معرفی زرآوند گِرد یا نخود الوندی و خواص درمانی آن

0 275

بازکننده گرفتگی‌ها و انسداد مجاری عروقی و از بین برنده کرم کدو و کرم معده، پاک کننده رحم و خارج کننده جنین، تقویت کننده احشاء داخلی بدن و مسهل بلغم، صفرابر و پاک کننده سینه و شش‌ها، پاک کننده معده و دماغ و مسکن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Aristolochia rotunda L.، نام فرانسه Aristoloche و نام انگلیسی آن Birthwort می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، نخود الوندی، زراوند گِرد و زراوند مد حرج نامیده شده است.

تیره گیاه:

زرآوند Aristolochiaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی با ساقه‌ی زیرزمینی چند ساله، ساقه‌ی هوایی آن به ارتفاع حدود ۳۰ سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر و برگ‌های آن متناوب، قلبی شکل، نوک تیز و زبر می‌باشند. بین برگ‌ها و ساقه‌ها، گل دهنده، رنگ گل‌ها ارغوانی گاهی موارد صورتی و گل‌ها دارای بویی نامطبوع هستند. ساقه‌ی زیرزمینی یا بیخ گیاه، مدور به اندازه فندق کمی کوچکتر، پهن، زرد رنگ و داخل آن مایل به سرخی و طعم آن کمی تلخ است. بازکننده گرفتگی‌ها و انسداد مجاری عروقی و از بین برنده کرم کدو و کرم معده، پاک کننده رحم و خارج کننده جنین، تقویت کننده احشاء داخلی بدن و مسهل بلغم، صفرابر و پاک کننده سینه و شش‌ها، پاک کننده معده و دماغ و مسکن سردردهای شقیقه می‌باشد.

طبیعت زردآوند گرد:

طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

اغلب در بخش جنوبی اروپا و الجزیره انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در ساقه‌ی زیرزمینی (بیخ گیاه):

تانن، مواد رزینی، اسید آریستینیک، اسید آریستیدینیک و آریستولین در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

ساقه‌ی زیرزمینی (بیخ گیاه)

نحوه مصرف:

طبق دستور پزشک

خواص درمانی:

بازکننده گرفتگی‌ها و انسداد مجاری عروقی و از بین برنده کرم کدو و کرم معده، پاک کننده رحم و خارج کننده جنین، تقویت کننده احشاء داخلی بدن و مسهل بلغم، صفرابر و پاک کننده سینه و شش‌ها، پاک کننده معده و دماغ و مسکن سردردهای شقیقه می‌باشد. در ضمن برای صرع، جنون، وسواس، آسم، نفس تنگی، سرفه‌های مقاوم، یرقان، سستی عضلات، تورم طحال و درد پهلو نیز مفید است. در استعمال خارجی ضماد آن مفید برای رویانیدن گوشت در بعضی از زخم‌ها می‌باشد.

تذکر:

زیاده‌روی در مصرف آن برای کبد و طحال مضر است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود