همه چیز دربارۀ رژیم گوشت خواری

1 3,911

در این مقاله می خوانید: رژیم گوشت خواری چیست؟ آیا باید از برنامه غذایی گوشت خواری استفاده کنیم؟ سریعترین راه برای رسیدن به هدفتان چیست؟

این روزها به هر سایت و مجله ای که سر می زنیم، صحبت از یک نوع رژیم غذایی جدید است. یکی از این رژیم های غذایی، گوشت خواری یا کارنیور است. در این مقاله می کوشیم تا اطلاعاتی جامع از مزایا، معایت و نحوۀ پیروی از این رژیم غذایی را خدمت شما خوانندۀ عزیز راسخون بیان کنیم.

مقدمه

رژیم کارنیور یا همان رژیم گوشت خواری شامل مصرف تمام انواع گوشت ها و محصولات حیوانی است و این در حالی است که در این نوع رژیم غذایی خوردن هر نوع مادۀ غذایی دیگر ممنوع است.
برخی ها ادعا می کنند این رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن، مشکلات خلقی، تنظیم قند خون و دیگر مشکلات جسمی و روانی کمک کند.

با این وجود به نظر می رسد این رژیم غذایی به شدت محدود کننده بوده و ممکن است در دراز مدت مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. علاوه بر این هیچ پژوهشی مزایای این رژیم غذایی را تأیید نمی کند.

در این مقاله به بررسی رژیم غذایی گوشت خواری، تأثیر آن بر کاهش وزن، مزایا، معایب و شیوۀ پیروی از آن می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

رژیم گوشت خواری چیست؟

رژیم گوشت خواری یک رژیم بسیار محدود کننده است که تنها شامل گوشت، ماهی و دیگر محصولات حیوانی مانند تخم مرغ و برخی لبنیات خاص می شود.

در این رژیم غذایی از دیگر مواد غذایی از جمله میوه، سبزیجات، حبوبات، غلات، مغزها و بذرها، خبری نیست.

همچنین طرفداران این رژیم غذایی پیشنهاد می کنند در میان لبنیات تنها از آن هایی استفاده کنید که دارای لاکتوز (قندی که در شیر و مواد لبنی یافت می شود) پایین باشند. کره و پنیر کم چرب (لیقوان) دارای چنین خصوصیتی هستند.

رژیم گوشت خواری ریشه در این باور جنجالی دارد که اجداد بشر بیش از هر چیز گوشت مصرف می کردند و علت بسیاری از بیماری های مزمن این روزها، رژیم های غذایی سرشار از کربوهیدرات است.

البته رژیم های دیگری همچون رژیم کتوژنیک و سرخ پوشان نیز سعی در کاهش مصرف کربوهیدرات دارند اما رژیم گوشت خواری معتقد است مصرف کربوهیدرات باید به صفر برسد.

شان بیکر، یک پزشک ارتوپدِ طرفدار و از مشهورترین طرفداران رژیم گوشت درمانی محسوب می شود. او شواهدی را از رعایت کنندگان این رژیم غذایی نقل نموده و بر اساس چنین نقل قول هایی ادعا می کند رژیم گوشت درمان قادر است افسردگی، اضطراب، آرتروز، چاقی، دیابت و بسیاری از بیماری ها و مشکلات دیگر را درمان کند.

با این وجود تا کنون هیچ پژوهش رسمی و علمی، درستی چنین ادعایی را تأیید نکرده است.

چگونگی پیروی از رژیم گوشت خواری

برای پیروی از این رژیم غذایی باید هر نوع غذای گیاهی را از رژیم غذایی خود حذف نموده و تنها به مصرف انواع گوشت سفید و قرمز، ماهی، تخم مرغ و مقدار کمی لبنیات با لاکتوز کم، اکتفا کنید.

در واقع غذاهایی که می توانید بخورید از این قرار است: گوشت گوساله، مرغ، گوسفند، بوقلمون، ماهی سالمون، ساردین، سفید و مقدار کمی خامۀ سبک و پنیر لیقوان کم چرب. همچنین در این رژیم غذایی مصرف کره و مغز استخوان نیز مجاز است. طرفداران این رژیم تأکید می کنند برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن، چربی های گوشت را نیز باید مصرف کنید.

در رژیم گوشت خواری به مصرف آب و همچنین سوپ قلم، البته بدون سبزیجات، توصیه می شود، اما نوشیدن چای، قهوه و دیگر نوشیدنی های گیاهی ممنوع است.

در این رژیم غذایی در مورد میزان کالری دریافتی، مقدار مصرف مواد غذایی و یا تعداد وعده های غذایی در طول روز هیچ توصیۀ خاصی نشده است. بیشتر طرفداران این رژیم پیشنهاد می کنند هر وقت اشتها داشتید غذا بخورید.

آیا با این رژیم غذایی می توان لاغر شد؟

برخی جنبه های رژیم گوش خواری ممکن است به کاهش وزن بیانجامد. خصوصاً برخی مطالعات نشان داده مصرف زیاد پروتئین و کاهش مصرف کربوهیدرات ها می تواند به فرآیند کاهش وزن کمک کند.

این تأثیر بدین خاطر است که مصرف پروتئین موجب می شود انسان پس از صرف غذا احساس سیری کرده و در نتیجه مصرف کالری کاهش یافته و به دنبال آن وزن فرد نیز کم شود. همچنین پروتئین، میزان سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به فرد کمک می کند تا کالری بیشتری بسوزاند.

بنابراین، پیروی از رژیم غذایی گوشت خواری باعث می شود بیشتر احساس سیری کرده و حداقل در کوتاه مدت کالری کمتری دریافت کنید.

مطالعه ای که در طول ۳ ماه و بر روی ۱۳۲ نفر فرد بزرگسالِ مبتلا به اضافه وزن و چاقی انجام شد، به مقایسۀ تأثیر ۴ رژیم غذایی محدود کنندۀ مصرف کربوهیدرات ها و پروتئین پرداخت. نتیجۀ این پژوهش نشان داد رژیم هایی که در آن ها به مصرف پروتئین بیشتر توصیه شده، نسبت به دیگر رژیم ها، تأثیر بیشتری در کاهش وزن و توده های چربی داشتند.

مطالعه ای دیگر نتایجی مشابه را داشت و نشان داد افزایش مصرف پروتئین و کاهش مصرف کربوهیدرات می تواند کاهش وزن پایدارتری را در به دنبال داشته باشد.

با این حال لازم نیست برای کاهش وزن مصرف کربوهیدرات را کاملاً قطع کنید، بلکه تنها باید جذب مجموع کالری دریافتی را کاهش دهید و این امر با مصرف بیشتر پروتئین ممکن خواهد بود.

در هر صورت رعایت رژیم گوشت خواری در دراز مدت بسیار دشوار خواهد بود.

مزایای رژیم گوشت خواری

از آنجا که رژیم کارنیور یا همان رژیم گوشت خواری مصرف هر نوع کربوهیدرات را ممنوع کرده، اجازۀ مصرف انواع کلوچه ها، کیک ها، شیرینی ها، نوشابه ها و مواد غذایی مشابهی که سرشار از کربوهیدرات هستند را نمی دهد.

این مواد غذایی دارای مواد مغذی و مفید بسیار اندکی بوده و از طرفی معمولاً کالری آن ها به شدت بالاست. بنابراین از هر رژیم غذایی که پیروی می کنید، لازم است مصرف این مواد غذایی مضر را به حداقل برسانید و این نتیجه ای است که رعایت رژیم گوشت خواری برای شما به ارمغان خواهد آورد.

مواد غذایی سرشار از قند نیز می توانند برای همۀ افراد و بویژه برای مبتلایان به دیابت نوع ۱ و ۲ مضر و مسأله ساز بوده و سطح قند خون را بالا ببرند. در واقع محدود نمودن مواد غذایی حاوی کربوهیدرات های تسویه شده و یا سرشار از قند برای کنترل دیابت توصیه می شود. بنابراین رعایت رژیم گوشت خواری می تواند در نهایت به کنترل دیابت کمک کند.

با این حال حذف کامل کربوهیدرات ها که توصیۀ رژیم گوشت خواری است، برای کنترل و مدیریت دیابت ضرورت ندارد. از سویی مصرف کم کربوهیدرات های تصویه نشده و سرشار از فیبر می تواند برای کنترل دیابت مفید باشد.

این ها برخی از مزایای این رژیم غذایی بود که به آن ها اشاره کردیم، در بخش دوم این مقاله به برخی معایب و مشکلات رژیم گوشت خواری و برخی نکات دیگر پبرامون آن خواهیم پرداخت.

معایب رژیم گوشت خواری

این رژیم به علت محدودیت های بسیار زیاد و حذف اکثریت گروه های غذایی، معایب و مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.
چربی، کلسترول و سدیم بالا
از آنجا که رژیم گوشت خواری تنها از غذاهای حیوانی تشکیل تشکیل شده، می تواند سرشار از چربی های اشباع شده و کلسترول باشد.

مصرف چربی های اشباع شده می تواند LDL یا همان کلسترول بد را افزایش داده و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را بیشتر کند.

با این حال تحقیقات اخیر نشان داده مصرف زیاد چربی های اشباع و کلسترول ارتباط زیادی با خطر ابتلا به بیماری های قلبی ندارد.

با این وجود جذب زیاد چربی های اشباع در رژیم گوشت خواری نگرانی های زیادی را بوجود آورده. مشکل اینجاست که هیچ پژوهشی به تأثیر مصرف انحصاری غذاهای حیوانی نپرداخته است. بنابراین، تأثیر مصرف چنین سطح بالایی از کلسترول ناشناخته است.

بعلاوه برخی گوشت های فرآوری شده نیز دارای مقادیر زیادی سدیم هستند. مصرف زیاد این نوع غذاها در رژیم گوشت خواری می تواند به جذب بیش از حد سدیم انجامیده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری پرفشاری خون، بیماری های کلیوی و برخی دیگر از بیماری را افزایش دهد.

همچنین مصرف گوشت های فرآوری شده می تواند با احتمال ابتلا به انواع سرطان، از جمله سرطان روده بزرگ و مقعد، مرتبط باشد.

این رژیم، فاقد برخی ریز مغذی ها و ترکیبات مفید گیاهی است
رژیم گوشت خواری مواد غذایی بسیار با ارزشی همچون میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل را از رژیم غذایی فرد حذف نموده و در نتیجه او را از مزایای بی شمارِ بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی محروم می کند.
هر چند انواع گوشت ها سرشار از مواد مغذی مفید هستند، اما نباید رژیم غذایی منحصر در آن ها باشد. پیروی از رژیم گوشت خواری موجب کمبود برخی از مواد مغذی در بدن شده و از سویی برخی دیگر از مواد مغذی بیش از نیاز وارد بدن خواهند شد.

تحقیقات نشان داده رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه خواری با کاهش ریسک ابتلا به بیماری های مزمنی همچون بیماری های قلبی، برخی از انواع سرطان ها، آلزایمر و دیابت نوع ۲ مرتبط است.

این تأثیر به خاطر وجود ویتامین ها، فیبر و مواد معدنیِ فراوانی است که در محصولات گیاهی یافت می شود. علاوه بر این میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان نیز هستند که مصرفشان از ابتلا به انواع سرطان پیشگیری خواهد نمود.

این در حالی است که رژیم گوشت خواری فاقد بسیاری از مواد مفید بوده و در دراز مدت می تواند مشکلاتی جدی برای سلامت فرد به همراه داشته باشد.

رژیم گوشت خواری فاقد فیبر است
فیبر که نوعی کربوهیدرات غیر قابل هضم است و مصرف آن موجب سلامت روده می شود، تنها در مواد غذایی گیاهی یافت می شود. بنابراین، رژیم گوشت خواری فاقد هر گونه فیبر بوده و ممکن است پیروی از آن برای برخی از افراد یبوست را به همراه داشته باشد.

بعلاوه، وجود فیبر برای برقراری توازن باکتریایی در روده بسیار مهم و ضروری است. بر هم خوردن این تعادل می تواند به مشکلات زیادی برای روده منجر شود که از جملۀ آن ها می توان به ضعف سیستم ایمنی بدن و سرطان رودۀ بزرگ اشاره نمود.

مطالعه ای که بر روی ۱۷ مرد مبتلا به چاقی انجام شد دریافت که رژیم سرشار از پروتئین و مصرف کم کربوهیدرات در مقایسه با رژیم غذایی سرشار از پروتئین و مصرف متعادل کربوهیدرات، می تواند احتمال ابتلا به سرطان رودۀ بزرگ را تا حد زیادی افزایش دهد.

در مجموع، پیروی از رژیم غذایی گوشت خواری ممکن است به سلامت روده ها آسیب برساند.

ممکن است برای برخی افراد به شدت آسیب زا باشد
رژیم غذایی گوشت خواری ممکن است برای برخی از گروه ها مسأله ساز باشد.

مثلاً افرادی که دچار مشکلات مزمن کلیوی هستند، لازم است مصرف پروتئین را محدود کنند، بنابراین پیروی از این رژیم غذایی می تواند برای آن ها بسیار خطرناک باشد.

همچنین افرادی که به کلسترول موجود در غذاها حساسیت دارند و یا بدنشان به کلسترول واکنش نشان می دهد، نباید مصرف غذاهای سرشار از کلسترول را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

از سویی برخی گروه های خاص مانند، کودکان، زنان باردار و شیرده نباید از رژیم گوشت خواری پیروی کنند، چرا که این رژیم نمی تواند بسیاری از نیازهای تغذیه ای آن ها را بر طرف نماید.

غذاهایی که می توان در این رژیم غذایی مصرف کرد

در رژیم غذایی گوشت خواری هر نوع محصول حیوانی را می توان مصرف نمود، اما خوردن دیگر مواد غذایی ممنوع است. بنابراین کسی که می خواهد از رژیم گوشت خواری تبعیت کند می تواند این غذاها را مصرف نماید:

– گوشت: گوساله، گوسفند، مرغ، بوقلمون و غیره.
– ماهی: سالمون، ساردین، خال خالی، تیلاپیا، شاه ماهی و غیره.
– دیگر محصولات حیوانی: تخم مرغ، چربی گاو، مغز استخوان، آب قلم، کله پاچه و غیره.
– لبنیات (با لاکتوز اندک): خامۀ سنگین، پنیر خشک، کره و غیره.
– آب

بر طبق نظر برخی از طرفداران این رژیم غذایی، مصرف نمک، فلفل و هر نوع چاشنیِ فاقد کربوهیدرات مجاز است.

بعلاوه برخی پیروان این رژیم غذایی، ماست، شیر، پنیر و برخی دیگر از لبنیات را استفاده می کنند اما در هر حال در اصل این رژیم، مصرف این مواد غذایی توصیه نمی شود.

غذاهایی که بر اساس این رژیم نباید مصرف کرد

در رژیم گوشت خواری، مصرف هر مادۀ غذایی که جزء محصولات حیوانی محسوب نمی شود، ممنوع است. مواد ممنوع در این رژیم غذایی عبارتند از:

– سبزیجات: بروکلی، گل کلم، سیب زمینی، لوبیا سبز، انواع فلفل و غیره.
– میوه ها: سیب، گیلاس، موز، کیوی، پرتقال و غیره.
– لبنیات با لاکتوز بالا: شیر، ماست، پنیر نرم و غیره.
– حبوبات: لوبیا، نخود، عدس و غیره.
– مغزها و بذرها: انواع بادام، تخم کدو، تخم آفتابگردان، پسته، فندق، گردو و غیره.
– غلات: برنج، گندم، نان، ماکارونی و غیره.
– مواد قندی: شکر سفید و قهوه ای و هر نوع مواد غذایی حاوی مواد قندی.
– نوشیدنی: نوشابه، قهوه، چای، آب میوه و غیره.

دو نمونه برنامۀ غذایی روزانۀ رژیم گوشت خواری

روز اول
– صبحانه: تخم مرغ یا ماهی ساردین
– ناهار: کباب بوقلمون، ماهی سالمون، گوشت گوساله
– شام: فیله گوسفند، جگر مرغ
– میان وعده: مقدار کمی پنیر پارمزان، سوپ قلم
روز دوم
– صبحانه: میگو، تخم مرغ، مقدار کمی خامۀ سنگین
– ناهار: استیک، تن ماهی، ماهی خال خالی
– شام: چنجۀ گوسفند، جگر گوساله
– میان وعده: مقدار کمی پنیر خشک، تخم مرغ آب پز

منبع: سایت هلث لاین

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
1 نظر
  1. محمد می‌گوید

    در وب سایت هلث لاین هرگز چنین مقاله ای نبود این دروغا رو سرهم نکنید رژیم کارنیور یک وعده در روزه خیلی هم مفیده و ماتریکس نمی خواد مردم ازش خبردار بشن

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود