آشنایی با جاشیر و خواص دارویی آن

0 4,234

همه چیز درباره جاشیر ، خواص جاشیر، طبیعت جاشیر ، فواید مصرف جاشیر، ترکیبات جاشیر ، مضرات مصرف جاشیر ، طرز استفاده جاشیر ، فراورده های دارویی جاشیر ، تاریخچه جاشیر ،فواید مصرف جاشیر

نویسنده: صمصام صانعی

جاشیر گونه‌های مختلفی دارد. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه‌ی جاشیر که صمغ رزینی نیز از آن استخراج می‌شود اشاره شده است.

نام علمی:

Opoponax chironium Koch.، نام فرانسه Opoponax و نام انگلیسی آن Opoponax tree می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی و در کتب طب سنتی، جاشیر، جاوشیر، جواشیر، گاوشیر، کوشیر و جاوشی نامیده شده است. در کتب طب سنتی، صمغی که از گیاه گرفته می‌شود را جاوشیر نامیده‌اند.

تیره گیاه:

جعفری Umbelliferae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و پایا به ارتفاع حدود یک متر گاهی موارد بیشتر با ساقه‌ای استوانه‌ای و پوشیده از تارهای سفید پنبه‌ای که به ساقه رنگ خاکستریِ سفید می‌دهند. برگ‌های آن سبز تیره، ساده، بیضوی، پهن، نامنظم، خشن و کناره‌ی برگ‌ها دندانه‌دار می‌باشد. گل‌های جاشیر ذکر شده زرد رنگ به صورت چتری مرکب و خوشبو می‌باشند. تخم آن سیاه و به ابعاد انیسون است. از ریشه‌ی گیاه در ناحیه‌ی یقه گیاه با تیغ زدن و ایجاد شکاف شیره‌ای خارج می‌شود که به تدریج مقابل هوا سفت می‌گردد. این شیره صمغ رزینی جاوشیر است. رنگ سطح خارجی جاوشیر زعفرانی و یا قرمز تیره می‌باشد. طعم آن تند و گزنده و بوی آن نامطبوع است.

طبیعت صمغ جاوشیر:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن خیلی گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

گونه فوق بیشتر در دامنه‌های البرز و در کوه‌های آهکی جنوب کهکیلویه و در شوش انتشار دارد و به صورت پراکنده نیز در دیگر نقاط یافت می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در گیاه:

اسانس روغنی فرّار و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

صمغ جاوشیر و برگ گیاه

نحوه مصرف:

طبق دستور پزشک

خواص درمانی صمغ جاوشیر:

بادشکن و تحلیل برنده گازهای روده، باز کننده گرفتگی‌ها و انسداد مجاری و مقوی اعصاب ضعیف، مسکن سرفه‌های بلغمی و افزاینده ترشحات عادت ماهیانه، متلاشی کننده سنگ مثانه و کلیه و خنثی کننده سموم بدن می‌باشد. در ضمن برای بیماری‌های سرد بلغمی خصوصاً بیماری‌های اعصاب و بیماری‌های دماغی نظیر سردرد، فلج، صرع، صرع کودکان و رعشه حاصل از کسرت جماع و قطره قطره ادرار کردن نیز مفید است. در استعمال خارجی به صورت ضماد برای شکستگی و کوفتگی مفید می‌باشد.

خواص درمانی برگ:

ضماد برگ گیاه تسکین دهنده درد پهلو است.

تذکر:

استفاده خودسرانه از تخم جاشیر برای خانم‌های باردار ممنوع و در صورت استفاده سبب سقط جنین می‌شود.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود