگر کالاهای فراوان در بازار باشد حتی اگر نیاز هم نباشد می تواند منجر به خرید بیشتر شود.
- جذابیت فضای بازار
- واردات و تبلیغات رسانه ای
- تعدد روابط: افرادی که روابط بیشتری دارند بیشتر تمایل به مصرف بیشتر و خرید بیشتر دارند
- قدرت خرید: کسانی که قدرت خرید بیشتری دارند مصرف گرایی بیشتری دارند.
کلام آخر
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
نویسنده: فریفته هدایتی