معرفی گیاه بومادران و خواص درمانی آن (بخش اول)

0 64

معرفی گیاه بومادران و خواص درمانی آن (بخش اول)

بومادران گیاه پر خاصیتی است که در طب سنتی کار برد فراوان دارد و در این طب از گیاه بومادران برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله : بهبود ضعف قلب , بهبود فرآیند هضم , تسکین علائم آسم و درمان زخم معده استفاده می کنند.

معرفی گیاه بومادران و خواص درمانی آن (بخش اول)
معرفی گیاه بومادران و خواص درمانی آن (بخش اول)

یکی از خواص شگفت آور گیاه بو مادران کمک به خواب بهتر است.
 
چکیده : بومادران گیاه پر خاصیتی است که در طب سنتی کار برد فراوان دارد و در این طب از گیاه بومادران برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله : بهبود ضعف قلب , بهبود فرآیند هضم , تسکین علائم آسم و درمان زخم معده استفاده می کنند.

تعداد کلمات ۱۱۲۲ / تخمین زمان مطالعه ۶ دقیقه

معرفی گیاه بومادران و خواص درمانی آن (بخش اول)
تاریخچه گیاه بومادران

بومادران یا (برنجاسف، قیصوم) با نام علمی Achillea millefolium نام یک سرده از طایفه کاسنیان آنثمیدئا است که نحوه استفاده از آن به صورت خوراکی می باشد که به صورت جوشانده به مصرف می رسد و به طرق دیگر هم مصرف می شود. بومادران را علف هزار برگ هم می نامند. این گیاه معطر دارای اسانس، اینولین و کمی تانن است و در کشورهای اروپایی به عنوان دارو برای قطع تب استفاده می شود.
این گیاه گونه‌های بسیار متعددی دارد. گونه‌ای از آن با نام علمی achillea wilhelmsii با برگ های زرد در بیشتر نواحی ایران از جمله مرکز یافت می‌شود. در قرون اولیه از بومادران برای بند آوردن خون و علاج زخم هایی که با خون ریزی همراه بوده، استفاده می کردند. مردم برخی از کشورها، از پیکر رویشی پخته شده این گیاه برای درمان کبودی ناشی از ضربه در اطراف چشم استفاده می کردند.
 

فواید بومادران در بهبود ضعف قلب

بومادران به علت دارا بودن تانن و مواد تلخ عطری، به روی سلسله اعصاب و قلب نیز اثر می گذارد و در مواردی مانند خستگی عمومی، ضعف قلب، ورم ماهیچه های دل، بیماری های عصبی مانند ضعف اعصاب، هیستری، صرع و قلنج های تشنج آور، نتایج مفیدی می دهد. شیره تازه این گیاه در آنژین، احساس گرفتگی ناگهانی و خواب رفتگی سودمند است.
 

درمان گرفتگی قاعدگی

از چای بومادران برای درمان گرفتگی قاعدگی استفاده می شود. این چای می تواند با آرام کردن ماهیچه ها در رحم موجب از میان رفتن گرفتگی ها شود. برای تهیه ی این چای باید دو یا سه قاشق چای خوری از گل این گیاه را در یک فنجان آب داغ، به مدت ۱۵ دقیقه، قرار دهید. بهتر است روزانه ۳ الی ۵ فنجان از این چای، ۲ روز پیش از شروع قاعدگی، مصرف شود.
 

کاهش فشار خون

فشار خون از جمله بیماری های شایع دوران ما است و خوشبختانه با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب می توان به مبارزه با آن برخاست. اما در عین حال، مصرف چای بومادران نیز در کم کردن سطح فشار خون مفید است. مطالعات حیوانی نشان از آن دارند که چای بومادران به واسطه ی جلوگیری از ورود کلسیم به عروق خونی می تواند موجب کاهش فشار خون شود.
 

تسکین علائم سرماخوردگی

سرماخوردگی از جمله بیماری های معمول است و با استفاده از روش های متعددی می توان برای درمان آن اقدام کرد. یکی از این روش ها استفاده از چای سنتی شمال اروپا، یعنی چای ترکیب نعناع، اقطی و بومادران است. اکثر علائم سرماخوردگی ناشی از التهاب بدن هستند. اما این چای می تواند موجب رفع التهاب شود و نتیجتاً تسکین علائم سرماخوردگی را به همراه داشته باشد.
برای تهیه ی این چای، مقادیر برابری از هر سه ی این گیاه ها را در یک فنجان آب داغ بریزید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند. پس از آن می توانید چای را بنوشید و از خواص آن بهره ببرید.

تسکین علائم آسم

آسم به سبب تورم و التهاب نایژه یا برونش رخ می دهد. در واقع با ملتهب شدن نایژه ها، آن ها باریک تر می شوند و موجب اختلال در تنفس می گردند. اما مطالعات حیوانی نشان می دهند که بومادران، می تواند موجب پهن تر شدن نایژه ها شود و نتیجتاً برای بیماران مبتلا به آسم مفید باشد.
 

بهبود فرآیند هضم

از دیگر مشکلاتی که می تواند به واسطه ی مصرف این گیاه مفید درمان شود، می توان به سؤهاضمه اشاره داشت. بر اساس مطالعات صورت گرفته، اسیدهای dicaffeoylquinic وluteolin-7-O-β-D-glucuronide موجود در بومادران می توانند جریان مایع صفراوی را افزایش دهند (چنان که احتمالاً می دانید مایع صفراوی در تجزیه ی چربی ها مفید بوده و می تواند بهبود فرآیند هضم را سبب شود).
 

پیشگیری و درمان زخم معده

از گیاه مورد نظر ما در طب سنتی عموماً در درمان مشکلات گوارش استفاده می شود. در حال حاضر برخی شواهد علمی نیز بر تأثیر مثبت بومادران در پیشگیری و درمان زخم معده صحه گذاشته اند.
 

تسکین علائم سندروم روده تحریک پذیر

برخی علائم سندروم روده تحریک پذیر عبارت اند از:اسهال، یبوست، درد شکم و … . اما بر طبق یک مطالعه ی حیوانی، بومادران می تواند با مهار پروتئین های غشای پلاسمایی موجب تسکین این علائم شود. لذا اگر به سندروم روده تحریک پذیر دچار اید، هر زمان که علائم آن آزارتان داد می توانید از چای بومادران بهره ببرید.

کمک به خواب بهتر

همواره از بومادران به مثابه ی یک گیاه برای بهبود کیفیت خواب استفاده شده است و این موضوع نیز توسط یک مطالعه ی حیوانی به اثبات رسیده. بنابراین اگر از بی خوابی و یا بدخوابی رنج می برید، می توانید پیش از خواب یک فنجان از چای این گیاه پر خاصیت بنوشید.
 

خواص ضدباکتریایی بومادران

اسانس بومادران خاصیت ضد باکتری و ضد تورم دارد. از این اسانس در صنایع دارویی، بهداشتی و آرایشی در تهیه کِرم ها و پمادهای محافظ پوست و داروهای ضد تورم استفاده می شود.
 

نگاهی به دیگر خواص مفید بومادران

# با تنظیم کردن فشار خون، به بهبود قلب و عروق کمک می کند.
# سیلیکای موجود در این گیاه، بافت های فرسوده را بازسازی می کند.
# این گیاه علایم حساسیت های فصلی را از بین می برد.
# چای این گیاه خاصیت خواب آور و آرام بخش دارد.
# چای بومادران به طور کلی به درمان ناراحتی کبد کمک می کند.
# دم کرده سرشاخه های گلدار آن، در رفع گاستریت های حاد و مزمن، رفع نفخ و ترش کردن، اثر نافذ دارد.

# استفاده از دم کرده بومادران، سبب کاهش فشار خون شده و برای نارسایی های کیسه صفرااستفاده می شود.
# در ازدیاد ادرار و رفع سنگ کلیه موثر است.
# باد شکن و تب بُر نیز می باشد.
# این گیاه بطور خاص تب بُر است. ضماد آن جهت درد سینه مفید است.
# بُخور و جوشانده آن برای درمان زکام مفید است، پس در زمان سرماخوردگی بسیار مفید است.
# ماساژ دادن محل درد با روغن بومادران یا گذاشتن سوخته آن بر روی محل زخم ، موجب تسکین درد و جلوگیری از خونریزی می شود.
# در قدیم ضماد بومادران یعنی برگ های تازه آن را که با روغن ترمس ( باقلای مصری ) مخلوط بوده ، بر روی محل کچلی یا روی صورت مردان جوان برای رویش مو قرار می دادند.
# جوشانده سرشاخه گلدار آن برای رفع دردهای قاعدگی مفید است.

ادامه دارد…

منبع : 
www.amazing.ir
namnak.com

بیشتر بخوانید :
خواص بومادران در طب سنتی
خواص دارویی گیاه بومادران
معرفی بومادران و خواص آن

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود