مهارت‌های زندگی؛ کرامت و خودباوری در خانواده(بخش اول)

0 246

مهارت‌های زندگی؛ کرامت و خودباوری در خانواده(بخش اول)

برنامه تعلیم و تربیت انسان از سوی خداوند بر مبنای اصل کرامت است. کرامت، محور تربیت انسان‌هاست. با وجود این نیروی عظیم در انسان، خداوند برنامه تربیت و هدایت را به دست سفرای کریم داد؛ زیرا با نیروی کرامت است که می‌توان افرادی سالم، مستقل، آزاد، باشرافت و صاحب فضیلت تربیت کرد.

مهارت‌های زندگی؛ کرامت و خودباوری در خانواده(بخش اول)
مهارت‌های زندگی؛ کرامت و خودباوری در خانواده(بخش اول)

 کرامت برترین سرمایه وجودی آدمی، جهت رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه وی است.
 
چکیده: برنامه تعلیم و تربیت انسان از سوی خداوند بر مبنای اصل کرامت است. کرامت، محور تربیت انسان‌هاست. با وجود این نیروی عظیم در انسان، خداوند برنامه تربیت و هدایت را به دست سفرای کریم داد؛ زیرا با نیروی کرامت است که می‌توان افرادی سالم، مستقل، آزاد، باشرافت و صاحب فضیلت تربیت کرد.

تعداد کلمات ۱۲۳۲ / تخمین زمان مطالعه ۶ دقیقه

مهارت‌های زندگی؛ زنان و خودباوری

مهارت‌های اساسی زندگی

مهارت‌های اساسی زندگی شامل ده مهارت می‌شوند که عبارت‌اند از: خودآگاهی، همدلی با دیگران، برقراری ارتباط مؤثر، برقراری روابط بین فردی، مقابله با هیجان‌ها، مقابله با استرس، حل مسئله، تصمیم‌گیری، تفکر خلاق و تفکر انتقادی. چنانچه خانواده به این ده مهارت اساسی دست پیدا کند می‌تواند به روشنی و موفقیت مسیر زندگی خود را در پیش بگیرد. علاوه بر اینکه در مواجهه با مشکلات از توانمندی و پتانسیل قوی‌تر نیر برخوردار می‌شود؛ زیرا همین مهارت‌ها است که موجب افزایش توانایی‌های روانی ـ اجتماعی گردیده و در نتیجه باعث ارتقای سطح بهداشت روانی و عملکرد اجتماعی ـ فرهنگی خانواده  و در نهایت جامعه می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش مهارت زندگی


کرامت، خودباوری، رشد و کمال‌جویی

کرامت انسان از مباحث مهم در حوزه­ی انسان شناسی است که در مکاتب مختلف الهی و بشری رویکردهای متفاوتی را موجب گردیده است. در ادیان آسمانی بویژه دین مبین اسلام و بالاخص درکتاب آسمانی مسلمانان و سیره نبوی و ائمه اطهار (علیهم السلام) مبانی گران سنگی از کرامت انسان ارائه گردیده است.

بیشتر بخوانید: معنای کرامت انسانی

الف) کرامت در نگاه آیات و روایات اسلامی

کرامت در انسان زمینه ذاتی داشته و برترین سرمایه وجودی جهت شکوفایی استعدادهای بالقوه می‌باشد. انسان روحاً و فطرتاً به سمت کرامت گرایش دارد و از پستی و فرومایگی بیزار است. کمال آدمی در این است که کرامتش رشد یافته و از امور پست دوری گزیند. برنامه تعلیم و تربیت انسان از سوی خداوند نیز بر مبنای اصل کرامت است. کرامت، محور تربیت انسان‌هاست. با وجود این نیروی عظیم در انسان خداوند برنامه تربیت و هدایت را به دست سفرای کریم داد؛ به طوری که می‌فرماید: «‌بِأَیْدِی سَفَرَهٍ کِرامٍ بَرَرَهٍ»؛ (عبس/ ۱۵ و ۱۶) هدایت انسان‌ها را به دست فرشتگان کریم و نیکوکار سپردیم.

بیشتر بخوانید: کرامت انسان در قرآن کریم

متأسفانه به علت انجام گناه، کرامت انسان دستخوش حیله‌های شیطانی نفس خطاکار می‌شود و با روحیه بی‌تقوایی در برابر خواسته‌های زودگذر زمنیه‌های ناامنی روانی او فراهم می‌گردد. برای آنکه انسان، کریم بشود باید ابتدا خود کرامت ببیند و از او به بزرگی و شایستگی یاد شود و صحنه‌های مفیدی در خانه، مدرسه و جامعه فراهم آید تا ضمن تجربه کریمان و رفتار بزرگان، خود نیز به تمرین لازم بپردازد و با باور خود و طرح انواع خواسته‌ها به اصلاح امور پرداخته و راه سعادت را از شقاوت بازشناسد.
کمال آدمی و اصلاح رفتار وی در گرو رشد کرامت می‌باشد. انسان در زمینه کرامت به فضایل دیگر دست می‌یابد و انسان بی‌کرامت از همه فضایل محروم می‌ماند و در گنداب تباهی‌ها غرق می‌شود. امام صادق (ع) می‌فرمایند: کرامت در فرمانبرداری خدا و خودداری در نافرمانی اوست. (مصباح الشریعه ص ۹۶)
پیامبر اکرم (ص) بر حفظ رشد و کرامت از دوران کودکی بسیار تأکید می‌کردند؛ زیرا با نیروی کرامت است که می‌توان افرادی سالم، مستقل، آزاد، باشرافت و صاحب فضیلت تربیت کرد. «أَکْرِمُوا أَوْلادَکُمْ وَ أَحْسِنُوا آدابَهُمْ». (کنز العمال، جلد ۶) در کسب کرامت، تربیت‌کننده خود باید صلاحیت‌های لازم را داشته باشد و همچون باغبان که با فراهم آوردن فرصت و موقعیت خوب امکان رویش گل و گیاه و مراقبت از آنها را فراهم می‌کند، مادر موفق نیز با آگاهی از اصل تفاوت‌های فردی انسان‌ها و شناخت کامل از زمان و مکان و موقعیت فرهنگی و اجتماعی به شناسایی ظرفیت وجودی فرزندان می‌پردازد.
به همین دلیل خانه، خانواده و مادر ارکان طبیعی و اساسی اجتماع هستند و همچنین زمینه‌ساز تحول و تکامل و انتقال‌دهندۀ فرهنگ و تمدن و سنن گذشته یک جامعه به نسل آینده به شمار می‌روند. خانواده مرکز عشق و محبت، پناهگاه و آموزشگاه رفتار و کردار کودک است. در آنجاست که مهر و وفا، لبخند و ترشرویی و شرافت و انحراف را می‌آموزد. مادر در خانواده رکن اصلی تربیت و مربی و سازنده عظیم این مدرسه است و پدر عامل اجرای ضابطه و قاعده برای کودک. فرزند چنین خانواده‌ای آنجا را به عنوان پناهگاه خود می‌پذیرد. رفتار واقعی و دور از تنش و بدون قید و شرط اهل خانه به فرزندان در کسب روحیه خودباوری و عزت نفس کمک می‌کند.
پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: « وقتی نام فرزندتان را می‌برید او را گرامی بدارید و در مجلس خود برای او جای باز کنید و احترامش نمایید و نسبت به او روی ترش نکنید» و دلیل این همه تأکید آن است که همه فضیلت‌ها در زمینه کرامت کودک شکوفا شود و از همه زشتی‌ها فاصله بگیرد. (جامع الاخبار، ص ۱۲۴)
توجه به کرامت انسانی و احساس امنیت روانی در دوران کودکی باعث می‌شود که فرد خود را بپذیرد، به باور خود بپردازد و در کسب هویت خود دچار مشکل نشود، به خود اعتماد کند و به دیگران نیز اعتماد کند، در آینده مسئولیت رفتار خود را بپذیرد و دیگران را درگیر کوتاهی خود نکند، مثبت‌اندیش شود و به توانایی و ناتوانی خود آگاهی داشته باشد. خود تصمیم‌گیر، خود رهبر، مستقل و خلاق بوده و با نیروی درونی خودش هدایت شده و نهایتاً از اراده قوی در انجام امور برخوردار می‌گردد و به احساس آرامش درونی و خودارزشمندی می‌رسد.
اما اگر در جریان تربیت به کرامت انسانی توجه نشود و به احساسات او لطمه وارد گردد وی در زمان حال و آینده، فردی با چنین خصایصی در جامعه حاضر می‌شود؛
۱٫ بهانه‌گیر می‌شود و خطاهای خود را نمی‌پذیرد و آنها را به عهده دیگران می‌گذارد.
۲٫ دچار عدم اعتماد به نفس می‌شود و و در پذیرش خویش مشکل خواهد داشت، به دیگران نیز اعتماد ندارد و توانایی برقراری ارتباط با دیگران را از دست می‌دهد.
۳٫ همواره به دنبال تأیید و توجه دیگران می‌باشد، به خود اتکا ندارد و از دیگران در انجام امور تقلید کورکورانه دارد و در آینده نیز نمی‌تواند فردی مفید به حال خود و جامعه باشد.
 

ب) کرامت در نگاه روانشناسان غربی

زیگموند فروید می‌گوید: « با استفاده از مکانیزم تصعید می‌توان نیرویی که موجب لغزش انسان می‌شود، یعنی همان نیروی جنسی را در فضای دیگری به کار انداخت و ظرفیت روانی قابل ملاحظه‌ای برای او در جهت سعادت آینده‌اش فراهم نمود. در مسیر تربیت انسان اگر ما آگاهی لازم را از انسان و توانمندی‌ها یا محدودیت‌های او داشته باشیم آن وقت است که می‌توانیم بگوییم انسان را در کسب کرامت و ارزش‌های والای انسانی یاری داده‌ایم.»
اریک فروم می‌گوید: «در ذات انسان یک نیازی والاتر و عالی‌تر از نیازهای حیوانی اوست و آن نیاز به کمال است. این نیاز در انسان به صورت یک انگیزه قوی در آمده و سبب حرکت در جهت ایجاد وحدت و تعادل بین خود و طبیعت شده است.» اگر به نظر فروم دقت نماییم؛ او انسان را دارای نیازی والا در مقابل حیوان معرفی می‌کند و آن نیرو را سبب حرکت در جهت وحدت‌بخشی و بهره‌گیری انسان از هر آنچه در آسمان و زمین است برای تعالی روح معرفی می‌کند.

ادامه دارد…

منبع: مهارت­ های زندگی زنان خانه ­دار
 

بیشتربخوانید :
مهارت‌های زندگی؛ کرامت و خودباوری در خانواده (بخش دوم)
کرامت انسان در قرآن و انگاره های اندیشمندان مسلمان معاصر
تقویت ارزش های فردی و اجتماعی در زندگی
وظایف اساسی زن در خانه چیست؟
مهارت‌های مدیریتی زنان (بخش اول)
مهارت‌های مدیریتی زنان (بخش دوم)

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود