آشنایی با خواص درمانی گیاه عاقرقرحا

0 6,056

خواص درمانی عاقرقرحا (عاقرقرها) یا همان ریشه ترخون کوهی نام های دیگر آن؛ آکرکره، آککرا، آکارکارا، تاغندست می باشد، عاقرقرحا ریشه گیاهی است…

نام علمی:

Anacyclus pyrethrum DC.، نام فرانسه Pyrethre d Afrique و نام انگلیسی آن Pellitory of Spain می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب ستی، عاقرقرحا، عود القریح، اصل الطرخون الجبلی و تاغندست نامیده شده است.

تیره گیاه:

کاسنی Compositae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و چند ساله به ارتفاع حدود ۲۰ سانتی‌متر با ساقه‌های کوچک و متعدد، برگ‌های تحتانی آن گسترده، برگ‌های فوقانی گیاه، قائم، کرکدار، باریک و دارای بریدگی‌های عمیق و برگ‌ها به رنگ سبز مایل به آبی جلوه می‌کنند. کاپیتول‌های گیاه با وضع منفرد بر روی ساقه ظاهر شده و شامل دو نوع گل می‌باشند. یکی لوله‌ای به رنگ زرد و دیگری زبانه‌ای که در سطح فوقانی، سفید رنگ و در سطح تحتانی ارغوانی مایل به بنفش می‌باشند. میوه‌اش فندقه و ریشه یا بیخ گیاه، راست، دراز و به طول حدود ۲۰ سانتی‌متر و به ضخامت یک انگشت است. در ضمن طعم ریشه سوزنده‌ی زبان و گرم می‌باشد.

طبیعت ریشه‌ی عاقرقرحا:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن خیلی گرم و خشک می‌باشد.

رویش جغرافیایی:

در اغلب کشورها خصوصاً در کشورهای آفریقایی، اروپایی و در شبه قاره‌ی هند انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در ریشه‌ی عاقرقرحا:

تانن، اینولین، صمغ، یک ماده‌ی زرد رنگ و پیرترین در آن مشخص شده است.

بخش مورد استفاده:

ریشه‌ی گیاه

نحوه مصرف:

معمولاً ریشه را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

نیرودهنده و مقوی بدن، ادرارآور و خارج کننده بلغم، بازکننده عروق و قاعده‌آور، محرک قلب و تقویت کننده نیروی جنسی، محکم کننده دندان‌ها (مزه مزه کردن جوشانده ریشه در دهان) و بازکننده انسداد مجاری ادراری می‌باشد. در ضمن برای کزاز، رعشه، فلج، سستی بدن، لکنت زبان و درد سینه، مفاصل و سیاتیک نیز مفید است. در استعمال خارجی گرد ریشه به شدت عطسه‌آور می‌باشد.

تذکر:

با آن که ریشه خواص ذکر شده را دارد باید کمتر در استعمال داخلی استفاده شود و باید در نهایت احتیاط و به مقدار کم مصرف شود زیرا عوارضی از جمله مسمومیت، احساس کسالت عمومی، تهوع، دلپیچه، اسهال و سردردهای شدید به وجود می‌آورد.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود