آشنایی با قرص اسپیرونولاکتون

40 5,579

قرص اسپیرونولاکتون که بعضی‌ها آن را با نام تجاری آلداکتون می‌شناسند، داروی ادرارآور تجویزیست که برای درمان بیماری پرایمری هایپرآلدوسترونیسم استفاده می‌شود.

قرص اسپیرونولاکتون طیف درمانی وسیعی دارد و در بیشتر مواقع برای خنثی کردن اختلالات هورمونی مورد توجه قرار می گیرد. در ادامه شما را با اطلاعات دارویی این قرص آشنا می کنیم.

از قرص اسپیرونولاکتون برای درمان بیماری های کبدی، مشکلات قلبی و کلیوی استفاده می شود. ورم اندام ها یا ادم یک بیماری سیستمی است که درمان آن با  اسپیرونولاکتون انجام می گیرد.

سلول های خونی حاوی مایع هستند. زمانی که این مایع از سلول های خونی به هر دلیلی جدا شود، در بین سلول ها جای می گیرد. این موضع باعث بروز بیماری ادم می شود. یعنی بافت های سلولی دچار التهاب در نواحی چون مچ، پا و ریه می گردند.

مسلماٌ التهاب ریه نفس کشیدن را سخت می کند. ضمن اینکه پاهای متورم در راه رفتن مشکل ایجاد می کند. قرص اسپیرونولاکتون برای درمان و کاهش این التهاب مورد استفاده قرار می گیرد. این درمان از طریق دفع آب بدن انجام می شود. آب اضافی بین سلولی باید با حجم ادرار خارج شود. بنابراین این قرص حجم ادرار را بیشتر می کند و همین موضوع تاثیر مستقیمی در کاهش التهاب اندام ها دارد.

آشنایی با داروی اسپیرونولاکتون

کاربردها و موارد مصرفی قرص اسپیرونولاکتون

البته خواص دارویی و درمانی قرص اسپیرونولاکتون به همین جا ختم نمی شود. این قرص درمان گر اختلالات و مشکلات هورمونی شایع در بین زنان است. هیرسوتیسم یا پرمویی بدن  و آکنه یکی از مشکلات هورمونی است که با این دارو درمان می شود.

درمان جوش صورت با اسپیرونولاکتون

اکثر داروها با بیشتر کردن میزان ادرار، پتاسیم بدن را نیز از دسترس خارج می کنند. حال آن اسپیرونولاکتون پتاسیم را به همراه ادرار دفع نخواهد کرد. این قرص گاهی با داروهای مدر مورد استفاده قرار می گیرد و گاهی دارای یک پکیج می باشد. به عنوان مثال لاسیکتون یکی از همان داروهایی است که از ترکیب اسپیرونولاکتون و فروزماید تشکیل شده است. قرص های ترکیبی، دوز مصرفی کمتری دارند. ضمن اینکه درمان با نمونه های ترکیبی اثر بخش تر خواهد بود و در مدت زمان کمتری نیز نتیجه خواهد داد.

قرص اسپیرونولاکتون

هشدارهای لازم قبل از مصرف اسپیرونولاکتون

  • اگر قصد بارداری دارید یا باردار هستید، حتماً موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
  • مادران شیرده و کسانی که دچار مشکلات کلیوی هستند، باید نظر پزشک خود را در این باره جویا شوند.
  • داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید تا در صورت تضاد دارویی شما را آگاه و دارو را تعویض کند.

میزان مصرف این دارو

  • قرص اسپیرونولاکتون بسته به وضعیت بیماری شما تجویز می گردد. دوز مصرفی این قرص بین ۲۵ تا ۲۰۰ میلی گرم می باشد. دارو باید زیر نظر پزشک مصرف شود. ضمن اینکه از دو برابر کردن یا کم کردن دوز مصرفی دارو نیز بپرهیزید.
  • بهترین موقع برای میل کردن دارو بعد از غذا یا به همراه غذا می باشد. این زمان اثر بخشی دارو را بیشتر خواهد کرد. اگر این قرص فقط یک بار در روز برای شما تجویز شده، بهتر است آن را بعد از صرف صبحانه میل بفرمایید.

میزان مصرف قرص اسپیرونولاکتون

  • اگر این قرص دوبار تجویز شده، نوبت دوم را به حوالی ۶ بعد از ظهر(زمان غروب) موکول کنید. چنین زمان بندی شما را برای دفع ادرار به زحمت نخواهد انداخت.
  • در صورتی که یک نوبت از دارو را فراموش کردید، آن را به محض به خاطر آوردن مصرف اما اگر نوبت بعدی شما خیلی نزدیک است، از خوردن داروی فراموش شده صرف نظر نمایید.

نکات مهم در مورد داروی اسپیرونولاکتون

دوره درمان با این قرص زمان بر است. در این دوران باید پزشک خود را در جریان وضعیت بیماری قرار دهید. آزمایشات دوره ای لازم برای سنجش تاثیر داروی تجویز شده باید انجام شود. از مهم ترین این آزمایش ها باید به آزمایشات نمک های موجود در خون یعنی سدیم و پتاسیم اشاره کرد. میزان این نمک ها در زمان مصرف این داروی مدر اهمیت زیادی دارد. بنابراین باید کنترل شود.

آب اضافی بدن در این دوران به راحتی از دسترس خارج می شود. به همین دلیل تنفس و فعالیت های عضلانی شما بهبود می یابد. البته دفع بیش از اندازه آب و مایعات بدن باعث مشکلاتی چون بی حالی، کاهش وزن، خشک شدن پوست و تشنگی خواهد شد. در صورت شدید شدن این نشانه ها به پزشک مراجعه نمایید. احتمالاً در چنین حالتی پزشک باید در دوز مصرفی داروی شما تجدید نظر نماید.

در زمان مصرف این دارو، پتاسیم دفع نمی گردد. پس بهتر است غذاهای حاوی پتاسیم زیاد نخورید. چون سطح پتاسیم خون را بالا می برند. مانند کدو حلوایی، سویا، آلو، موز، سیب زمینی و…

عوارض ناشی از مصرف این قرص

احساس خواب آلودگی، گیجی، بی حالی و خستگی از بازخوردهای منفی دارو می باشد. ضمن اینکه این حالات ممکن است با تهوع نیز همراه شود. برای کنترل این عوارض، غذاهای پر از ادویه و چرب را کنار بگذارید و غذاهای سبک را جایگزین کنید.

احساس خواب آلودگی از عوارض مهم اسپیرونولاکتون می باشد. بنابراین تا از بین رفتن تاثیر دارو از انجام کارهایی چون رانندگی که نیاز به دقت دارد، خودداری کنید.
خوردن این دارو در خانم ها با پیامدهای بیشتری همراه خواهد بود. ممکن است اختلالات و تغییرات هورمونی مانند ریزش مو، بی نظمی پریودی، التهاب و قرمز شدن پوست، تغییر رفتار و خلق و خو، دل پیچه و … به وجود آید.

بروز حساسیت و خارش

مصرف این قرص باعث بی نظمی در قاعدگی می شود. ضمن اینکه در بیشتر موارد قطع پریودی را به دنبال خواهد داشت. بیشتر زنان در حین مصرف این دارو به چنین عارضه ای دچار می شوند. در طی یک ماه حدود ۲۱ روز دارو مصرف و ۷ روز را که با دوران قاعدگی شما قرین می شود، از مصرف دارو خودداری کنید. این دارو برای درمان آکنه های ناشی از اختلالات هورمونی نیز استفاده می شود.

درمان آکنه با اسپیرونولاکتون

یعنی دارو در طی دوران ۸ تا ۲۸ روز به مصرف خواهد رسید. در نتیجه قرص اسپیرونولاکتون باعث وقفه در پریودی نخواهد شد. همچنین می توانید دوز مصرفی این دارو را کم کنید و به میزان ۵۰ تا ۷۵ میلی گرم برسانید. این موضوع برای درمان ریزش مو موثر نیست اما از بی نظمی قاعدگی جلوگیری می کند.

درمان ریزش مو با اسپیرونولاکتون

در زمان بارداری از مصرف قرص اسپیرونولاکتون خودداری کنید. به ویژه زمانی که جنین شما پسر است. دارو را سه ماه قبل از بارداری کنار بگذارید. خانم ها باید بین بارداری و اتمام دوره مصرفی این دارو فاصله بیندازند تا بارداری شان تحت تاثیر این دارو نباشد و از عوارض احتمالی آن جلوگیری شود. ضمن اینکه در حین مصرف این دارو و سپری کردن دوران درمانی از روش های پیش گیری کننده بارداری استفاده کنند تا احتمال بارداری را به صفر برسانند.     منبع: آرگــامــگ

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
40 نظر
  1. faaa می‌گوید

    سلام من مشکل تخمدان پلی کیستیک دارم و دکتر به خاطر موهای زائد صورتم و ریزش موی سرم قرص اسپیرونولاکتون۱۰۰رو بهم دادن و امپول پروژستورن هم زدم،قبل از اینکه امپول رو بزنم قرص رو شروع‌کردم و الان۱۲روزه که امپول رو زدم و هنوز پریود نشدم
    ممنون میشم بهم بگین چیکار‌کنم

  2. س.قاسم می‌گوید

    سلام خسته نباشید من حدود ۱۰ روز دیگه وقت عمل بینی دارم وحدود ۳بسته ازاین قرص و روزی ۲تا دارم میخورم.میخاستم بپرسم برای عمل مشکل ایجاد نمیکنه؟

  3. Ssss می‌گوید

    سلام ببخشید من روزی یه اسپیرونولاکتون ۱۰۰ میخورم برای موهای زائد …ولی ازوقتی این قرصو میخورم پریود نمیشم حدود سه ماهی میشه باید چیکار کنم؟

  4. زهرا می‌گوید

    با عرض سلام و ادب من قرص اسپیرونولاکتون رو برای جوش و موهام استفاده میکردم و ۱۵ روز پیش به دلیل سردرد شدید و فشار پایین و منگی و اسهال ای که دچار شدم که دراز میکشیدم این سردرد کم میشد و حس کردم غلضت خونم زیاد شده(مطمئن هستم کرونا نبوده) برای همین قرص رو قطع کردم و بعد دو روزسردردم درست شد و از دو ماه پیش هم دچار پریود دو هفته ای میشدم و الان ۱۵ روزه که کلا نخوردم و موهام بدجور ریخته ولی جوش زیاد نزدم تا الان و نمیدونم باید چیکار کنم شروع کنمش همون دوز قبلی رو یا چی، میخواستم از شما بپرسم چیکار کنم الان؟

  5. امیر می‌گوید

    با سلام و عرض ادب اسپریینولاکتون در بدنسازی مورد استفاده قرار میگیره متوجه نشدم سدیم رو از بدن دفع میکنه یا پتاسیم و در کمبود یکی از این دو ماده چه نوع غذایی باید مصرف بشه با تشکر

    1. امین ظهورتبار می‌گوید

      با سلام و احترام خدمت دوست گرامیم
      این دارو سدیم رو بالا برده و پتاسیم رو پایین میاره
      در کمبود سدیم نمک خوبه و در مورد پتاسیم موز

      1. دکتر s.p می‌گوید

        برعکس فرمایش دوستی که اظهار نظر فرمودن،اسپرینولاکتون باعث حفظ و بالا رفتن پتاسیم می شود و حتما باید مد نظر قرار گیرد و مصرف غذاهای حاوی پتاسیم خوراکی را کاهش داد خصوصا در افراد با نارسایی کلیه….

  6. نازنین می‌گوید

    با سلام ، اگر خشکی چشم داشته باشیم قرص اسپیرونولاکتون خشکی چشم رو بدتر میکنه؟

  7. بهاره می‌گوید

    سلام عذر میخام من دکترم برای ریزش مو و موهای زائد برام اسپیرونولاکتون تجویز کردند من مشکل تخمدان پلی کیستیک دارم میخاستم بپرسم آیا پس از قطع مصرف اسپیرونولاکتون دوباره مشکل ریزش مو و موهای زائد برمیگردد؟

    1. سپید می‌گوید

      بله بعد از قطع دارو ریزش و موهای زاید برمیگرده

  8. لیانا می‌گوید

    سلام من یک سوال داشتم؛
    امروز دکتر پوست برای درمان جوش برای من اسپیرونولاکتون و داروهای دیگه ای رو تجویز کردن و دستور دادن در دوران پریود این قرص رو مصرف نکنم. سوالم این هست که با قطع ناگهانی دارو در دوره ی قاعدگی مشکلی پیش نمیاد؟ و اینکه با توجه به کارایی و عوارض دارو، بدن دچار کم آبی نخواهد شد؟

  9. Zeinal می‌گوید

    سلام خسته نباشید، من حدود یک ماه است که دوز ۲۵ این دارو را روزی دو عدد استفاده میکنم ، دو روز است که داخل لب و لثه ها قرمز شده است و حساس شده است طوری که انگار در حال زخم شدن است. کمی هم خشکی دهان دارم .آیا به دلیل کمی آبی ناشی از مصرف قرص است یا عوارض مستقیم آن است؟

    1. امین ظهورتبار می‌گوید

      درد بر شما. سلامت باشید. با توجه به اینکه خشکی دهان یکی از عوارض مهم این دارو است، برای قطع و یا ادامه مصرف این دارو بهتر است با پزشک متخصص خود مشورت کنید.
      ر راهنمایی دارویی راه حل قطع مصرف و معرفی به پزشک ذکر شده است.

  10. شیما می‌گوید

    با سلام من ۴ ماه پیش برای جوش صورت و گردن پیش دکتر پوست رفتم و این دارو رو روزی دو عدد ۲۵ میلیگرم تجویز کردن هنوز ۳ بسته مونده و الان به طور ناگهانی در پام و صورتم کیست چربی درآوردم امکانش هست از عوارض این دارو باشه ؟و اینکه در ماه رمضان نمیتونم دو نوبت قرص بخورم فواصل استفاده افطار تا سحر کمه اگه به جای دوتا یک قرص بخورم اشکالی نداره ؟؟؟

    1. امین ظهورتبار می‌گوید

      ممکنه . ممکن هم هست از رژیم غذایی و شرایط پوستی شما باشه. ولی توصیه میکنم حتما در اولین فرصت به یک متخصص مجرب مراجعه کنید.
      اگه اذیت نمیشید همان دوتا رو بخورید چون برای اثرگذاری درست روی مصرف دقیق تاکید شده.

  11. هورا می‌گوید

    سلام.
    من به خاطر درمان موهای زائدم همزمان با لیزر این دارو را شروع کردم. طبق دستور پزشکم قرار شد سه ماه از دو عدد قرص ۲۵ میل هر شب استفاده کنم و بعد از اون هر شب یه عدد ۱۰۰ میل. الان که دوماه هست این دارو را مصرف میکنم دوبار پریود بین دوره داشتم. کمتر از دوهفته از اتمام دوره ی قبل دوباره پریود شدم. دکترم میگن که طبیعیه و رفع میشه ولی من کمی نگرانم از این بابت. میخواستم نظر شما را هم بدونم. ممنون

    1. امین ظهورتبار می‌گوید

      سلام. این مورد جز عوارض تقریبا معمول این دارو هست. در این مورد نگران نباشید و تنها در صورت تکرار این عارضه با پزشک خودتون مشورت کنید.

  12. ملیحه می‌گوید

    سلام
    منم دکتر این دارو رو داده برای موهای زائد صورتم به نظرتان استفاده کنم با این همه عوارض جانبی که داره چون خیلی ترسیدم از عوارضش؟؟؟

    1. امین ظهورتبار می‌گوید

      سلام. اگه با نظر یک پزشک متخصص و مجربه و صرفا تا زمانی که ایشون تجویز کردند، به احتمال زیاد موردی نداره.

  13. بهار می‌گوید

    سلام من مشکل تخمدان پلی کیستیک دارم ودکتر برام قرص اسپیرونولاکتون تجویز کرده مشکلی که دارم اینه که وقتی این قرص رو میخورم مرتب میرم دستشویی واقعا از دستشویی رفتن زیاد خسته شدم میخواستم ببینم برای جلوگیری از ریزش مو و جوش صورت قرص دیگه هست که به جای اسپیرونولاکتون مصرف کنم تا به دکترم بهگم تا تجویزکنه ?????ک

    1. امین ظهورتبار می‌گوید

      سلام برای ریزش مو قرص فیناستراید ، لوسیون پره توکسان و…
      برای جوش صورت باید علت بررسی بشه که جوش ساده است، آکنه روزاسه است یا زونا. در بعضی مواقع داکوتان یا راکوتان تجویز میشه ولی در مورد جوش ها حدالمقدور از خود درمانی پرهیز کنید.

  14. مریم می‌گوید

    سلام، من حدود دو ماه است که برای درمان ریزش مو اسپیرنولاکتون مصرف میکنم، ریزش موهایم به صفر رسیده اما دو بار در این ماه قاعدگی داشتم میتونم مصرف قرص رو قطع کنم? اگر ممکن است پاسخ برایم با ایمیل آر سال کنید، ممنون

  15. مهسا می‌گوید

    سلام بعضی گفتن با خوردن اسپیرنولاکتون ضعف عضلانی گرفتیم این یعنی چه اتفاقی افتاده؟
    من حدود هفت هشت ماهه ک درد و سوزش گردن و ستون فقرات وزانو دارم و دکتر که رفتم گفتن وزن عضلاته بدنت خیلی کمه و عضلاتت ضعیفه.
    نمیتونم دیگه مثله قبل بدون درد باشم و بدون سوزش زانو راه برم.
    آیا این همون نشونه ی ضعف عضلانیه؟من باید قطع کنم قرصمو البته من ۵۰میخورمصورتم جوش میرنه

  16. شهره می‌گوید

    باسلام
    این قرص را دکتر برای رفع جوشهای صورتم تجویز کرده برای ۴ ماه اما الان ۲ ماه از شروع مصرف گذشته و جاهایی از گردنم قرمز رنگ شده میخام قرصو قطع کنم دکترم ایران نیست ازش مشورت بگیرم میشه راهنمایی کنید لطفا

    1. امین ظهورتبار می‌گوید

      با توجه به اینکه ممکنه این موردی که ذکر کردید واکنش آلرژیک بدن شما به این دارو باشه، در این مورد بهتره به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

  17. zohre می‌گوید

    سلام من مشکل بالا بودن پرولاکتین رو داشتم که روزی یه قرص اسپیرولاکتین ۱۰۰ و سیپروترون کامپاند برام تجویز کردن که ۱ ماهه دارم مصرف میکنم. اوایل دچار سردردهای خیییلی شدید شدم که برطرف شد اما منگی و ضعف عضلات و بالا آوردن و تهوع همیشگی رو دارم.. چون دکتر گفته که ۲ سال باید مصرف کنم این علائم همچنان ماندگاره یا باید داروم عوض شه؟

    1. امین ظهورتبار می‌گوید

      سلام مواردی که فرمایش کردید جز عارض خفیف این دارو هست ولی برای مشوت بیشتر برای ادامه یا توقف مصرف این دارو بهتره به پزشک معالج خودتون مراجعه کنید.

  18. Melika می‌گوید

    سلام میخواستم بدونم که ایا این عوارض دائمی و برگشت ناپذیر هستن؟؟مثلا در مورد بزرگ شدن سینه ها خیلی از جاها نوشته که موقتیه و بعد از توقف دارو دوباره مثل قبل میشه؟

    1. امین ظهورتبار می‌گوید

      سلام
      تا اونجایی که بنده اطلاع دارم بعد از قطع مصرف ، بزرگ شدن سینه ها متوقف میشه ولی حقیقتا اطلاعی از برگشت این عارضه و کوچک شدن سینه ها ندارم. در این مورد با یه پزشک متخصص یا یه دکتر داروساز متبحر مشورت کنید.

  19. بهناز می‌گوید

    سلام این دارو رو دکتر پوستم برای کنترل موهای زاید چونه و گردنم تجویز کرده راستش وقتی در موردش مطلب خوندم کمی گیج شدم هیچ ربطی به مطلب من نداره!؟

    احتمال داره داروخانه اشتباه داده باشه؟؟!!

    1. امین ظهورتبار می‌گوید

      با سلام و عرض احترام
      خدمت شما باید گفت خیلی از داروها دارای کارکرد اولیه و همچنین کارکرد ثانویه ای هستند مثل مثلا ماینوکسیدیل که اصولا داروی مصرفی برای درمان بیماری قلبی بوده ولی به خاطر مشاهده تاصیر آن در کاهش ریزش مو و رویش مجدد نو در نقش داروی مصرفی برای درمان ریزش موی سر مورد استفاده قرار گرفته است. اسپیرونولاکتون و فیناستراید هم می توانند مثال هایی مشابه در این زمینه باشند که کارکرد ثانویه آن نیز باب شده است.

  20. زهرا می‌گوید

    سلام من یکسال برای ریزش مو اسپیرونولاکتون مصرف کردم و بعد طبق دستور پزشک ناگهان قطع کردم و فیناسترایدو جایگزین کردم الان حدود شش ماه هست که دچار کهیر مزمن شدم و ضربان قلبم هم نامنظم شده
    سوالم اینه آیا این مشکلات بخاطر قطع ناگهانی اسپیرونولاکتون هست؟ و آیا این عوارض برگشت پذیر هستن؟
    چون من قبل از این هیچ بیماری و مشکلی نداشتم
    فیناستراید رو هم خیلی کوتاه خوردم و به خاطر کهیر مصرفشو متوقف کردم خودم فکر میکنم همه ی اینها از عوارض اسپیرونولاکتون هست

    1. امین ظهورتبار می‌گوید

      سلام. بله نامنظم شدن ضربان قلب و کهیر از عوارض هست ولی ریزش مو چندان معمول نیست. غالب این عوارض برگشت پذیره.

  21. مریم می‌گوید

    با سلام مجدد من ازقرص اسپیرونولاکتون۱۰۰روزی یک قرص برای کنترل هورمون آلدسترون بالا که باعث فشارخون حمله ای برایم شده استفاده می کنم درکنار این قرص آملودیپین ۵ نیز مصرف می کنم وعلت فشارخون بالایم صرفا به دلیل افزایش همورمون آلدسترون بدون وجود علت توده ای درغددفوق کلیه می باشد مدت ۴ماهه مصرف میکنم مشکل کلیه وقلبی وریوی نیز ندارم بااین حال مصرف این داروها چندان موثرنشده است رژیم غذایی نیز دراین ۴ماه رعایت می کنم حال باین وضع آیا حاملگی ضرردارد درصورت قطع مصرف دارو به خاطر حاملگی چه کارکنم از کدام دارو استفاده کنم درصورت قطع اسپیرونولاکتون آیا آلدسترون افزایش می یابد این داروها برای جنین ضرر دارد درکل برای کاهش فشارخون ودرمان آن چکارکنم

    1. امین ظهورتبار می‌گوید

      سلام. در مورد تاثیر بر حاملگی بهتره در این زمینه با پزشک متخصص در ارتباط باشید و همونطور که در متن آورده شده بارداری رو به ایشون اطلاع دهید. در مورد تاثیر نداشتن دارو، این رو هم باز پزشک متخصص باید براساس گزینه های ممکن انتخاب کنه و ممکنه یکی از این موارد تغییر دارو، تغییر دوز دارو و… باشه. همونطور که عرض کردم باید خیلی از موارد رعایت بشه تا در درازمدت فشار خون به سمت نرمال شدن بره مثلا فعالیت هایی مثل پیاده روی سریع یا ورزش و… در دستور کار باشه، کنترل استرس و خشم و بخصوص کم کردن میزان نمک و چربی ورودی به بدن. ولی اینکه به چه میزان میشه از این درمان ها مثل تغییر سبک زندگی یا رژیم غذایی استفاده بشه نظر پزشک متخصص مهمه.

    2. هالث می‌گوید

      با اجازه از همکار گرامی
      سلام خانم محترم
      پزشک شما داروی اسپیرونولاکتون را برای جلوگیری از عوارض آلدوسترون تجویز کردند و تا زمانی که مشکل غدد فوق کلیوی شما رفع نشه این دارو باید استفاده بشه. پزشک در ابتدا دارویی که احساس می کنند برای شما مناسب هست تجویز می کنند و با داروها کار می کنند تا داروی مناسب شما پیدا بشه. با پزشکتون صحبت کنید تا به جای آملودیپین داروی دیگه ای رو برای شما تجویز کنه. بهر حال داروی اسپیرونولاکتون به هیچ وجه نباید قطع بشه. در ضمن تقریبا اکثر داروهای فشار خون جزو داروهای با هشدار بالا برای بارداری هستند و پیش از باردار شدن باید با پزشک قلب خودتون در مورد تصمیم به بارداری صحبت کنید.

  22. مریم می‌گوید

    باسلام حدود ۴ ماه می شود به علت فشارخون بالا وافزایش هورمون آلدسترون دکتراین دارو را تجویز و روزی یک قرص ۱۰۰ مصرف میکنم ولی فشارخون حمله ای همچنان مثل سابق وجود دارد درکنار این دارو آملودیپین ۵ نیز مصرف میکنم فشاربالا تا۱۸ میرود وضربان قلبم نیز بالا میرود علت چیست چرا دارد اثرنمی کند

    1. امین ظهورتبار می‌گوید

      با سلام خدمت شما. مقوله فشار خون مقوله ی گسترده ایه. نکته اول اینکه باید دید نوع فشار خون چیه؟ یعنی ریویه یا فشار خون اولیه یا فشار خون قبلی. بسته به هرکدوم ممکنه درمان تفاوت پیدا کنه. بجز این صرفا درمان دارویی ممکنه افاقه نکنه یا بنا به تشخیص پزشک متخصص نیاز باشه که تغییر کنه و در کنارش اگر مصرف دخانیات وجود داره باید مصرف متوقف شه، همچنین پیاده روی و ورزش برای پایین آوردن و در کنار اون مصرف محدود نمک و چربی موثره و خیلی بهتره به همه این موارد عمل شه تا درمان دارویی موثر تر باشه. همچنین فشار خون ممکنه علی مثل دلهره یا استرس و.. داشته باشه. بخاطر همین شما هرچند یک بار باید تحت نظر پزشک متخصص باشید و چون فشار شما همونطور که گفتید مقدار ماکزیمومش بیشتر از ۱۷۰ توصیه میشه در اولین فرصت به یک پزشک متخصص یا نزدیکترین مرکز سلامت مراجعه کنید و فشار خونتونو توسط مراقب سلامت و پزشک چک کنید.

  23. Sevin می‌گوید

    شایع نیست از وقتی اسپیرونولاکتون مصرف میکنم پستانم ب شدت درد داره احساس میکنم توش یه چیزی جدا شده ک میره این ور اون ور شبا اصلا ننیتونم از درد بخوابم

    1. امین ظهورتبار می‌گوید

      همون طور که در قسمت عوارض شایع توضیح داده شده، عارضه ای که شما فرمایش کردید ، مورد دوم از عوارض شایع است.
      برای مشورت بیشتر در مورد این دارو به پزشک متخصص مربوطه مراجعه کنید.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود