آشنایی با موارد مصرف آمپول اینفلیکسیماب

0 5,230

اینفلکسی مب باعث کاهش التهاب در بدن می شود. در درمان روماتیسم و انواع آن آرتریت روماتوئید ، آرتریت پسوریاتیک، کولیت اولسراتیو ، بیماری کرون، اسپوندیلیت آنکیلوزان بکار می رود. همچنین در درمان پلاک پسوریازیس شدید یا مقاوم به درمان بکار می رود.

اینفلیکسیماب چیست و چرا تجویز می شود؟

اینفلیکسیماب (infliximab) یا رمی کید یا برای درمان آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون، و اسپوندیلیت انکیلوزان استفاده می شود.

تزریق این دارو برای درمان کودکان (۶ سال و بالاتر) و بزرگسالان مبتلا به کولیت اولسراتیو و همچنین برای درمان بزرگسالان مبتلا به ورم مفاصل پسوریازیس بدن استفاده می شود. این دارو فقط با تجویز پزشک شما در دسترس می باشد

اینفلیکسیماب یک داروی بیولوژیکی است که توسط انسان ساخته می‌شود و محتویات این دارو ، شبیه به مواد تولید شده در بدن است. این دارو برای تسکین التهاب و علائم آرتریت روماتوئید، ورم مفاصل پسوریاتیک و درمان پسوریازیس پلاکی (یک بیماری التهابی مزمن پوست) استفاده می‌شود.

نام تجاری: Remicade

مکانیزم اثر اینفلیکسیماب

اینفلیکسیماب به عنوان آنتی بادی مونوکلونال با باند شدن به فاکتور نکروزه کننده تومور باعث خنثی شدن فعالیت و اتصال این فاکتور به گیرنده مربوطه می شود و از ورود و مهاجرت سلول های التهابی و محصولات TNF-alfa به ناحیه التهابی به روده و مفصل جلوگیری کند. جذب: وریدی است .

مصرف اینفلیکسیماب در دوران بارداری و شیردهی

مشخص نیست که اینفلیکسیماب برای کودک شما مضر باشد٬ اما اگر باردار هستید یا قصد بچه دار شدن را دارید حتما در استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت نمایید.

اگر شما در حین مصرف دارو٬ باردار شدید٬ هرگز به صورت سرخود مصرف این دارو را قطع نکنید و درباره قطع مصرف دارو حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید

هنوز معلوم نیست که آیا اینفلیکسیماب از طریق خون به شیر مادر وارد می شود و یا می تواند به کودک شیرخوار آسیب برساند. اما اگر شما نوزاد شیرخوار دارید حتما پزشک خود را در مصرف این دارو مطلع سازید.

infliximab

مقدار و روش درست مصرف داروی اینفلیکسیماب

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامع دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی اینفلیکسیماب از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. اینفلیکسیماب زیر نظر پزشک (بعد از دوز اول دارو هر ۲، ۶ و ۸ هفته یک بار بسته به بیماری و وضعیت فرد) و به صورت وریدی (طی ۲ ساعت) تزریق می‌شود.

اینفلیکسیماب دوزهای مختلفی دارد و پزشک با توجه به وزن و وضعیت بیمار، دوز مناسب دارو را برایش تجویز می‌شود. سعی کنید دوزی از داروی اینفلیکسیماب را از دست ندهید.

اگر بعد از گذشت مدتی از مصرف داروی اینفلیکسیماب شرایط بیماری شما بهبود نیافت، قبل از مصرف دوز بعدی، با پزشک خود مشورت کنید.
موارد منع مصرف اینفلیکسیماب

به تاریخ انقضای داروی اینفلیکسیماب توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید. هرگز داروی اینفلیکسیماب را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

تداخل دارویی اینفلیکسیماب را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

تاثیر مصرف داروی اینفلیکسیماب بر رانندگی

داروی اینفلیکسیماب موجب تغییر بینایی یا خواب آلودگی در شما نمی‌شود، اگر این علائم را نداشتید نیازی نیست از رانندگی کردن بپرهیزید.

تداخلات دارویی اینفلیکسیماب

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

داروی اینفلیکسیماب با داروهای زیر ممکن است تداخل داشته باشد: آباتاسپت (abatacept)، آناکینرا، سرکوب کننده‌های سیستم ایمنی مانند ناتالیزومب، توفاسیتینیب، برخی واکسن‌های زنده مانند BCG، دیگر مسدود کننده‌های TNF (مانند اتانرسپت، آدالیمومب)

هشدارها درباره مصرف اینفلیکسیماب

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی اینفلیکسیماب ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد بچه‌دار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که سابقه عفونت خاصی (توبرکلوزیس (سل) یا عفونت پوستی) دارید.
  • در صورتی که مشگل کبدی مانند هپاتیت دارید.
  • اگر مشکل تنفسی مانند بیماری COPD دارید.
  • در صورتی که تحت درمان پسوریازیس (فوتوتراپی) هستید.
  • اگر عفونت شما به تازگی عود کرده است.
  • در صورتی که سابقه بیماری سرطان (سرطان پوست، سینه یا لنفوم) دارید.
  • اگر مشکل قلبی دارید
  • در صورتی که مشکل مغز استخوان یا مشکل خونی مانند لوکوپنی و ترومبوسیتوپنی دارید.
  • در صورتی که مشکل سیستم عصبی (بیماری ام اس یا صرع) دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

دارو

عوارض مصرف اینفلیکسیماب

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • خارش، تورم، قرمزی و درد در محل تزریق
  • دل درد
  • سردرد
  • حالت تهوع

تب، لرز، گلو درد مداوم، سرفه مداوم، مشکل تنفس، عرق شبانه، تکرر ادرار، ترشح غیر معمول از واژن، برفک دهان: در صورتی که چنین علائمی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

درد مفصلی و عضلانی، کبودی و خونریزی، تغییرات بینایی، تشنج، سردرگمی، ضعف عضلانی، بی حسی و سوزش دست و پاها، بثورات صورت، درد قفسه سینه، درد، قرمزی و تورم دست و پا، ضربان قلب نامنظم، نشانه‌های جدید یا بدتر شدن نارسایی قلبی (مانند تنگی نفس، تورم پا و مچ پا، خستگی غیرمعمول، تغییر یا افزایش ناگهانی وزن): در صورتی که چنین علائم جدی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی اینفلیکسیماب می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد اینفلیکسیماب

اینفلیکسیماب را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از داروی اینفلیکسیماب

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.   منبع: دل.گرم

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود