معرفی بوزیدان یا ریشه‌ی گیاه پنیربند خواب‌آور و خواص درمانی آن

0 4,125

ین گیاه دارویی به نامهای مختلفی شناخته می‌شود که از جمله رایج‌ترین این نامها می‌توان به جینسینگ هندی و آسانا اشاره کرد.

بوزیدان یکی از نام‌هایی است که بیشتر مقرون به صحت است و به ریشه‌ی گیاه پنیربند خواب‌آور داده‌اند.

نام علمی:

Withania somnifera (L.) Dun. و نام انگلیسی گیاه Withania می‌باشد. نام‌های دیگر ریشه‌ی گیاه به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی بوزیدان، سم الفار و شکران نامیده شده است.

تیره گیاه:

سیب زمینی Solanaceae

نوع گیاه:

درختچه

مشخصات ظاهری:

درختچه‌ای است به ارتفاع حدود دو متر با شاخه‌های ایستاده و گاهی خمیده، زیکزاکی و پوشیده از کرک‌های پولکی سفید و برگ‌های آن تخم مرغی شکل، سرنیزه‌ای، پهن، نوک تیز با دمبرگ و با قاعده باریک می‌باشند. گل‌های آن زرد و میوه‌اش سته و زرد رنگ که پس از خشک شدن سیاه می‌شود. میوه در داخل کاسه‌ی چسبناکی مخفی می‌باشد و تخم‌های آن داخل میوه قرار دارد.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در نواحی گرم برخی از کشورهای آفریقایی، اروپایی، خاورمیانه، جزایر قناری و در ایران بیشتر در استان‌های فارس، بوشهر، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان یافت می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در قسمت‌های مختلف درختچه:

آلکالوئیدها، سمنیفرین، سمنین، ویتانین، میتانانین، ویتانانین، نیکوتین، ایزوپلتیرین، کاسکوهیگرین، آناهیگرین، انافرین، رزین، ویتانی اول، سمنینال، روغن فرار، مواد رنگی، اسید ویتانیک کومارین، ویتافرین و فیتوسترول در آنها تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

ریشه. در ضمن برگ، میوه و پوست درختچه نیز خواص دارویی دارند.

نحوه مصرف ریشه:

معمولاً به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

ضد التهاب و آنتی بیوتیک، آنتی اکسیدان و ضد تومورهای سرطانی، ضد اسپاسم و تقویت کننده قوه باه، شیرافزا و منعقدکننده شیر، کاهنده ضربان قلب و محافظت کننده کبد، پاک کننده معده و ضد قارچ، ضد تب و خارج کننده سموم بدن، کاهنده فشار خون و تقویت کننده حافظه، مسکن اعصاب و خواب‌آور، مخدر و بازکننده انسداد مجاری عروقی می‌باشد. در ضمن برای دردهای مفاصل و نقرس، روماتیسم، سل ریوی، ضعف در اشخاص پیر و سالخورده و لاغری مفرط نیز مفید است.
تذکر:
زیاده‌روی در مصرف آن برای بیضه‌ها مضر و باعث سقط جنین می‌شود. مصرف این گیاه باید با احتیاط و در حد مجاز زیر نظر پزشک تجویز شود.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول. نویسنده: صمصام صانعی

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود