آشنایی با خواص درمانی گیاه اکلیل الملک یا ناخنک

0 3,827

گیاهی است بوته‌ای و دو ساله به ارتفاع حدود یک متر گاهی موارد بیشتر با برگ‌هایی سه برگچه‌ای تقریباً شبیه برگ‌های شنبلیله و گل‌های آن درشت و به صورت سنبله می‌باشند.

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی گیاه:

Trigonella grandifora L. می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی و در کتب طب سنتی، ناخنک و اکلیل الملک نامیده شده است.

تیره گیاه:

پروانه‌واران Leguminosae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است بوته‌ای و دو ساله به ارتفاع حدود یک متر گاهی موارد بیشتر با برگ‌هایی سه برگچه‌ای تقریباً شبیه برگ‌های شنبلیله و گل‌های آن درشت و به صورت سنبله می‌باشند. میوه‌اش (ناخنک – اکلیل الملک) هلالی شکل و نخودی رنگ و محتوای میوه چند دانه‌ی زرد یا قهوه‌ای رنگ است. این دارو در بازار ایران با نام ناخنک عرضه می‌شود.

طبیعت ناخنک:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی معتدل اروپا، آفریقا، آسیا و در ایران بیشتر در استان‌های هرمزگان، بوشهر، کرمان، فارس، لرستان، آذربایجان شرقی و کرمانشاه به طور خودرو می‌روید.

ترکیبات شیمیایی:

کومارین، ملیلوتین، رزین، فلاوندئیدها، تانن و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه و دانه‌های داخل آن (ناخنک)

نحوه مصرف:

معمولاً ناخنک را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

تقویت کننده عمومی بدن و ضد اسپاسم، خواب‌آور و شیرافزا، بازکننده قاعدگی و ضد اسهال خونی، ضد التهاب و نرم کننده ورم‌های سفت، افزاینده اسپرم و تقویت کننده بینایی، رقیق کننده خون و ضد برونشیت، تحلیل برنده ورم روده و بادشکن، ضد میگرن و رفع کننده سوء هاضمه، ضد گریپ و مفید برای روماتیسم می‌باشد. در ضمن برای واریس، آرتروز، سنگ مثانه، هپاتیت، جوش صورت، احتقان بینی و درد کبد، معده، طحال، کلیه و رحم نیز مفید است. در استعمال خارجی ریختن جوشانده‌ی دانه ناخنک روی سر رفع کننده سردرد، سرگیجه، فراموشی و سکته مغزی می‌باشد.

تذکر:

استفاده از ناخنک برای خانم‌های باردار ممنوع و مصرف آن برای افراد مبتلا به فشار خون بالا نیز مضر است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود