چگونه پدر و مادر موفقی باشیم ؟

0 83

چگونه پدر و مادر موفقی باشیم ؟

خانواده اولین جامعه ای است که فرزندان مهارت های لازم را در آن یاد می گیرند. اولین الگوهایی که آنها به چشم می بینند پدر و مادر هستند. از این رو ویژگی و خصوصیات والدین در موفقیت و عدم آن در فرزندان به بیشترین تاثیر را دارد. با ما همراه باشید.

چگونه پدر و مادر موفقی باشیم ؟
چگونه پدر و مادر موفقی باشیم ؟

مسئول بار آوردن فرزندان برای کاری که کرده‌اند، برای موفقیت ضروری است. بچه‌های مسئولیت‌پذیر، قابل اعتمادند.
 
چکیده : خانواده اولین جامعه ای است که فرزندان مهارت های لازم را در آن یاد می گیرند. اولین الگوهایی که آنها به چشم می بینند پدر و مادر هستند. از این رو ویژگی و خصوصیات والدین در موفقیت و عدم آن در فرزندان به بیشترین تاثیر را دارد. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات ۱۲۰۸ / تخمین زمان مطالعه ۶ دقیقه

چگونه پدر و مادر موفقی باشیم ؟

والدین موفق چه کار می‌کنند؟

در سراسر دنیا، والدین از روش‌های مختلفی برای تربیت و پرورش فرزندان خود استفاده می‌کنند. برخی والدین برای کنترل رفتار فرزندان شان از تنبیه بدنی یا فیزیکی استفاده می‌کنند. والدین موفق چه می کنند؟
همه‌ی استراتژی‌های والدین، موثر و قانونی نیستند. در واقع در برخی کشورها، تنبیه‌های بدنی مثل نیشگون گرفتن یا سیلی زدن ممنوع می‌باشد. و اما روش تربیتی والدین موفق چه می‌باشد؟
به‌راستی که نوع پرورش، در پیشرفت کودکان اهمیت بسزایی دارد. مطالعات نشان داده‌اند که ضعف تربیتی در موفقیت‌های تحصیلی کودکان نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. بنابراین، داشتن برنامه خوب تربیتی برای والدین موفق بسیار لازم است. خوب سوال اینجاست که والدین موفق باید چگونه کودکان خود را تربیت کنند؟ چه چیزی از شما والدین خوبی می‌سازد؟ در این مقاله می‌خواهیم برخی راه‌های تربیت درست را به شما معرفی کنیم.
 

استراتژی‌های تبدیل شدن به والدین موفق

۱٫ ثبات داشته باشید. شما باید در تربیت، ثابت قدم باشید. یعنی باید در برابر فرزندان، حرف و موضع تان مشخص باشد. اگر می‌گویید که فلان رفتار غلط است، باید سر این حرفتان بمانید. به‌طور مثال، اگر می‌گویید سیگار کشیدن کار اشتباهی است، پس هرگز نباید این کار را انجام دهید. حرف و عمل شما باید به عنوان یک پدر و یا مادر، یکی باشد. به یاد داشته باشید که اولین معلم و یا اولین شخصی که کودک سعی می‌کند از او تقلید کند، شما هستید.

۲٫ صدای تان را بالا نبرید. عادی و بدون خشم صحبت کنید. با فریاد زدن، شما این پیام را به کودک تان می‌رسانید که چون شما عصبانی هستید، او باید به شما گوش دهد و نه به این دلیل که این راه و عمل درست است. در نتیجه آنها هم به این عادت می‌کنند. بنابراین تا وقتی با عصبانیت فریاد نکشید آنها به شما گوش نخواهند داد.

۳٫ به آنها حق انتخاب دهید. هرچند که وظیفه شما به‌عنوان والدین راهنمایی کردن است، ولی باید به کودک تان آزادی برای تصمیم گرفتن بدهید. با این کار آنها مستقل‌تر بار می‌آیند. تا جای ممکن انتخاب‌ها را به آنها واگذار کنید و آنها را در تصمیم گیری درباره امور مهم مشارکت دهید. در غیر این صورت، کودکانی که خودمختاری و مستقل بودن را یاد نگیرند، تا آخر عمر به والدین وابسته خواهند ماند.

۴٫ بین فرزندان تان فرقی نگذارید. جانبداری از فرد به‌خصوص، در بعضی خانواده‌ها رواج دارد. بعضی والدین با هر کدام از فرزندان یک نوع رفتار دارند و بین آنها فرق قائل می‌شوند. اما تربیت موفق اینگونه نیست. در تربیت و پرورش موفق، با بچه‌ها یکسان رفتار می‌شود. چون این جانب داری‌ها تنها باعث اختلاف و درگیری بین خواهر و برادرها در آینده می‌شود. حواس تان باشد کودکان تبعیض را بسیار سریع درک می‌کنند.

۵٫ فرزندان تان را تحسین کنید. حتی تعریف‌های ساده هم می‌تواند رفتار مثبت فرزندتان را بسیار افزایش دهد. به‌طور مثال، اگر به فرزندتان بگویید: چه نقاشی زیبایی کشیدی. چقدر تمیز مشقت را نوشتی. همین باعث افزایش عزت نفس او خواهد شد. و برعکس اگر جملات منفی بگویید، احساسات منفی در او رشد پیدا می‌کنند.

۶٫ بگذارید بدانند که اشتباه کردن، خود بخشی از یادگیری است. کمالگرا نباشید. در عوض این را در ذهن کودک تان فرو کنید که اشتباه کردن، فرصتی برای یادگیری است. به آنها یاد دهید که از شکست نگران نباشند، چرا که شکست جزئی از موفقیت است. به آنها آموزش دهید که شکست‌های خود را نیز دوست داشته باشند، زیرا شکست نیز تجربه منحصر به‌فردی است که باید آن را در زندگی تجربه کرد.

۷٫ به کودکان تان اهمیت احترام گذاشتن را یاد دهید. احترام گذاشتن، ویژگی مهمی از یک فرد تحصیل کرده است. اگر به کودکان تان یاد دهید که چگونه به دیگران احترام بگذارند، آنها برای جامعه‌شان عضو بهتری خواهند بود. زندگی‌شان توام با موفقیت می‌شود. و در نهایت هم به خود به‌عنوان والدین فرزند موفق‌تان، افتخار خواهید کرد. به آنها اموزش دهید که همه فارغ از نژاد، زبان، ملیت، رنگ پوست و مذهب انسان هستیم و دارای ارزش. به او آموزش دهید که همه گل‌های یک باغ هستند و این تنوع رنگ، شکل و بوی گل‌ها است که باغ را زیبا می‌سازد. اگر کودک منحصر به‌فرد بودن انسان‌ها را بپذیرد و درک کند، آنوقت برای دیگران و خود ارزش قائل می‌شود. در غیر اینصورت باور او آن است که تنها یک نوع انسان کامل وجود دارد که او باید به آن برسد. این نوع تفکر باعث رقابت و کمالگرایی می‌شود. کودک باید درک کند که ویژگی‌های او منحصر به‌فرد است و او تنها با خود می‌تواند رقابت کند. زیرا او تنها بهترین خودش می‌تواند بشود.

۸٫ به آنها مدیریت مالی را یاد دهید. پول بخشی از وجود ماست و اگر کسی نداند که چگونه آن را مدیریت کند، برایش مشکل‌ساز خواهد بود. بنابراین در همان اوایل زندگی، کودکان باید قوانین پولی را آموزش ببینند. موضوع آموزشتان «چگونه به‌دست آوردن پول از راه قانونی و مدیریت آن» می‌باشد. پول چیز بدی نیست؛ اگر بدانیم که چطور از آن به نحو صحیح استفاده کنیم.

۹٫ به آنها یاد دهید که چطور مسئولیت‌پذیر باشند. مسئول بار آوردن فرزندان برای کاری که کرده‌اند، برای موفقیت ضروری است. بچه‌های مسئولیت‌پذیر، قابل اعتمادند. آنها موفق می‌شوند چون ارزش پول و زمان را دقیقاً می‌دانند. و مهمتر از همه اینکه آنها از نتیجه کارهای شان آگاهند. بنابراین سعی خود را می‌کنند تا بهترین نتیجه را از اعمال شان حاصل کنند. برای مسئول بار آوردن باید به آنها حق انتخاب بدهید و درباره عواقب تصمیمات مختلف با آنها به گفتگو بنشینید.

۱۰٫ تربیت موفق در کنترل کردن نیست. این شاید سخت‌ترین بخش تربیت باشد، ولی باید بپذیرید که این یک حقیقت است. بچه‌ها راه زندگی‌شان را پیدا خواهند کرد و دنیا را کشف می‌کنند. ما نمی‌توانیم آنها را در خانه زندانی کنیم. اکتشافات زندگی به آنها اجازه رشد داده و از آنها فرد بهتری می‌سازد. پس وقتی زمانش رسید، آنها را آزاد بگذارید. بپذیرید که فرزندتان دیگر آن کودک خردسال چند سال گذشته نیست و به نسبت آن، حق انتخاب‌های بیشتری به او بدهید.

۱۱٫ الگوی موفقی برای فرزندان تان باشید. تربیت فقط در نحوه بیان چند کلمه و حرف نیست؛ بلکه برای تربیت درست، خود شما نیز باید مثال خوبی برای آنها باشید. بچه‌ها باید که حسن و ارزش‌های خوبی را در والدین شان ببینند. این بخشی از ثبات داشتن و متناقض نبودن شماست. اگر بچه‌ها ببینند که والدین شان واقعاً کارهایی که یاد می‌دهند را خود نیز انجام می‌دهند، پیروی کردن شان از شما راحت خواهد بود. در غیر اینصورت، والدین تاثیر چندانی در هدایت رفتار فرزندان شان نخواهند داشت. دعوت به آرامش زمانی که داد می‌زنید، بسیار مضحک است. طلب احترام از کودک زمانی که شما به کودک احترام نمی‌گذارید، خنده‌دار است. درخواست همکاری از کودک در امور خانه هنگامی که شما به‌عنوان همسر در خانه کمک نمی‌کنید، بی‌معنی است.

منبع : dr-sanaie.com

بیشتر بخوانید :
ویژگی های والدین موفق از نگاه دین
والدین موفق چگونه هستند؟
شناسایی خواسته های والدین شرط خانواده ی موفق​​​​​​​
چگونه پدر ومادر خوبی باشیم؟​​​​​​​
ویژگی‌های پدر و مادر‌های موفق​​​​​​​

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود