معرفی تخم هویج و خواص درمانی آن

0 61,615

هویج گیاهی است دو ساله دارای ریشه راست و ساقه بی کرک که نوع پرورش یافته آن در اکثر نقاط زمین کشت می شود. قسمت مورد استفاده گیاه هویج ،‌ریشه ،‌میوه و تخم آن است. تخم هویج را به مقدار یک قاشق غذاخوری در یک لیوان آب جوش ریخته و آن را بمدت ۵ دقیقه دم کنید.

مزاج تخم هویج :

  • طبیعت گرم و تر دارد.

خواص درمانی:

  • افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماریهای عفونی، مفید برای درمان بواسیر، موثر در خارج کردن سنگ کیسه صفرا، تقویت کننده قوای جنسی و تحریک کبد و روده ها، بازکننده گرفتگی ها و انسداد کبد، ملین، مقوی معده، تقویت کننده نیروی جنسی و زیاد کننده اسپرم، کمک به هضم غذا، کاهش دهنده کلسترول خون، مفید برای تقویت و رشد بدن و درمان نرمی استخوان بچه، تقویت قوای بینایی و درخشندگی چشم ها، باز کننده رگ ها، موثر در درمان ترشحات مجاری تنفسی، برطرف کننده نگرانی‌های بی مورد و بی اساس.

مضرات:

  • کسانی که به بیماریهای گوارشی مبتلا هستند از هویج خام کمتر استفاده کنند.
    کسانی که از زخم معده و اثنی‌عشر رنج می برد آب هویج را کم کم میل نمایند.

هویج گیاهی است دو ساله دارای ریشه راست و ساقه بی کرک که نوع پرورش یافته آن در اکثر نقاط زمین کشت می شود. قسمت مورد استفاده گیاه هویج ،‌ریشه ،‌میوه و تخم آن است. تخم هویج را به مقدار یک قاشق غذاخوری در یک لیوان آب جوش ریخته و آن را بمدت ۵ دقیقه دم کنید. این دم کرده اثر نیرو دهنده، اشتها آور و مدر ، زیاد کننده شیر خانم های شیرده می باشد. همچنین دم کرده تخم هویج و یا جویدن تخم هویج گاز معده را خارج کرده و فعالیت روده ها را زیاد می کند. تخم هویج برای باردار شدن هم مفید بوده و در رفع عفونت واژن هم موثر است. تخم هویج خاصیت مدر (ادرار آور) داشته و باعث تقویت قوای جنسی می‌شود لذا مصرف آن به‌ صورت پودر یا جوشانده توصیه میشود دقت شود که افراد با مزاج گرم نباید در خوردن هویج و تخم آن زیاده روی کنند. در برخی منابع غیر علمی هم آمده است که برای پسر دار شدن (در کنار بسیاری عوامل و دستورات دیگر) مادر از شب اول پریودی تا ۵ پریودی، ۳۰ گرم تخم هویج را اول با آب سرد خوب بشوید، بعد ۲۰ دقیقه با آب تازه جوشانده و بگذارد دم بکشد، بعد با نبات بخورد. البته لازم به توصیه اکید است که اینها همه مواردی است که از دیرباز به صورت نسل به نسل منتقل شده و لزوما جنبه صحیح علمی ندارند. برای تقویت اسپرم مرد هم برخی متخصصین طب سنتی معتقدند که مرد باید مقداری تخم هویج و تخم آلبالو (از هر کدام در حدود دو سه گرم) را با هم مخلوط کرده، بکوبد و سپس با مقداری عسل مخلوط کرده و به مدت ۶۰ روز (روزی یکبار) مصرف کند.

هویج میوه ای که براساس دیدگاه‌های طب سنتی می‌تواند در تسکین سوختگی‌ها تا کاهش خطرناکترین سرطان‌ها مفید واقع شود.جوشانده هویج و پیاز که به آن آبلیمو زده باشند عامل موثری برای درمان امراض عصبی نیز است. هویج سبب تلطیف مواد غلیظ در بدن می‌شود زیرا ملطف است. از آن جا که هویج مقوی معده و ملین طبع است تجویز آن در کسانی که به سبب ضعف معده دچار یبوست شده‌اند، بسیار مناسب است. امام رضا (علیه السلام) درباره خواص هویج می فرمایند : خوردن هویج برای رفع قولنج و بواسیر است و به جماع نیز کمک می کند. هویج دارای ۸۷% آب ، ۱/۵ مواد ازته ، ۰/۰۲ % چربی ، ۸% مواد گلوسیدی ، حدود ۱/۵% سلولز و مقداری ماده رنگی کاروتن (ویتامین A ) و دیاستازهای مختلف و ویتامین های A,B,C,D,E می باشد .در هویج یک نوع انسولین گیاهی وجود دارد که اثر کم کننده قند خون را دارا می باشد بنابراین این عقیده قدیمی که هویج برای مبتلایان به بیماری قند خوب نیست کاملا غلط است و بیماران دیابتی می توانند به مقدار کم از این گیاه استفاده کنند . هویج با داشتن مواد مقوی و ویتامین ها یکی از مهمترین و مفیدترین مواد برای بدن می باشد . خوردن هویج مقاومت بدن را در مقابل بیماریهای عفونی بالا می برد. مصرف هویج در برطرف کردن بیماریهای آب آوردن انساج بدن ، عدم دفع ادرار ،‌تحریک مجاری هضم و تنفسی ، سرفه های مقاوم ، آسم ،‌اخلاط خونی و دفع کرم اثر معجزه آسایی دارد. هویج را نباید هیچگاه پوست کند زیرا مواد مغذی و ویتامین های خود را از دست می دهد بلکه باید آن را با برس شست و مصرف کرد. البته با تمام خواص زیادی که هویج دارد مصرف آن نباید زیاده روی کرد دیده شده آنهایی که هویج زیاد مصرف می کنند رنگ پوست و چشم آنها زرد می شود که البته خطری ندارد چون اگر چند روز هویج مصرف نکنند دوباره پوست و چشم به رنگ طبیعی خود برمی گردند.

از هویج می توان در موارد زیر استفاده کرد: 

برای برطرف کردن یبوست یک کیلو هویج را رنده کنید و در مقداری آب دو ساعت بجوشانید تا مانند ژله در آید صبح ناشتا چند قاشق بخورید.

سوپ هویج برای کودکان شیر خوار که معده حساس دارند : ابتدا ۲۰۰ گرم هویج رنده شده را در دیگ بریزید و روی آن یک لیتر آب اضافه کنید و بجوشانید تا کاملا هویج ها له شود. سپس آن را صاف کرده و به نسبت مساوی با شیر مخلوط کرده و در شیشه شیر بچه ریخته و به او بدهید.

برگ هویج را با آب بجوشانید این جوشانده را غرغره کنید برای آبسه مخاط دندان و دهان موثر است بعلاوه می توان برای رفع ترک و خراش پوست استفاده کرد.

هنگامی که کودک شروع به دندان درآوردن می کند یک قطعه هویج باریک را برای دندان زدن به او بدهید.

آب هویج را اگر روی صورت بکشید باعث روشن شدن و جلوه پوست صورت می شود.

اگر میخواهید لاغر شوید همه روزه با غذا هویج خام بخورید.

اگر میخواهید چاق شوید به عنوان صبحانه باید آب هویج بخورید.

هویج وییاز را با هم بجوشانید و به آن آب لیمو اضافه کنید داروی موثری برای درمان بیماریهای عصبی ،‌امراض کلیوی و همچنین جوان کننده پوست می باشد.

خوردن هویج برای بیماریهای بواسیر موثر است.

خوردن هویج در بهبود جوشهای صورت موثر است.

برای تقویت قوای جنسی و تحریک کبد و روده ها هویج داروی موثری است.

هویج اعمال روده ها را منظم می کند و کمبود الیاف غذاهای گوشتی را جبران می کند بنابراین آنهایی که گوشت زیاد مصرف می کنند حتما باید هویج بخورند تا مشکل یبوست نداشته باشند.

برای برطرف کردن اسهال بچه ها بهترین دارو سوپ هویج است . برای این منظور باید ۵۰۰ گرم هویج را رنده کرده و آن را در یک لیتر آب بجوشانید تا آنکه هویج کاملا پخته و نرم شود سپس آن را در آسیاب برقی ریخته تا آنکه بصورت شربت در آید بعد به آن آّ اضافه کرده تا آنکه حجم آن یک لیتر شود.

برای بچه هایی که معده حساس دارند سوپ هویج بهترین دارو است بدین ترتیب که می توان یک یا دو بار در روز بجای شیر به بچه سوپ هویج داد حتی برای بچه هایی که کمتر از سه ماه دارند می توان بطور متناوب سوپ هویج به طفل داد یعنی یک وعده شیر و یک وعده سوپ هویج و بعد از سه ماهگی این روش تبدیل به یک وعده سوپ و دو وعده شیر می شود.

آب هویج در صبح ناشتا مواد سمی را از خون خارج می کند.

اگر آسم یا گرفتگی صدا دارید آب هویج بخورید.

خانم هایی که پوست حساس دارند حتما باید پوست صورت و گردن خود را با آّب هویج پاک کنند .

در فرانسه بیمارستان معروفی وجود دارد که برای درمان بیماریهای کبدی فقط از سوپ هویج استفاده می کنند.

دستور تهیه سوپ هویج 

حدود ۷۵۰ گرم هویج را رنده کنید و آن را در ظرفی که مقداری آب نمک دارد بریزید سپس به آن یک قاشق چایخوری جوش شیرین و یک قاشق سوپخوری کره اضافه کنید آن را بجوش آورده و با آتش ملایم بپزید تا آب بخار شود و هر روز یک بشقاب از آن را میل کنید.

روغن تخم هویج 

روغن تخم هویج، روغنی بسیار مفید بوده و باید با روغن هویج له شده اشتباه گرفته شود. هویج یکی از شناخته شده ترین سبزیجات سرشار از مواد مغذی است، سرشار از ویتامین A و محتویات بهبود دهنده سلامت و جوان کننده است. روغن تخم هویج نیز فوق العاده ارزشمند و مفید است و نباید با روغن هویج له شده اشتباه گرفته شود. روغن تخم هویج در رده روغن های طبیعی فوق العاده، سرشار از خواص التیام دهنده طبیعی است که از زمان های قدیم توسط یونانی ها و هندی ها مورد استفاده قرار می گرفته است. این بذرهای کوچک، سرشار هستند از مواد مغذی اما متاسفانه روغن آنچنانی در خود ندارند که بتواند ارزش واقعی شان را نشان دهد. با توجه به تاثیر عالی آن روی صورت، روغن تخم هویج را معمولا به محصولات آرایشی گران قیمت اضافه میکنند، مخصوصا آنهایی که خاصیت ضد پیری دارند. مانند دیگر روغن هایی که از بذرها گرفته می شود، هویج نیز تاثیرات بی شماری روی پوست دارد از جمله قابلیت جوان سازی پوست های خشک و آسیب دیده. زندگی در شهرهای بزرگ یعنی در معرض نور خورشید و آلودگی قرار گرفتن، گرم شدن هوا نیز کم به خشک شدن پوست منجر می شود. می توانید از روغن تخم هویج برای مقابله با این موارد استفاده کنید. نکته جادویی که در مورد روغن تخم هویج وجود دارد این است که می تواند پوست را از نظر ظاهری و حسی جوانسازی کند. محقّقان بر این باورند که این تاثیر به خاطر کاروتول ترکیب اصلی موجود در بذر هویج است.

استفاده های سنتی از روغن تخم هویج 

روغن تخم هویج معمولا در آروماتراپی مراقبت از پوست استفاده می شود و به راحتی می تواند وارد انواع لوسیون ها و کرم های مرطوب کننده شود، مخصوصا آنهایی که مخصوص پوست حساس دور چشم و پوست های آسیب دیده هستند. این روغن، تاثیری فوق العاده روی پوست شل دارد و می تواند تا حدودی خاصیت ارتجاعی آن را نیز بازگرداند. این روغن همچنین تاثیر التیام بخشی روی مشکلات پوستی نظیر درماتیت، اگزما و پسوریازیس دارد. از آن برای کاهش ورم استفاده می کنند و می تواند به خارج شدن سموم از بدن کمک می کند.

ترکیبات جادویی روغن تخم هویج 

هویج از دوران باستان به عنوان غذای تقویت کننده میل جنسی شناخته می شده است. برخی این ویژگی را بیشتر به ریشه هویج اختصاص می دهند اما برخی دیگر نیز معتقدند بیش از این چیزها باشد. تمام قسمت های این گیاه برای اهداف جادویی مورد استفاده قرار می گیرد.

آروماتراپی روغن تخم هویج 

روغن تخم هویج عطری زمینی، گرم، قدری تند و چوبی دارد. با نرولی، گل شمعدانی، پرتقال، رزماری و هلیکروسوم خوب ترکیب می شود. هرگز آن را بدون ترکیب کردن با یک روغن روان کننده مانند روغن نارگیل، زیتون، آفتابگردان یا روغن بذر شاهدانه روی پوست نمالید. این روغن همچنین در بخار درمانی به عنوان از بین برنده استرس و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین به عنوان یک تقویت کننده کارآمد دستگاه گوارشی و تنفسی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

نام دیگر آن در کتب طب سنتی دوقو می‌باشد.

مشخصات ظاهری تخم هویج:

استوانه‌ای و دارای خاری قلاب مانند است.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و تر است.

ترکیبات شیمیایی:

تیگلیک اسید، آسارون، بیزابول و اسانس روغنی فرّار شامل دوکول و کاروتال در آن تشخیص داده شده است.

نحوه مصرف:

تخم هویج را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند.

خواص درمانی:

شیرافزا و قاعده‌آور، مدر و خارج کننده سنگ کلیه، تقویت کننده عمومی بدن و تنظیم کننده عادت ماهیانه، فعال کننده روده‌ها و ضدعفونی کننده بدن، پاک کننده دستگاه گوارش و برای ناراحتی‌های کلیه، یرقان، هیستری، آب آوردن بدن، اسهال‌های مزمن، اسهال‌های خونی و نفخ معده مفید می‌باشد.

منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول. 

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود