سامانه سجام بورس چیست و کدال در بورس چه کاربردی دارد

0 3,912

بورس مکانی است که در آن معاملات به صورت شفاف انجام می شود و از سوی دیگر شفافیت از ملزومات بازار بورس است.

ایسنا، بنابر اعلام چارت ایران، شفافیت همه جانبه است. حتی افرادی که در طرفین معامله هستند، باید دارای هویت مشخصی باشند. اعلام هویت افراد شناسایی کسانی که می خواهند در بورس سهامدار باشند، از الزامات سازمان بورس می باشد.

لذا برای احراز هویت سامانه ای ایجاد شده که می توان به واسطه آن ثبت و احراز هویت را انجام داد. این سامانه سجام نام دارد.

با سجام بیشتر آشنا شوید

سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا همان سجام، اولین گام مهم برای ورود به بورس است. بدون این ثبت نام اولیه کد ورود دریافت نمی کنید. لذا سامانه سجام ابتدای کار و شاید بخش مهمی برای ورود به بورس است.

سامانه سجام

برای ورود به سامانه سجام می توانید به آدرس اینترنتی https://www.sejam.ir وارد شده و تمام اقدامات مربوط به ثبت نام، ویرایش اطلاعات، احراز هویت و نکات مربوطه دیگر را انجام دهید.

سامانه احراز هویت مشتریان زیر نظر شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه سازمان بورس ایجاد شده و این اطلاعات نوعی پایگاه داده جامع مشتریان است که می تواند به برنامه ریزی های بورسی کمک شایان نماید.

اما مراحل ثبت نام در سامانه سجام به صورت زیر است:

ابتدا باید به قسمت ثبت نام سامانه در سایت به آدرس معرفی شده وارد شد و ورود اطلاعات نمود. البته کسانی که توانایی انجام این کار را ندارند، می توانند از طریق کافی نت ها این کار را انجام دهند. برای شروع باید شماره تلفن مربوط به خود را که به نام خود فرد است، وارد نمایید تا پس از تایید کد امنیتی وارد شده به مرحله بعد راه پیدا کنید.

پس از مدت کوتاهی پیامکی برای مشتری ارسال می شود که باید وارد نموده و فرآیند ثبت نام را ادامه دهد. سپس کدملی و نوع شخصیت وارد می شود. با ادامه فرآیند ثبت نام که مرحله به مرحله انجام می شود و در نهایت با پرداخت هزینه نهایی در سامانه، فرم ثبت نام تکمیل نهایی شده و نمایش داده می شود.

سپس اطلاعات وارد شده توسط سامانه دریافت و مورد بررسی قرار می گیرد. اگر مشکلی در استعلام و اصالت فرد وجود نداشته باشد از طریق پیامک نتیجه به مشتری ارسال شده و سپس نوع احراز هویت انتخاب و با مراجعه حضوری به مراکز اعلام شده، فرد می تواند با دریافت کد نهایی بورسی، ورود به بورس و معامله را آغاز نماید.

کدال بورس چیست؟

زمانی که وارد دنیای بورس می شویم، نیاز داریم تا اطلاعات آنلاین و لحظه به لحظه ای از انواع اطلاعات و اخبار بورسی داشته باشیم. در این خصوص سازمان بورس شرایطی را فراهم آورده تا سهامداران و افراد دیگر بتوانند بر اساس این اطلاعات تصمیم مناسبی در خصوص معامله در بورس و یا تشکیل پرتفوی داشته باشند.

لذا سازمان بورس با ایجاد سایت کدال بورس که همان سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران می باشد، این امکان را فراهم آورده است. در این سایت انواع اطلاعیه هایی که توسط شرکتها منتشر می شود، وجود دارد و سهامداران و مشتریان می توانند از آنها بهره ببرند.

همچنین انواع فرمت جهت دریافت اطلاعیه ها و ارسال آنها برای افراد متقاضی موجود می باشد. در صفحه اصلی این سایت اطلاعات نماد شرکتها و نام شرکت به همراه عنوان اطلاعیه، کد، زمان ارسال و انتشار اطلاعیه و فرمت های اطلاعیه موجود می باشد. در تصویر زیر نمایه صفحه اصلی این سایت نشان داده شده است.

در کدال بورس افراد می توانند به انواع اطلاعات مرتبط با بورس دست یابند. مثلا در بخش پیوندهای داخلی این سایت امکان دسترسی به قانون بازار اوراق بهادار، قانون تجارت به عنوان یکی از قانونهای مهم مالی و قانون تجارت الکترونیک به همراه انواع قوانین مرتبط می توان دست یافت.

این یکی از امکانات مهمی است که از طریق این سایت اطلاع رسانی قابل دسترسی است. از سوی دیگر افراد حرفه ای بازار بورس نیازمند آن هستند که انواع دستورالعمل های حسابرسی و مالی دسترسی داشته باشند و این امکان نیز در سایت کدال بورس مهیا شده است.

در کدال بورس با لینک های مهمی در ارتباط خواهید بود که یکی از آنها سایت نظارتی سنم است. این سایت به عنوان سامانه نظارت مکانیزه صندوق ها می باشد و از این طریق می توان بر صندوق های کارگزاری ها نظارت داشت.

بخشنامه سازمان بورس در خصوص نظارت بر صندوق های سرمایه گذاری اشاره دارد که کلیه مدیران صندوق های سرمایه گذاری مکلف به ارائه گزارش روزانه عملکردی صندوق های سرمایه گذاری در سامانه سنم می باشند.

اما در کدال بورس با سایت دیگری نیز آشنا می شویم که تدان نام دارد. تدان همان تحلیل داده های ناشران است. در این سایت به صورت تحلیلی و مقاله ای از سوی نویسندگان مختلف اطلاعاتی از شرکتها قرار داده می شود که می تواند مفید باشد. این اطلاعات تحلیلی بوده و جهت تصمیم گیری افراد برای تشکیل پرتفوی دارای اهمیت است.

در نهایت نیز سایت کدال ۳۶۰ نیز در خصوص اطلاع رسانی ناشران که به منظور شفاف سازی استفاده می شود، مورد توجه است. از آنجایی که کدال بورس به منظور اطلاع رسانی در زمینه های مختلف مورد استفاده بوده است لذا در سایت خود نیز سامانه های مرتبط با بورس را قرار داده تا افراد بتوانند به سهولت به اطلاعات مورد نظر دست یابند.

در پایان باید اشاره نمود که افراد حاضر در بورس نیازمند اطلاعات جامع و دقیقی از بورس هستند.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود