معرفی بالنگو و خواص درمانی آن

0 194

در اغلب نواحی معتدل و مرطوب کشورها خصوصاً نواحی مدیترانه‌ای و کشورهای آسیای میانه و در ایران بیشتر در دامنه‌های نواحی جنگلی استان‌های شمالی، آذربایجان غربی، فارس، کرمان، اصفهان و لرستان به

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی بالنگو:

Lallemantia royleana Benth. می‌باشد.

تیره گیاه:

نعناع Labiatae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری بالنگو:

گیاهی است یک ساله به ارتفاع حدود ۲۰ سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر، برگ‌های آن متقابل و بیضی شکل با دمبرگی کوتاه و گل‌های آن آبی رنگِ مایل به زرد و گاهی موارد سفید می‌باشند. میوه‌اش مدور و کمی مسطح، رنگ میوه قهوه‌ای و تخم داخل میوه (بالنگو)، دراز و یک طرف آن قوسی است.

طبیعت بالنگو:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم، مرطوب و تر است.

رویش جغرافیایی بالنگو:

در اغلب نواحی معتدل و مرطوب کشورها خصوصاً نواحی مدیترانه‌ای و کشورهای آسیای میانه و در ایران بیشتر در دامنه‌های نواحی جنگلی استان‌های شمالی، آذربایجان غربی، فارس، کرمان، اصفهان و لرستان به صورت وحشی می‌روید و به روش پرورشی نیز کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمایی بالنگو:

از مهمترین ترکیبات شیمیایی گیاه بالنگو موسیلاژها می‌باشند که شامل منوساکاریدهای الالتورونیک اسید، گالاکتوز، مانوز، آرابینوز، گزبلوز، گلوکز و رامنوز می‌باشد.

بخش مورد استفاده:

تخم بالنگو

نحوه مصرف:

به طور معمول به صورت خیسانده یا دم کرده استفاده می‌کنند.

خواص درمانی:

تقویت کننده قلب و خنک کننده، ضد سرفه و رفع کننده خشونت سینه، تقویت کننده کبد و آرام‌بخش، برطرف کننده یبوست و ضد نفخ، تسکین دهنده دردهای دستگاه گوارش و ضد دلپیچه، محرک قوه باه و ضد اسهال، ضد خونریزی لثه و برای خفقان نیز مفید می‌باشد.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود