جاهای دیدنی رشت

0 77

شهر رشت مرکز استان گیلان در شمال کشورمان است ,به عنوان شهر باران نیز در میان افراد شناخته می شود. این شهر بزرگ ترین شهر در میان شهرهای حاشیه دریای خزر محسوب می شود و به خاطر وجود ماسوله در مجاورت کوه های آن و ساحل دریای خزر، یکی از بزرگ ترین و اصلی ترین جاذبه های گردشگری ایران به شمار می رود و بسیاری از موسسات گردشگری که خدمات تور داخلی را ارائه می دهند به مسافرینی که قصد بازدید از مناطق گردشگری و طبیعی را دارند بازدید از رشت را پیشنهاد می دهند.
از لحاظ تاریخی نیز این شهر، یکی از بزرگ ترین مراکز تجاری و گذرگاهی بوده که ایران را به روسیه و اروپا وصل می کرده است. شاید به همین خاطر باشد که آن را دروازه اروپا نیز می نامند. تاریخ شهر رشت به قرن سیزدهم باز می گردد، اما تاریخ مدرن آن به دوره صفویه مربوط می شود که در طول آن دوران، رشت یکی از بزرگ ترین مراکز تجارت ابریشم محسوب می شد و فروشگاه های زیادی در این زمینه فعالیت می کردند. شاید کمتر کسی را در ایران پیدا کنید که با شمال کشور و به خصوص رشت خاطره نداشته باشد. خاطرات دوران کودکی و نوجوانی بیشتر ماها با این شهر گره خورده است و زمانی که آلبوم عکس مان را مرور می کنیم این خاطرات مثل فیلمی جذاب از جلوی چشمانمان عبور می کند. اگر سری به این شهر زده باشید حتماً با دیدنی های رشت آشنا هستید اما در این مقاله قصد داریم به اختصار برخی از این مناطق را با هم مرور کنیم. 

 

جاهای دیدنی رشت

 

آرامگاه میزرا کوچک خان جنگلی

یونس استاد سرایی که به میرزا کوچک خان جنگلی نیز مشهور است رهبر و مبارز دلیری است که آوازه رشادت هایش به گوش خیلی ها رسیده است. او در دوران جوانی در حوزه علوم دینی مشغول به تحصیل بود و بعدها تلاش کرد با گرد هم آوردن گروهی از جوانان رشت این بخش را از دست اشغالگران روسی در آورد.  آرامگاه این مبارز بزرگ در شهر رشت قرار گرفته و یکی از مناطق دیدنی این شهر محسوب می شود. اگر دوست دارید از آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی بازدید کنید کافی است سری به جنوب شهر رشت بزنید و سراغ محله سلیمان داراب را از اهالی اش بگیرید. 

 

آرامگاه میزرا کوچک خان جنگلی

 

دیدنی های خاص استان گیلان – با خاص ترین مکان های دیدنی استان گیلان آشنا شوید.

 

پارک ملت رشت

پارک ملت رشت یکی از پارک های قدیمی این شهر محسوب می شود و میزبان درختانی قدیمی است. خیلی ها این پارک را با نام سیاه باغ هم می شناسند. مساحت پارک ملت رشت به 120 هزار متر می رسد و در منطقه سه شهر رشت و بلوار شهید انصاری واقع شده است. شما می توانید در این پارک کمپ های مجهز متعددی را برای اسکان پیدا کنید. بهتر است بدانید که آکواریوم بزرگی در پارک ملت احداث شده و در آن ماهی های زینتی متعددی نگهداری می شود. پس اگر عاشق ماهی ها هستید بازدید از این منطقه دیدنی را به هیچ عنوان از دست ندهید.
آدرس: منطقه سه شهر رشت، بلوار شهید انصاری، سه راه کانادا
قیمت بلیط: رایگان 

 

پارک ملت رشت

 

بازار بزرگ رشت

یکی از جاهای دیدنی هر شهری را بازار آن تشکیل می دهد. بازارها معمولاً جزو جاهای دیدنی و جذاب هر شهر محسوب می شوند و می توانند مسافران زیادی را به سمت خود جذب کنند. 
بازار بزرگ رشت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و جزو مناطق دیدنی رشت محسوب می شود. این بازار یکی از بازارهای قدیمی رشت بوده و در مرکز شهر واقع شده است. جالب است بدانید که بازار بزرگ رشت مساحتی بالغ بر 24 هکتار دارد و شامل میدان بزرگ، میدان کوچک، کاروانسراها و چارسوق هاست. اگر دوست دارید ارتباط نزدیکی با افراد محلی برقرار کنید و از نزدیک با فرهنگ شان آشنا شوید بهتر است سری به این منطقه بزنید.
آدرس: خیابان امام، بازار رشت

 

 

بازار بزرگ رشت

مدرسه شاپور

یکی دیگر از مناطق دیدنی رشت مدرسه شاپور است که قدمت آن به دوران پهلوی باز می گردد. این بنا در وسط یک زمین بزرگ ساخته شده و معماری بسیار زیبایی دارد. سال 1356 مدرسه شاپور در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
آدرس: میدان فرهنگ رشت
قیمت بلیط: رایگان 

 

مدرسه شاپور

 

پارک جنگلی سراوان

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم شهر رشت به شهر باران نیز معروف است و شاید به دلیل همین بارش های سالانه باشد که تنوع گیاهی آن بسیار بالاست. اگر عاشق طبیعت هستید و دوست دارید در جنگل های سرسبز رشت قدم بزنید و از آب و هوای دلچسبش لذت ببرید به هیچ عنوان پارک جنگلی سراوان را از دست ندهید. 
این پارک به دلیل گونه های متنوع گیاهی که در دل خود دارد بسیار مشهور است و می توان ساعت ها بدون خستگی در آن قدم زد. زمانی که وارد پارک می شوید یک آبگیر کوچک نظرتان را به سمت خود جلب می کند که سکوی چوبی زیبایی هم در کنار خود دارد و بر زیبایی اش می افزاید.
آدرس: 17 کیلومتری جاده تهران – رشت
قیمت بلیط: 8 هزار تومان 

 

پارک جنگلی سراوان

 

تالاب عینک رشت

حتماً از خودتان می پرسید دلیل نامگذاری این تالاب چیست؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید تصویربرداری های هوایی از این منطقه نشان دهنده شباهت بی نظیر آن به عینک است و به همین خاطر است که آن را تالاب عینک رشت می دانند. این مکان محل ماهیگیری افراد محلی بوده و گیاهان زیبایی در آن یافت می شود.
آدرس: رشت ، بلوار شهید افتخاری
بلیط: رایگان 

 

تالاب عینک رشت

 

بقعه دانای علی رشت

دانای علی از اهالی روستایی به نام سیاه اسطلخ در رشت بود که حرف و حدیث های زیادی درباره اش وجود دارد. بر اساس نوشته های تاریخی، این فرد از قابلیت های منحصر به فردی برخوردار بود و می توانست در عین حال در دو مکان متفاوت حضور داشته باشد. برخی ها می گویند زمانی که مردم از این موضوع باخبر شدند و راز دانای علی برملا شد، او برای همیشه ناپدید گشت. اگر به دنبال یک مکان دیدنی جذاب هستید بازدید از بقعه دانای علی رشت را از دست ندهید.
 آدرس: رشت، محله چمار سرای 

 

پارک جنگلی سراوان – از قدیمی ترین پارک های جنگلی گیلان سراوان می باشد که جزو مجموعه های بی نظیری از گونه های متنوع و نادر گیاهی می باشد 

 

مسجد صفی رشت

 یکی دیگر از دیدنی های رشت مسجد صفی این شهر است که قدیمی ها آن را با عنوان مسجد شهیدیه می شناسند. دقیقاً مشخص نیست این مسجد در چه بازه زمانی ساخته شده است اما گفته می شود شیخ صفی الدین اردبیلی طی سفری که به گیلان داشته در این مکان چاهی حفر می کند و عبادتگاهی در آن می سازد. بعدها این موقعیت به مسجد تبدیل می شود و سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می کند.
آدرس: محدوده بازار رشت
قیمت بلیط: رایگان 

 

مسجد صفی رشت

 

کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس یکی دیگر از جاذبه های گردشگری رشت محسوب می شود و ساخت آن به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بر می گردد. در سال 1386 این مکان در فهرست آثار ملی ثبت شد.
 آدرس: میدان شهرداری، روبروی استاندار سابق 

 

کلیسای مسروب

 

کاروانسرای لات

این کاروانسرا در 35 کیلومتری شهر رشت واقع شده و برخی ها آن را با نام کاروانسرای شاه عباسی می شناسند. اگر به بافت های قدیمی علاقه دارید می توانید سری به این مکان بزنید.
 آدرس: 35 کیلومتری شهر رشت و 4 کیلومتری بقعه امامزاده هاشم

موزه گنجینه

موزه ها از دیرباز مکان های گردشگری جذابی برای مسافران بوده اند. زمانی که به شهری سفر می کنیم شاید اولین جایی که برای بازدید به ذهنمان خطور می کند موزه آن شهر باشد. با بررسی موزه ها می توان تاریخ هر شهر را به خوبی کاوش کرد و بدون اینکه ماشین زمان اختراع شده باشد در زمان های دور کند و کاو نمود.  موزه گنجینه رشت نیز یکی از همین موقعیت هاست.  قدمت این موزه به 70 سال قبل بر می گردد و در سبزه میدان واقع شده است. موزه گنجینه از دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی تشکیل شده است. 

 

موزه گنجینه موزه گنجینه

 

خانه تاریخی قدیری

قدمت این خانه به دوران پهلوی باز می گردد و یکی از خانه های تاریخی شهر رشت محسوب می شود. این بنا توسط محمد ولی تنکابنی یکی از حکمرانان گیلان ساخته شد.
آدرس:  ضلع شرقی سبزه میدان رشت 

 

خانه تاریخی قدیری

 

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت در مرکز این شهر واقع شده و یکی از دیدنی های این منطقه محسوب می شود. مجموعه بناهایی که در این میدان قرار دارند در اوایل حکمرانی رضا شاه پهلوی احداث شدند. این مجموعه شامل کاخ شهرداری، موزه‌ پست و ساختمان قدیمی هتل ایران است و در سال 1356 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
 آدرس: میدان شهرداری رشت 

 

سبزه میدان

سبزه میدان یکی از قدیمی ترین میدان های شهر رشت محسوب می شود و در نزدیکی میدان شهرداری واقع شده است. این میدان در  زمان حکمرانی  محمد ولی خان تنکابنی بازسازی شد. این روزها شما می توانید فضای سبز، کتابخانه های عمومی و تندیس مشاهیر مختلفی را در این مجموعه پیدا کنید.
آدرس: نزدیکی میدان شهرداری رشت 

 

سبزه میدان

 

برج ساعت رشت

برج ساعت رشت در زمان های قدیم برای آگاه کردن افراد نسبت به آتش سوزی و سایر خطراتی که ممکن بود جان اهالی را به خطر بیندازد مورد استفاده قرار می گرفت.  این برج یکی از قسمت های عمارت بلدیه است و ارتفاع آن به حدود 24 متر می رسد. اگر سری به برج ساعت بزنید متوجه می شوید که هر نیم ساعت یکبار زنگ می زند و گذشت زمان را به شما یادآوری می کند. 
 آدرس: رشت ، میدان شهرداری 

 

برج ساعت رشت

 

 سخن نهایی
مناطق دیدنی شهر رشت فهرست بلند بالایی دارد و به مواردی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم ختم نمی شود. اگر تصمیم دارید با تور گیلان سری به این منطقه بزنید، مجموعه دیدنیهای رشت که امروز به شما معرفی کردیم می تواند تنها بخشی از مناطقی باشد که می توانید در این شهر زیبا و سرسبز از آنها دیدن کنید. 

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود