معرفی خربزه و خواص درمانی آن

0 173
معرفی خربزه و خواص درمانی آن

فعال کننده کلیه‌ها و دفع کننده اسید اوریک، تحلیل برنده ورم‌های سخت و ضد استسقاء، برطرف کننده سستی و بی‌حالیِ افراد سالخورده و محرک دستگاه گوارش، خارج کننده فضولات از روده‌ها و افزاینده شیر، دفع کنند سنگ

معرفی خربزه و خواص درمانی آن
معرفی خربزه و خواص درمانی آن

 خربزه

نویسنده: صمصام صانعی
خربزه دارای گونه‌های مختلفی می‌باشد. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از آنها اشاره شده است.

نام علمی:

Cucumis melo L.، نام فرانسه و انگلیسی آن Melon می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، خربزه، خربوزه، بِطّیخ، قاوون، دابوغه، قابش و قلعاری نام برده شده است.

تیره گیاه:

کدو Cucurbitaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است یک ساله، بوته‌ای و خزنده، برگ‌های آن پهن، پرزدار و خشن، روی انشعابات ساقه‌های جوان، گل دهنده، گل‌های آن نر و ماده، گل‌های نر مجتمع، گل‌های ماده منفرد و رنگ گل‌ها زرد می‌باشد. میوه‌اش با توجه به گونه‌های مختلف، گرد، دراز و حجیم و دارای رنگ‌های مختلفی است که تعداد زیادی تخم در آن وجود دارد. مزه‌ی میوه با توجه به گونه‌های مختلف متفاوت است. رنگ گوشت داخل آن سفید، سبز یا زرد و پوست خارجی میوه زرد یا سبز رنگ و در بعضی از گونه‌ها خال‌هایی نیز روی پوست میوه دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص خربزه

 

طبیعت میوه:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و تر است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی گرم و مرطوب کشورها و در ایران بیشتر در استان‌های شمالی، خراسان، ایلام، خوزستان، بوشهر، بلوچستان و اصفهان کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در خربزه:

آب، هیدرات‌های کربن، کالری، چربی، فیبر غذایی، قند، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین، سدیم، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منگنز، مواد ازته، املاح معدنی، خاکستر و ویتامین‌های C, B, A و غیره در آن یافته شده است.

ترکیبات شیمیایی تخم خربزه:

گالاکتان، املاح فسفات، روغن ثابت، تریپتوفان، لیزین، سیستین، سیترولین،‌ هیستیدین و میریستیک اسید در آن مشخص شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه و تخم.

نحوه مصرف میوه:

به طور معمول میوه‌ی رسیده مصرف خوراکی دارد.

خواص درمانی میوه:

فعال کننده کلیه‌ها و دفع کننده اسید اوریک، تحلیل برنده ورم‌های سخت و ضد استسقاء، برطرف کننده سستی و بی‌حالیِ افراد سالخورده و محرک دستگاه گوارش، خارج کننده فضولات از روده‌ها و افزاینده شیر، دفع کنند سنگ کلیه و مثانه و مقوی نیروی جنسی، آنتی‌اکسیدان و ضد انعقاد خون، التیام‌بخش زخم‌ها و خراش مجاری ادراری و ضد کرم، افزاینده اسپرم و قاعده‌آور، اشتهاآور و خلط‌آور، ادرارآور و ضد یرقان، مغذی و خون‌ساز، چاق کننده و ضد سرفه می‌باشد. در ضمن برای روماتیسم، بیماری‌های کبدی، رشد کودکان و تب بالا نیز مفید است.

توصیه:

بهترین هنگام خوردن خربزه مابین دو غذا است.

تذکر:

مصرف آن برای اشخاص مبتلا به دیابت، ورم روده و سوء هاضمه مضر است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود