آثار یوگا بر سلامتی جسم و روح

0 3,860

یوگا یکی از ورزش هایی است که انسان را به آرامش و صلح دعوت می کند. این ورزش در عملکرد ذهن و جسم انسان بسیار مؤثر است و با کمک فعالیت های جسمی بسیار آرامی، در کاهش بیماری ها و سلامتی انسان نقش دارد. یوگا نه تنها باعث کاهش وزن می شود بلکه در روند باروری هم بسیار مؤثر بوده است.

یوگای باروری چیست؟

تمرینات یوگا باردرای بسیار مشابه حرکاتی است که شما در تمرینات معمولی یوگا انجام می دهید اما حرکات خاصی وجود دارد که می تواند به صورت ویژه به بارداری زنان کمک کند. حرکاتی که برای ایجاد گردش خون بهتر در دستگاه تولید مثل استفاده می شوند و طراحی شده اند تا با استرس های موجود در زمان تلاش برای بارداری مقابله کنند. یوگا بارداری با ایجاد تعادل میان ورزش ذهنی و بدنی تصور مثبت و مناسبی از موفقیت در بارداری طبیعی در وجود زنان فراهم می کند.

 بهترین حرکات یوگای باروری 

اگرچه تمامی حرکات یوگا برای ذهن و بدن سودمند هستند ، ولی بعضی از آنها به صورت خاص حداکثر تاثیر مثبت را بر افزایش بارداری دارند.

 حرکت یوگا برای افزایش شانس باروری و کاهش استرس

۱- حالت پاها بالای دیوار

این حرکت به طور سنتی به نام viparita karani شناخته می شود و شانس بارداری را افزایش می دهد به این طریق که باعث می شود اسپرمها به سمت اعماق دستگاه تناسلی حرکت کنند و امکان لقاح با تخمک را بیشتر نمایند.

این یک حرکت بسیار ساده است. بلافاصله بعد از نزدیکی با همسر در مقابل دیوار تعدادی پتو یا بالش نرم قرارداده و شیب ملایمی ایجاد میکنیم. سپس به پشت بر روی آن خوابیده و پاها را مستقیم به سمت بالا می بریم و با کمک دیوار آنها را بالا نگه می داریم.

این حالت را برای مدت ۲۰ دقیقه حفظ کنید تا اسپرم ها به مقصد خود برسند. 

۲- حرکت لوتوس

 

این حرکت بیشتر به padmasana,  معروف است این روش به افزایش باروری از طریق تمرکز ذهنی و کاهش استرس جسمی  کمک می کند.

 حرکت لوتوس یک حرکت رایج و شناخته شده است که با نشستن بر روی یک سطح صاف و قرار دادن هر یک از پاها بر روی زانوی مخالف شکل می گیرد و دو دست به صورت باز و در حالت استراحت بر روی زانوها قرار میگیرد. پس از قرار گرفتن در موقعیت درست لوتوس ، چشم ها را ببندید و ذهن خود را متمرکز کنید و به هیچ چیز غیر از ریتم بدن خود توجه نکنید و نفس عمیق بکشید.

با چشمان بسته یک تصویر آرامبخش را مجسم کنید  مانند نشستن روی ساحل، راه رفتن در یک جنگل یا یک دشت سرسبز. اجازه دهید تمام تنش ها، استرس ها ، نگرانیها و ترسها از ذهن شما خارج شوند.

یوگا و افزایش قد

برای افزایش قد می توانید از تمرین کبرا استفاده کنید. این تمرین بخصوص برای نوجوانان در حال رشد بسیار کارآمد می باشد.

 تمرین کبرا

تمرینات کبرا یک سری از حرکات کششی و آرام‌بخش یوگا هست که علاوه بر اینکه شرایط جسمانی شما رو بهبود میبخشه و به سلامتی شما کمک می کنه باعث آرامش روان هم میشه.برخی از این تمرینات و حرکات هم هستند که در افزایش قد شما واقعاً تأثیر گذار هستند(البته سن و سال و تغذیه هم در کنارش باید در نظر بگیرید).
۱۱.بر روی یک تشک دراز بکشید طوری که سر شما بر روی بازوتون قرار گرفته باشه.

۲.پیشانی رو به سمت بالا بکشید و به روبرو نگاه کنید ، دست‌ها رو به عقب برده و جمع کنید و اجازه بدید وزن بدن بر روی قفسه سینه شما باشه.

۳.سر و شانه ها را به سمت بالا و عقب بکشید به طوری که فشار کف دست طوری باشد که بدن به سمت عقب کشیده شود.

۴.دست ها را صاف کنید طوری که عمود بر زمین باشند و کتف خود را بالا بدهید.در ابتدای کار برای اینکه این حرکات کمی مشکل هستند میتونید تا جایی که توانایی دارید دست رو صاف کنید و سینه رو بالا بدید ولی سعی کنید در روزهای آتی این تمرین رو به حالت ایده‌آل نزدیک‌تر کنید.

۵. به موقعیت ۳ برگردید و ماهیچه ها را آزاد کنید و سپس به موقعیت ۱ برگردید.

این تمرین را ۳ نوبت در روز و هر نوبت ۵ بار به مدت ۳۰ ثانیه انجام دهید و سعی کنید مدت آن را در ادامه ی روزهای هفته بیشتر کنید (مثلاً ۴۵ ثانیه و یا بیشتر).

یوگا و کاهش کلسترول

تمرینات پرانایاما ( تمرینات تنفسی یوگا ) و انجام مدیتیشن ( تمرینات کنترل ذهن یوگا ) موجب کاهش کلسترول خون شده و تنشن های عصبی را در اندام ها به طرز چشمگیری کاهش می دهد .

تمرین یوگا برای کاهش کلسترول

این پوزیشن موجب تقویت عضلات معده و تنظیم امعاء و احشاء می شود لذا در بهبود هاضمه موثر است . همچنین موجب بهبود عملکرد کبد شده و تولید کلسترول تحت کنترل بیشتر در خواهد  آمد . شکم ، کمر و مفصل ران شما تقویت شده و لذا موجب چربی سوزی در این نواحی می شود . همچنین موجب بهبود گردش خون و عملکرد قلب می شود .

 موارد منع و احتیاط :

مبتلایان به فشار خون بالا ، بیماری های قلبی عروقی ، آسیب های جدی کمر ، مشکلات دستگاه گوارش ، فتق و در دوران قاعدگی و بارداری ، این حرکت را با مشورت پزشک و زیر نظر مربی خبره انجام بدهند .

یوگا و لاغری

انجام تمرینهای یوگا با سرعت زیاد، به گونه ای که حرارت بدن را بالا ببرد و عرقتان را در بیاورد، باعث سوزاندن کالریهای اضافی می شود، اما چه بسا روشهای ملایمتر، کارآیی بیشتری برای کاهش دور کمرتان داشته باشند. می پرسید چگونه؟ یوگا، به شیوه ای روحی-روانی باعث تسهیل کاهش وزن می شود.

چهار حرکت یوگا برای کاهش وزن

هر چند حرکتهای زیر، تمرین کامل یوگا نیستند اما به کمک آنها، متوجه منافع یوگا خواهید شد. پیش از شروع، بدنتان را ۵ دقیقه گرم کنید. هر حرکت را حداقل به اندازه پنج تنفس آرام و یکنواخت نگه دارید. با ۵ شماره، نفس بکشید و با ۵ شماره، بیرون دهید. در هر بار دم، ستون فقراتتان را صاف و کشیده کنید و با هر بازدم، حرکت را کاملتر نمایید. به بدنتان گوش دهید؛ درصورت احساس هر دردی، از شدت حرکت بکاهید.

۱- صندلی

با پاهای جفت بایستید و دستهایتان را در طرفین رها کنید. نفس بکشید. همزمان با بازدم، زانوهایتان را خم کنید و باسن را مثل هنگام نشستن روی صندلی، عقب دهید. دستهایتان را بالای سرتان بکشید. عضلات شکم را برای کمک به ستون فقرات، منقبض نمایید. به پاهایتان فشار بیاورید. به اندازه ۵ تا ۱۰ تنفس، مکث کنید و سپس، دوباره به آرامی بایستید.

۲- خم به جلو نشسته

صاف بنشینید و پاهایتان را دراز کنید. دور پاهایتان، یک نوار یا کمربند بیندازید. از باسن، و نه از کمر، به جلو خم شوید. درحالیکه شانه ها را پایین داده اید، سعی کنید که سینه را صاف نگه دارید و به ساقهایتان برسانید. ۵ تا ۱۰ بار نفس بکشید و به آرامی دوباره بنشینید.

۳- تفکر

چهارزانو، صاف بنشینید. سرانگشتانتان را کمی پشت بدنتان، زمین بگذارید. نفس بکشید و ستون مهره هایتان را صاف کنید. همزمان با بازدم، به آرامی به راست بچرخید و دست چپ را روی زانوی راست بگذارید. ۵ تا ۱۰ بار تنفس کنید. سپس به وضعیت شروع بازگردید و این بار، به سمت چپ بچرخید.

۴- پل

به پشت بخوابید و زانوهایتان را خم کنید. کف پاهایتان را به زمین بچسبانید و به اندازه عرض باسن باز کنید. دستهایتان را در طرفین، به زمین بچسبانید. کف دستها رو به بالا باشند. نفس بکشید. همزمان با بازدم، با فشار بر پاشنه ها، باسن و کمرتان را از زمین جدا کنید. بازوهایتان را به زمین فشار دهید. ۵ تا ۱۰ بار نفس بکشید. همزمان با پایین آمدن، نفستان را بیرون دهید. هر بار به اندازه یک مهره، به زمین نزدیک شوید.

یوگا و مدیتیشن

از کرولاین درباره راه های کاهش اضطراب و استرس و رسیدن به آمادگی ذهنی برای یوگا پرسیدم و او جواب داد : یوگا یک تمرین بدنی است که باعث می شود همیشه در حال زندگی کنید ، زندگی کردن در حال حاضر یعنی هیچ فکری به گذشته و یا آینده در سر نداشته باشید و هیچ جایی برای هیجانات و اضطراب و استرس ها نباشد.کرولاین کلمه ” تمرکز” را بارها تکرار کرد. تمرینات یوگا به ما تمرکز کردن یاد می دهد. ورزش یوگا یک مدیتیشن همراه با تمرکز است که باعث از بین رفتن ناخالصی ها و کاهش افکاری که ذهن را در گیر می کند می شود. و با تمرینات یوگا ، چهار حالت هشیاری ایجاد می گردد: تفکر تحلیلی ، بینش ، سعادت و باور کردن خود.

راه های کاهش اضطراب و استرس با تمرینات مدیتیشن ساده 

کاملا رو به پایین
برای انجام این مدیتیشن باستون فقرات صاف بنشینید. ماهیچه های صورت را شل کنید و فقط روی نفس کشیدن خود تمرکز کنید.زمانی که یک فکر به سراغتان می آید اجازه دهید که خارج شده و دوباره روی نفس کشیدن ( دم و بازدم) تمرکز کنید. روی افکار خود قضاوت نکنید و فقط آگاه باشید. در ابتدا، این کار را هر روز برای چند دقیقه کوتاه انجام دهید اما وقتی که کمی پیشرفت داشتید سعی کنید ۱۰ تا ۳۰ دقیقه در روز تمرینات مدیتیشن را انجام دهید. هر چقدر بیشتر تمرین کنید، پیشرفت بیشتری خواهید داشت.

نفس عمیق بکشید
کاملا صاف بنشینید . نفس عمیقی بکشید و از بینی آنرا خارج کنید. مدت و عمق نفس کشیدن را با تمرکز روی بازدم زیاد کنید. با فشار روی شکم و ستون فقرات هوا را کاملا از ریه خارج کنید. سپس طول دم را با منبسط کردن و بالا کشیدن قفسه سینه بیشترکنید. عمیق نفس کشیدن را ادامه دهید، به ازای هر دم و بازدم تا عدد ۸ بشمارید. این کار را برای ۱۰ تا ۲۰ نفس گیری ادامه دهید.

حرکات یوگا و کاهش استرس و اضطراب

۱- Marjaryasana  (گربه- گاو)

۱: روی چهار دست و پا بایستید.

پاها را به عرض باسن و دستها را به عرض شانه از هم باز کنید. با حرکت گربه شروع می کنیم، همزمان با خارج کردن هوا از ریه شکم را به سمت ستون فقرات فشار دهید. ستون فقرات را به سمت بالا خم کنید و قفسه سینه را جمع کنید.

۲: برای حرکت گاو

درهمان وضعیت قبلی ،با دم ( وارد کردن هوا) قفسه سینه را باز کرده و همینطور که شکم را پایین تر می آورید ستون فقرات را به داخل خم کنید یعنی خلاف جهت حرکت قبلی ، به شکل U . استخوان دمبالچه و سر را بلند کرده و همزمان سر را به طرف بالا ببرید.

۳: از راه بینی نفس عمیقی بکشید

۱۰ مرتبه حرکت گربه و گاو را پی در پی تکرار کنید.

۴: یک بازدم عمیق بکشید و در وضعیت کودک قرار بگیرید:

باسن را روی پاشنه پا و پیشانی را روی زمین قرار دهید و بازوانتان را در دو طرف بدن و در حالیکه کف دست رو به بالاست بکشید.

با انجام حرکت های یوگا نه تنها به مدیتیشن ذهنی بلکه به سلامتی بدن خود اهمیت داده و آرامش را به خود هدیه دهید.

گرد آوری و تدوین: فرزانه پاشایی

منبع: دکتـــرســــلام

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود