نباید های تغذیه ای در ماه ششم بارداری

0 3,908

ماه پرخوری در بارداری ماه ششم بارداری میباشد همچنین یادتان باشد از کافئین و غذاهای دریایی نپخته و الکل به شدت اجتناب کنید

تغذیه دوران بارداری همیشه مهم بوده و هست، اینکه مادر باردار در هر ماه چه بخورد و چه نخورد همیشه مورد بحث است، در آنچه باید در ماه ششم بارداری بخورید، مواد غذایی لازم برای رشد جنین و سلامت مادر در این ماه گفته شده. در این مطلب آنچه نباید در این ماه بخورید بیان شده است. با ما همراه باشید.

مقدمه

بسیاری از زنان باردار اغلب هوس زیادی برای خوردن مواد غذایی ناسالم در دوران بارداری از خود نشان می دهند، این در حالی است که قبل از بارداری اصلا این گونه نبودند. در حالی که مادران باردار باید بدانند که در این دوره افراط کردن در مصرف برخی از مواد غذایی بی خاصیت جایز نمی باشد، مواد غذایی خاصی وجود دارند که مادران در طول این دوران به خصوص در ماه ششم بارداری ، برای حفظ سلامتی خود و رشد مناسب فرزندشان باید از مصرف آن ها اجتناب کنند. در ادامه این مقاله، مواد غذایی به شما معرفی می شود که در تغذیه دوران بارداری نباید گنجانده شوند.

نباید های تغذیه ای در ماه ششم بارداری

۱٫ استفاده از غذاهای خام دریایی در لیست تغذیه دوران بارداری ممنوع:
شما به عنوان یک مادر باردار ممکن است اشتیاق ناگهانی برای خوردن سوشی پیدا کنید، اما اجتناب کردن از مصرف آن در تمام دوران بارداری توصیه می شود. چون ماهی خام حامل میزان بالایی از متیل جیوه می باشد که می تواند مسمومیت های غذایی مانند لیستریوز را به مادر حامله انتقال دهد، که در این صورت برای سلامت جنین او خطرناک خواهد بود. مصرف ماهی پخته به اندازه کافی در دوران بارداری بسیار مفید است ، با خواندن خطری درباره خوردن ماهی در بارداری با اطمینان خاطر ماهی مصرف کنید.
۲٫ گوشت خوب پخته نشده در دوران بارداری اکیدا ممنوع:
در دوران بارداری، همیشه مطمئن شوید که گوشت مصرفی شما به خوبی پخته شده و عاری از هر گونه باکتری باشد که می تواند در گوشت های خام و یا نیم پز وجود داشته باشد. اگر شما به پخت و پز گوشت و خوردن آن برای یک وعده غذایی مشتاق هستید، مراقبت باشید طبخ آن طوری انجام گیرد که شما بتوانید آن را به راحتی هضم کرده و نیز خطر ابتلا به لیستریوز هم از بین برود، سعی کنید تا آنجا که می توانید در تغذیه دوران بارداری از خوردن گوشت در خارج از منزل اجتناب کنید.
۳٫ ممنوعیت انواع پنیرهای غیر پاستوریزه در دوران بارداری به خصوص در ماه ششم:
به خاطر داشته باشید که در دوران بارداری از خوردن پنیرهای نرم جدا خودداری کنید. در این دوران به خصوص در ماه ششم بارداری تنها از پنیرهای پاستوریزه و کم چرب استفاده نمایید. چون باکتری های بیماری زا که در پنیر غیر پاستوریزه وجود دارند، می تواند باعث بروز بیشتر بیماری ها در شما و فرزند داخل رحم تان شوند. پس در حال حاضر، به عنوان یک مادر باردار تا آنجا که امکان دارد این نوع پنیرها را از تغذیه دوران بارداری خود حذف کنید.
۴٫ مواد غذایی تند در تغذیه بارداری :
شاید شما به عنوان یک مادر باردار قبل از آغاز دوران حاملگی خود اکثر مواقع دل تان می خواست که مواد غذایی گرم و تند استفاده کنید. با این حال، بهتر است در این دوران به خصوص در ماه ششم بارداری، برای جلوگیری از بروز ناراحتی در خود و فرزندتان هر ماده غذایی که بیش از حد تند است را مصرف نکنید، چون این نوع مواد غذایی می تواند باعث سوء هاضمه در معده و ناراحتی های بزرگ دیگری در آن شود. هر چند که فلفل یکی از بهترین طعم دهنده ها برای پختن غذا به شمار می آیند، اما جلوگیری از هوس خوردن هر چیزی که بیش از حد تند است، می تواند سلامتی شما و فرزندتان را تضمین نماید.درباره اینکه چه مقدار می توانید در دوران بارداری غذای تند مصرف کنید ، در آیا مصرف غذای تند در بارداری مضر است؟ بخوانید.
۵٫ کافئین مضر در دوران بارداری :
نیازی به گفتن نیست که زنان باردار، بهتر است در دوران بارداری خود استفاده از نوشابه های کافئین دار مانند قهوه و یا نوشابه های گازدار را فعلا در این دوره کنار بگذارند. فراموش نکنید که با جایگزین نمودن چای های گیاهی به جای نوشابه های کافئین دار، به عنوان یک گزینه بسیار سالم برای نوشیدن و ایجاد آرامش، دقیقا آنچه را که بدن شما در دوران حاملگی نیاز دارد، به دست خواهید آورد. اما قبل از مصرف این نوشیدنی ها حتما با دکتر معالج خود آن ها را بررسی کنید، چون برخی از نوشیدنی ها مانند چای سبز یا سایر نوشیدنی های گیاهی ممکن است به فرزند داخل شکم شما آسیب برساند.
۶٫ الکل و تنباکو سم دوران بارداری:
هیچ ابهامی در این موضوع نیست که شما باید به طور کامل مصرف الکل و تنباکو را در دورانی که حامله هستید، کنار بگذارید. چون زمانی که شما در دوران بارداری خودتان سیگار یا نوشیدنی های الکلی مصرف می کنید، آسیب وارده به فرزندتان می تواند جبران ناپذیر بوده و حتی کشنده هم باشد.

چند نکته به یاد ماندنی درباره تغذیه ماه ششم بارداری

به غیر از مواد غذایی ذکر شده در بالا، شما به عنوان یک مادر باردار همچنین باید از مصرف بیش از حد داروهای ضد درد اجتناب کنید. اگر شما در دوران بارداری در وضعیتی هستید که نیاز به مصرف دارو دارید، حتما در این مورد با دکتر معالج خود مشورت کنید، تا نوع بی خطر داروهای در نظر گرفته شده را با کمک او پیدا نمایید. سعی کنید فقط داروها و مکمل های تجویز شده توسط دکتر را استفاده کنید. دانستن این نکته هم از اهمیت زیادی برخوردار است که پیدا کردن هیچ دارویی که مصرف آن برای فرزند شما بی خطر باشد، امکان پذیر نیست. پس مطمئن شوید که دارویی را که در دوران بارداری برای شما تجویز شده است، تا حد امکان، برای سلامتی فرزندتان بی خطر باشد.

داشتن تغذیه دوران بارداری متعادل و فراهم نمودن تمام مواد مورد نیاز و ضروری بدن فرزندتان توسط بدن شما، باید هدف اصلی شما باشد. وقتی که شما مطمئن شوید که آن چه در رژیم غذایی روزانه خود مصرف می کنید، سالم و برای رشد فرزندتان مفید باشد، می توانید اطمینان حاصل کنید که کودک شما رشد کافی داشته و یک فرشته کوچک، اما سالم و تندرست به دنیا خواهد آمد!

پس به یاد داشته باشید که سالم ماندن مادر در این دوره حیاتی از زندگی و مراقبت از خودش، بیشتر از فرزندش اهمیت دارد. مادر سالم یک نوزاد سالم به دنیا خواهد آورد، پس به سلامتی خودتان اهمیت زیادی بدهید تا از یک دوره بارداری به یاد ماندنی برخوردار باشید.

منبع: mamanam.com

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود