زمین و فضا از نگاه کودکان
زمین و فضا از نگاه کودکان
نقاشی کودکان به ویژه در سنین پیش دبستانی وسیله ای برای بیان آرزوها، خواسته ها و عواطف آنان است و به کمک آن می توان به دنیای تخیل آمیزشان راه یافت. نگاه ایشان به زمین و آسمان، یک نگاه خاصی است که در نقاشی ایشان بروز می کند. با ما همراه باشید تا با نگاه کودکان به زمین و آسمان بیشتر آشنا شوید.
زمین و فضا از نگاه کودکان
زمین و فضا از نگاه کودکان
دوم این که با وجود کاربرد برخی شیوه های نادرست در نقاشی کودکان پیش دبستانی، به علت این که در این دوره هنوز نمره- این معیار سرکوبگر خلاقیت – و اجبارکودکان به کشیدن تصاویر خاص، معمولا در کار نیست، تصاویری که کودکان می کشند، بیانگر تخیلات و نگرش های آنان است.
با توجه به این نکات، برای آشنایی با رؤیاها، و تصورات کودکان در مورد زمین و فضا که همیشه مورد توجه آنان بوده است، دو موضوع به کودکان ۵-۶ ساله (آمادگی) داده شد:
- زمینی را که دوست می دارم.
- ۲- در فضا چه چیز است؟
با مروری به این نقاشی ها به جمع بندی خطوط کلی محتوای آن ها به تفکیک هر دو موضوع، می پردازیم.
الف – نقاشی های مربوط به زمین:
- تصویر زمین آن گونه که هست.
- تصویر زمین آن گونه که کودکان دوست دارند.
گروه دیگر زمین را آن گونه که دوست دارند ترسیم کرده اند: خیابان هایی که به جای آسفالت، چمن کاری شده است؛ خانه های بدون دیوار و رنگارنگ که بر بالای آن ها گلدان های شاداب، به عابران سلام می دهند، رنگهای شاد و زنده؛ آدم هایی که می خندند یا بازی می کنند؛ حیواناتی که بچه ها به جای ماشین بر آن ها سوار شده اند؛ پارک های سرسبز و پر گل؛ زمینهای بازی برای کودکان با بچه های شاد و مهربان؛ پرندگانی که از آدم ها نمی ترسند و روی شانه ها و دست های آنان می نشینند؛ درختان پرگل و پرنده؛ خیابان های بدون ماشین و دود. به راستی اگر این خواسته ها تحقق یابند، چه دنیای زیبایی خواهیم داشت.
در مورد شکل زمین نیز کودکان تصورات گوناگونی دارند که آن ها را در نقاشی های خود نشان می دهند. اغلب زمین را به شکل دایره می کشند، آن چنان که هست. یا به علت سهولت شناخت و ترسیم شکل دایره و یا به علت اطلاعی که در مورد شکل زمین به آنه ا داده شده است. اما گاه زمین را به اشکال دیگری نیز تصویر کرده اند: بیضی، سه گوش، چهارگوش و به شکل ستاره. بچه هایی که زمین را به شکل دیگری جز دایره کشیده اند، می دانستند که زمین گرد است، اما به گفته ی خودشان دوست داشتند که زمین شکل دیگری داشته باشد.
به طور کلی کودکان با طبیعت، پیوندی دوستانه دارند، از نظر آن ها طبیعت مظهر زیبایی و پاکی است. حیوانات، پرندگان، گل ها و گیاهان را دوست دارند و زیبایی ها را با واسطه ی آن ها نشان می دهند. علاقه مندی کودکان به طبیعت، انگیزه ی خوبی برای آشنایی آنان در این زمینه است. آموزشی که باید در دوران کودکی انجام شود تا جزیی از وجود فردی و درونی شود و در بزرگسالی تداوم یابد. آموزشی که با توجه به مشکلات زیست محیطی در شرایط فعلی، بسیار ضروری است.
ب – نقاشی های مربوط به فضا:
فضا برای کودکان، آسمان آبی بی انتهایی است که گاهی از ابرهای قشنگ که هر کدام تصویری را برایشان تداعی می کنند، پوشیده می شود، آسمانی که پرندگان بر فراز آن پرواز می کنند؛ خورشیدی است که هر روز صبح با طلوع خود، روشنی را پدید می آورد و بازی و شادی آن ها را نوید می دهد؛ ماه و ستارگانی است که شب ها قسمت کوچکی از آن ها را به اندازه ی پنجره های آپارتمان محل زندگیشان می توانند ببینند. سفینه های فضایی و فضانوردان را کودکان در تلویزیون دیده اند و اغلب آن ها را در نقاشی های خود نشان می دهند. گاهی هم موجودات عجیبی را به عنوان آدم های فضایی ترسیم می کنند که خودشان هم از آن ها می ترسند.
برای کودکانی که می توانند گاهی بادبادک هوا کنند و این بازی رؤیایی را انجام دهند، فضا جولانگاه بادبادک هاست. برای بچه هایی که سوار هواپیما شده اند، فضا جایگاه پرواز هواپیماهاست.
این ها تصوراتی است که کودکان از فضا دارند و آن ها را در نقاشی های خود نشان می دهند. علاوه بر این ها کودکان گاه در نقاشی هایشان پدیده های زمینی را نیز با خود به فضا می برند:گل و گیاه و آب و پرنده – عناصر اربعه ی کودکان- و خودشان را، بی آنکه در درون سفینه ای باشند، آزاد و رها در فضا گردش می کنند. در کنار همه ی ای ها، از جنگ ستارگان نیز غافل نمانده اند و هر قدر که صفحه ی کاغذشان جا داشته، تفنگ و تانک و هواپیمای جنگی را همراه با خیل سربازان، به فضا برده اند تا نشان دهند که در جنگاوری نیز دست کمی از بزرگترهای خود ندارند. کودکان گاهی برای رفتن به فضا، از وسایل دیگری جز سفینه در نقاشی های خود استفاده کرده اند که نشان دهنده ی تخیل و رؤیاهای آنهاست. اسب، پرنده، بالون، ابر و بادبادک فضاپیماهای کودکان هستند و جالب است که اغلب خود سوار بر آن ها می شوند و گاهی پدر و مادرشان نیز، سرنشینان فضاپیماهای تخیلی آنان هستند.
جالبترین نقاشی ها در این مورد، سفر کودک و اعضای خانواده اش همراه با سماور و بساط صبحانه آن ها بود که روی قالیچه قرار داشت و در فضا حرکت می کردند و خودش می گفت که این قالیچه ی حضرت سلیمان است که با آن به فضا رفته ایم.
آنچه در مورد فضا برای کودکان جالب است، شوق پرواز است. فضا برای کودکان، پرواز را تداعی می کند که از آرزوهای همیشگی آن هاست. کودکان به علت تحرک، کنجکاوی و میل طبیعی به شناخت، دوست دارند همه جا بروند، همه چیز را ببینند و چون اغلب، امکان این کار را ندارند، پرواز برای آنان آرزوی بزرگی است.
انتخاب موضوعات مناسب برای نقاشی های کودکان، به ویژه موضوعات تخیلی، این امکان را برای آنان فراهم می سازد که آرزوها و تخیلات خود را در نقاشی هایشان منعکس سازند و از این راه هم از آرزوها و تمایلاتشان شناخت بیشتری پیدا کنیم و هم آنان با بیرون ریزی خواسته ها و رؤیاهایشان به آرامش بیشتری دست می یابند.
منبع: کتاب «آری گفتن به نیازهای کودکان»