آشنایی با خواص دارویی غاریقون

0 4,823

قارچی است خوراکی، مخروطی شکل و مدور که روی تنه‌ی بعضی درختان سوزنی برگ از تیره‌ی کاج ظاهر می‌شود و وزن آن گاهی به یک کیلو نیز می‌رسد.

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Polyporus officinalis Fries.، نام فرانسه Agaric blanc و نام انگلیسی آن Agaric می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی: عربی و در کتب طب سنتی، قارچ درختی، غاریقون ابیض، غاریقون و غاریکوم نامیده شده است.

تیره گیاه:

Polyporaceae

نوع گیاه:

قارچ

مشخصات ظاهری:

قارچی است خوراکی، مخروطی شکل و مدور که روی تنه‌ی بعضی درختان سوزنی برگ از تیره‌ی کاج ظاهر می‌شود و وزن آن گاهی به یک کیلو نیز می‌رسد. سطح خارجی غاریقون از پوست ضخیمی پوشیده شده است که روی آن شیارهای دایره‌ای به رنگ زرد یا قهوه‌ای دیده می‌شود. سطح تحتانی توده‌ی قارچ مرکب از لوله‌های کوتاه و کوچک با منافذی به رنگ مایل به زرد است. پوست خارجی غاریقون به دست آمده از درخت را جدا کرده و بقیه را به صورت قطعه قطعه درآورده به بازار عرضه می‌کنند. این قطعه‌ها اسفنجی شکل به رنگ سفید و غبارآلود به نظر می‌آیند و طعم آنها نیز تلخ است.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن کمی گرم و بیشتر خشک می‌باشد.

رویش جغرافیایی:

اغلب در مناطق کوهستانی بخصوص روسیه، ایتالیا، آلپ، سیبری، تیرول و در سایر جنگلهای سوزنی برگ کوهستانی نیمکره شمالی انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در غاریقون:

دو نوع تری ترپنوئید اسید، ارگوسترول، اسید آگاریسیک و آلکالوئید آگارسین در آن مشخص شده است.

بخش مورد استفاده:

قطعات نامنظم اسفنجی شکل

نحوه مصرف:

طبق دستور پزشک

خواص درمانی:

خارج کننده اخلاط از سینه و بازکننده گرفتگی‌های کبد و کلیه، مسهل بلغم و سودا و خارج کننده سنگ کلیه و مثانه، بندآورنده شیر و مانع از عرق کردن بدن، ملین قوی و ضد خونریزی، رفع کننده نفس تنگی و مسکن سرفه‌های مزمن، مسکن درد پاها و دردهای بالای زانو بخصوص ران و مفید برای درد معده و گلو می‌باشد. در ضمن قطع کننده عرق‌های شبانه بیماران مسلولی است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود