سرطان سینه، از شایع‌ترین بدخیمی‌ها در زنان

0 3,727

سرطان سینه می‌تواند هم در مردان و هم در زنان رخ دهد، اما در زنان بسیار شایع‌تر است.

سرطان سینه، بدخیمی است که در سلول‌های سینه ایجاد می‌شود. پس از سرطان پوست، سرطان سینه شایع‌ترین سرطانی است که در زنان تشخیص داده می‌شود. سرطان سینه می‌تواند هم در مردان و هم در زنان رخ دهد، اما در زنان بسیار شایع‌تر است. میزان بقای سرطان سینه افزایش‌یافته است و تعداد مرگ‌ومیرهای مرتبط با این بیماری به طور پیوسته در حال کاهش است که عمدتاً به دلیل عواملی مانند تشخیص زودهنگام، روش‌های جدید برای درمان و درک بهتر بیماری است.

علائم سرطان سینه

علائم و نشانه‌های سرطان سینه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • توده یا ضخیم شدن سینه که احساس متفاوتی نسبت به بافت اطراف دارد.
  • تغییر در اندازه، شکل یا ظاهر سینه.
  • تغییرات در پوست روی سینه، مانند فرورفتگی.
  • پوسته‌پوسته شدن ناحیه رنگ‌دانه‌ای پوست اطراف نوک پستان (آرئولا) یا پوست سینه.
  • قرمزی یا سوراخ شدن پوست روی سینه، مانند پوست پرتقال.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر توده یا تغییر دیگری در سینه خود پیدا کردید – حتی اگر ماموگرافی اخیر طبیعی بود – برای ارزیابی سریع با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. تشخیص به‌موقع این بیماری می‌تواند تا حد زیادی به روند درمان کمک کند.

علل

پزشکان می‌دانند که سرطان سینه زمانی رخ می‌دهد که برخی از سلول‌های سینه شروع به رشد غیرطبیعی می‌کنند. این سلول‌ها سریع‌تر از سلول‌های سالم تقسیم می‌شوند و به تجمع خود ادامه می‌دهند و یک توده تشکیل می‌دهند. سلول‌ها ممکن است از طریق سینه به غدد لنفاوی یا سایر قسمت‌های بدن پخش شوند (متاستاز).

سرطان سینه اغلب با سلول‌های مجاری تولیدکننده شیر (کارسینوم مجرای مهاجم) شروع می‌شود. سرطان سینه همچنین ممکن است در بافت غده‌ای به نام لوبول (کارسینوم لوبولار مهاجم) یا در سلول‌ها یا بافت‌های دیگر سینه شروع شود.

محققان عوامل هورمونی، سبک زندگی و محیطی را شناسایی کرده‌اند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. اما مشخص نیست که چرا برخی از افرادی که هیچ فاکتور خطری ندارند به سرطان مبتلا می‌شوند، اما سایر افراد دارای فاکتورهای خطر هرگز به سرطان مبتلا نمی‌شوند. این احتمال وجود دارد که سرطان سینه ناشی از تعامل پیچیده ترکیب ژنتیکی و محیط شما باشد.

سرطان سینه ارثی

پزشکان تخمین می‌زنند که حدود 5 تا 10 درصد سرطان‌های سینه با جهش‌های ژنی مرتبط است که از نسل‌های مختلف یک خانواده منتقل می‌شود.

تعدادی از ژن‌های جهش‌یافته ارثی که می‌توانند احتمال سرطان سینه را افزایش دهند شناسایی شده‌اند. شناخته‌شده‌ترین آنها ژن سرطان سینه 1 (BRCA1) و ژن سرطان پستان 2 (BRCA2) هستند که هر دو به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را افزایش می‌دهند.

اگر سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه یا سایر سرطان‌ها دارید، پزشک ممکن است آزمایش خون را برای کمک به شناسایی جهش‌های خاص در BRCA یا سایر ژن‌هایی که از خانواده شما منتقل می‌شود، توصیه کند.

از پزشک خود برای ارجاع به یک مشاور ژنتیک کمک بگیرید که می‌تواند سابقه سلامت خانوادگی شما را بررسی کند. یک مشاور ژنتیک همچنین می‌تواند در مورد مزایا، خطرات و محدودیت‌های آزمایش ژنتیک صحبت کند تا به شما در تصمیم‌گیری کمک کند.

عوامل خطر

عامل خطر سرطان سینه هر چیزی است که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. اما داشتن یک یا حتی چندین عامل خطر سرطان سینه لزوماً به این معنی نیست که فرد به سرطان سینه مبتلا خواهید شد. بسیاری از زنانی که به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، هیچ فاکتور خطر شناخته شده‌ای به جز زن بودن ندارند. عواملی که با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط هستند عبارت‌اند از:

جنسیت: زنان بسیار بیشتر از مردان در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

افزایش سن: خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش می‌یابد.

سابقه شخصی سرطان سینه: اگر در یک سینه سرطان سینه داشته‌اید، خطر ابتلا به سرطان در سینه دیگر افزایش می‌یابد.

سابقه خانوادگی سرطان سینه: اگر مادر، خواهر یا دختر شما به سرطان سینه، به‌ویژه در سنین پایین تشخیص داده شد، خطر ابتلا به سرطان سینه در شما افزایش می‌یابد. بااین‌حال، اکثر افراد مبتلا به سرطان سینه هیچ سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند.

ژن‌های ارثی که خطر سرطان را افزایش می‌دهند: برخی جهش‌های ژنی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند، می‌توانند از والدین به فرزندان منتقل شوند. شناخته‌شده‌ترین جهش‌های ژنی با نام‌های BRCA1 و BRCA2 نامیده می‌شوند. این ژن‌ها می‌توانند خطر ابتلا به سرطان سینه و سایر سرطان‌ها را تا حد زیادی افزایش دهند، اما سرطان را اجتناب‌ناپذیر نمی‌کنند.

قرارگیری در معرض تشعشع: اگر در دوران کودکی یا بزرگسالی پرتودرمانی برای قفسه سینه خود دریافت کرده‌اید، خطر ابتلا به سرطان سینه در شما افزایش می‌یابد.

چاقی: چاقی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

بارداری: زنانی که هرگز باردار نشده‌اند نسبت به زنانی که یک یا چند بارداری داشته‌اند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

نوشیدن الکل: نوشیدن الکل خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

انواع روش‌های درمان سرطان

انواع مختلفی از درمان سرطان وجود دارد. انواع درمانی که دریافت می‌کنید به نوع سرطان شما و میزان پیشرفت آن بستگی دارد. برخی از افراد مبتلا به سرطان تنها یک درمان خواهند داشت. اما بیشتر افراد ترکیبی از درمان‌ها مانند جراحی با شیمی‌درمانی و پرتودرمانی را دارند. آزمایش نشانگر زیستی روشی برای جستجوی ژن‌ها، پروتئین‌ها و سایر مواد (به نام نشانگرهای زیستی یا نشانگرهای تومور) است که می‌توانند اطلاعاتی در مورد سرطان ارائه دهند.

شیمی‌درمانی: شیمی‌درمانی نوعی درمان سرطان است که از داروها برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند.

هورمون‌درمانی:  هورمون‌درمانی درمانی است که رشد سرطان‌های سینه و پروستات را که از هورمون‌ها برای رشد استفاده می‌کنند، کند یا متوقف می‌کند.

ایمونوتراپی: ایمونوتراپی نوعی درمان سرطان است که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا با سرطان مبارزه کند.

پرتودرمانی: پرتودرمانی نوعی درمان سرطان است که از دوزهای بالای پرتو برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی و کوچک کردن تومورها استفاده می‌کند.

درمان هدفمند: درمان هدفمند نوعی درمان سرطان است که تغییرات سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد که به رشد، تقسیم و گسترش آنها کمک می‌کند.

پیوند سلول‌های بنیادی یا پیوند مغز استخوان

پیوند مغز استخوان روش‌هایی هستند با استفاده از نمونه برداری از مغز استخوان انجام می‌گیرد، این سلول‌ها به سلول‌های خونی تبدیل می‌شوند، در افرادی که سلول‌های آنها با دوزهای بالای شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی از بین رفته‌اند، بازیابی می‌کنند. در نهایت جراحی یکی دیگر از روش های درمان سرطان محسوب می شود.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود