معرفی هلیله کابلی و خواص درمانی آن

0 440
معرفی هلیله کابلی و خواص درمانی آن

Terminalia chebula Retz.، نام فرانسه Myrobalam chebula و نام انگلیسی آن Chebulic Myrobaan می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی

معرفی هلیله کابلی و خواص درمانی آن
معرفی هلیله کابلی و خواص درمانی آن

هلیله کابلی

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Terminalia chebula Retz.، نام فرانسه Myrobalam chebula و نام انگلیسی آن Chebulic Myrobaan می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، هَلیله کابلی، شجره شعیر هندی و اهلیلج کابلی نامیده شده است. بازکننده انسداد عروقی و بادشکن، نرم کننده سینه و افزاینده بزاق، مسهل و بندآورنده خونریزی، صفرابر و دفع کننده اخلاط، خارج کننده مواد زائد بدن و برطرف کننده سرگیجه‌های صفراوی، جلوگیری کننده از سفید شدن زودرس موها و افزاینده اسپرم، تقویت کننده بینایی و مسکن دردهای سیاتیکی می‌باشد.

تیره گیاه:

بادام هندی Combretaceae

نوع گیاه:

درخت

مشخصات ظاهری درخت:

درختی است به ارتفاع حدود ۲۰ متر گاهی موارد بیشتر و برگ‌های آن متناوب و بیضوی دراز و بعضی از آنها مدور با قاعده‌ی قلبی می‌باشند. در قسمت‌های انتهایی شاخه‌ها، گل دهنده و گل‌های آن سفید رنگ، کدر و مجتمع به صورت سنبله‌های فرد هستند که مجموعاً به شکل گل‌آذین پانیکول ظاهر می‌شوند. میوه‌اش بیضوی و گوشتدار است که پس از خشک شدن به رنگ زرد مایل به خاکستری در می‌آید و دانه کوچکی در داخل آن وجود دارد. به این دلیل به آن هلیله کابلی گفته می‌شود که از طریق افغانستان به ایران وارد می‌شود.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت هلیله کابلی سرد و خشک می‌باشد.

رویش جغرافیایی:

در اغلب مناطق شمالی هند و در بعضی از مناطق کشورهای برمه و تایلند انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در هلیله کابلی:

تانن، اسید کبولیک، اسید تانیک، اسید گالیک، آلاجیک اسید، مواد رزینی، مواد پروتئینی و مواد قندی در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه (هلیله کابلی)

نحوه مصرف:

معمولاً به صورت دم کرده، نیم‌کوب شده و یا خیسانده در آب جوش استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

بازکننده انسداد عروقی و بادشکن، نرم کننده سینه و افزاینده بزاق، مسهل و بندآورنده خونریزی، صفرابر و دفع کننده اخلاط، خارج کننده مواد زائد بدن و برطرف کننده سرگیجه‌های صفراوی، جلوگیری کننده از سفید شدن زودرس موها و افزاینده اسپرم، تقویت کننده بینایی و مسکن دردهای سیاتیکی می‌باشد. در ضمن برای اسهال، سودا، بلغم، صرع، فراموشی و مالیخولیا نیز مفید است. در استعمال خارجی جوشانده آن به صورت غرغره و دهان‌شویه، ضد التهاب‌های عمومی مخاط دهان، تقویت کننده لثه‌ها و جلوگیری کننده از کرم خوردگی دندان‌ها می‌باشد.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود