توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه بندی معلمان | وضعیت رتبه بندی معلمان در این استان ها به کجا رسید؟
وزیر آموزش و پرورش گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری فرآیند رتبه بندی معلمان انجام شود.
رتبه بندی معلمان دغدغهای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش باید فرآیند رتبه بندی معلمان را تا پایان سال به انجام برساند. تاکنون امور بیش از ۱۰۰ هزار نفر از بازنشستگان رتبه ۳ تا ۵ انجام شده و احکام رتبه بندی برخی اجازه صدور پیدا کرده است.
یوسف نوری همچنین گفت که فضای آموزشی کشور برای هر دانش آموز با کمبود مواجه است و «فاصله مشهودی با سند تحول بنیادین دارد.».
وزیر آموزش و پرورش گفت «برای رفع مشکل کمبود فضای آموزشی به منابع مالی و روشهای جدید نیاز داریم.»
معاون پژوهش ؛ برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش خوزستان گفت: ۹۵ درصد از فرهنگیان خوزستان فرآیند رتبه بندی را طی کرده اند.
عزیزالله آروین با اشاره به فرآیند در حال انجام رتبه بندی؛ بیان کرد: استان خوزستان دارای ۷۰ هزار نیروی فرهنگی است که از این تعداد فرآیند رتبه بندی ۹۵ درصد از این همکاران در انجام است و در این راستا هیات های ممیزه منطقه ای و استانی در حال بررسی و تایید وضعیت رتبه بندی این همکاران هستند.
وی در ادامه گفت: به زودی نتایح رتبه بندی همکاران از طریق سامانه قابل مشاهده است و بر این اساس همکاران باید پس از مشاهده نتیجه رتبه بندی خود و در صور داشتن اعتراض نسبت به ثبت این اعتراض اقدام کنند.
معاون پژوهش؛ برنامه ریزی و توسعه منابع در پایان گفت: همکارانی که تاکنون نسبت به تایید وضعیت رتبه بندی خود در سامانه رتبه بندی اقدامی انجام نداده اند نیز می بایست در اسرع وقت نسبت به مراجعه به سامانه و تاید وضعیت خود اقدام کنند.
در خوزستان ۷۰ هزار نیروی فرهنگی وجود دارد که به یک میلیون و یکصد هزار دانش آموز آموزش می دهند.
برای اجرای قانون رتبهبندی معلمان، وزارت آموزشوپرورش از معلمان خواست مدارک خود را در سامانه رتبهبندی بارگذاری کنند. رتبه بندی معلمان دغدغهای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است.
زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت. در ادامه به برسی رتبه بندی معلمان می پردازیم.سوالی که پیش میآید و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم آن را مطرح میکند این است که آیا این وزارتخانه برای رتبهبندی مدارک معلمانی که سالها مشغول فعالیت بودند را ندارد؟سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره نحوه اجرای قانون رتبهبندی معلمان، بیان کرد: بنده بهعنوان سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چندین بار تاکید کردم که انتظار داریم خروجی حوزه معاونت سرمایه انسانی وزارت آموزشوپرورش در خصوص چگونگی تدوین آییننامه احکام معلمان در رتبهبندی همان چیزی باشد که در مجلس به تصویب رسیده است و نباید با قانون مصوب مجلس خیلی فاصله داشته باشد. اینکه الان اندازهگیریهای خاصی برای رتبهبندی معلمان داشته باشند، قابل قبول نیست.رضا حاجیپور در ادامه با بیان اینکه ما انتظار داشتیم بعد از تصویب قانون و ابلاغ آن رتبهبندی بهطور دقیق اجرایی میشد، اظهار کرد: یک معلم ۲۷ سال خدمت کرده و تازه قرار است رتبهبندی شود، دنبال چه چیزی باید بگردیم. مجلس بر اساس تعداد معلمان، اعتبارات لازم را نیز در نظر گرفته است.
انتظار ما اجرای به موقع و دقیق رتبهبندی استحاجیپور تصریح کرد: امروز گفته میشود که برای رتبهبندی، اطلاعات معلمان باید بارگذاری شود. مگر اطلاعات معلمی که ۳۰ سال خدمت کرده، در اختیار آموزشوپرورش نیست؟ مگر غیر از این است که یک معلم سالیانه مورد ارزشیابی قرار میگیرد، چرا امروز دوباره گفته میشود که باید اطلاعات آنان بارگذاری شود؟ پس مسئولان در طول این سالها در وزارت آموزشوپرورش چه کار میکردند؟
وی در ادامه با تاکید بر اینکه مطالبه ما اجرای دقیق و به موقع رتبهبندی معلمان است، افزود: این برخورد با معلمان صحیح نیست. چقدر باید معلمان را شبانهروز به این ور و آن ور بکشانیم تا برای آنها کاری انجام دهیم. کدام یک از ارگانهای سازمانی در سطح کشور اینگونه با کارکنان خود برای افزایش حقوق برخورد میکند که این روزها با معلمان اینگونه برخورد میشود.نماینده مردم آمل در پایان گفت: چندین دولت لایحه رتبهبندی معلمان را آوردند اما در مجالس به نتیجه نرسید. حال که این لایحه به تصویب رسیده و تبدیل به قانون شده، ما انتظار اجرای به موقع و دقیق این قانون را داریم.
یوسف نوری با اشاره به فراهم شدن مقدمات اجرایی قانون نظام رتبهبندی معلمان اظهار کرد: رتبه بندی را نمیخواستند اجرا کنند. پولی که گذاشته بودند از محل فروش املاک بود. اصلا املاک به فروش نمیروند و یک ساله هم نمیتوان فروخت؛ نمیخواستند اجرا کنند و چون نمیخواستند، کارهای این چنینی انجام میدادند؛ یک لایحه ناقصی هم تهیه و به مجلس داده بودند.
وی افزود: قرار بوده در هرسالی ۲۰۰ هزار نفر در رتبههای پنجگانه قرار بگیرند.نوری با اشاره به اینکه دولت سیزدهم علی رغم محدودیتهای مالی این لایحه را پس نگرفت و چون قول رئیس جمهور وشعار انتخاباتیاش بود، به لطف خداوند تقویت شد و بودجهای در یک ردیف خاص برایش دیده شده گفت: دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی درنظر گرفته بود که ۱۳ هزار میلیارد تومان دیگر در مجلس به آن افزوده شده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: قاعدتا بودجهایها میگویند قانون باید از اول امسال اجرا میشد چون دولت نیمه سال آمده بود اما با پولی که گذاشته شد زمان اجرای قانون را از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ دیدند؛ رتبهها نیز از آموزشیار تا استادمعلم تعیین شدند و از ۴۵ تا ۹۰ درصد مشمول افزایش حقوق میشوند.وی با بیان اینکه ابتدا گفته شد آنها که «کد شناسه» ندارند مشمول رتبه بندی نمیشوند گفت: تصور ما این بود که همه همکاران ما شناسه استخدام دارند اما وقتی بررسی کردیم مشخص شد ۴۶۰ هزار نفر شناسه استخدامی ندارند که خیلی عدد بزرگی بود. دوباره اصلاحیه به آیین نامه خورد و مشکل این گروه حل شدنوری درباره مشکلات معلمان «طرح مهرآفرین» نیز توضیح داد و گفت: به طور کلی گروهی بودند که در دولت نهم جذب شده بودند. اینها قرارداد با شرکتها داشتند که قراردادشان با شرکتها به قرارداد با دستگاه تبدیل شد و همه اینها رفتند آزمون دادند و جذب دستگاهها شدند