قلعه سارويه

0 3,777

اصفهان شهری پر جاذبه است که توریست های داخلی و خارجی علاقه زیادی به بازدید از آن دارند. قلعه سارویه یکی از قلعه های تاریخی اصفهان است که در ضلع شمالی زاینده رود و جنب پل شهرستان واقع شده است. این قلعه نام های دیگری همچون تپه اشرف و کهن دژ نیز دارد. قلعه سارویه اصفهان در سال 1375 به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است.
این قلعه قدمتی 7000 ساله دارد؛ در حدود 1400 سال پیش از این مکان به عنوان کتابخانه ای گسترده بهره برداری می شد که کتاب های علمی فراوانی در آن یافت می شد اما در پی حمله اعراب به کشورمان این کتابخانه به ویرانی کشید و جز تپه ای مخروبه آثاری از آن به جا نماند. وسعت کلی این دژ به صورت تقریبی 12 هکتار می باشد.

قلعه سارویه

در واقع ایرانی ها پس از آن که لوازم مربوط به نوشتن و ثبت دانش را به دست آورند، به دنبال مکانی مستحکم برای نگهداری نوشته های ارزشمند خود بودند که بعد از بررسی ها و جستجوهای فراوان، کهن دژ در شهر تاریخی اصفهان را برگزیدند و عمارتی را در آن مکان ساختند و نام سارویه را برای آن انتخاب کردند. تاریخ شناسان در رابطه با دوره ساخت این بنا نظر مشترکی ندارند و برخی معتقدند قلعه در زمان سومین پادشاه سلسله پیشدادیان ساخته شده اما تعدادی دیگر این بنا را مربوط به دوره پادشاهان کیانی می دانند. بررسی های انجام شده بیانگر آن است که معماری این سازه مربوط به دوره های مختلف تاریخ بوده که آخرین تغییرات انجام شده در آن به دوره ساسانی مربوط می شود. در سال های گذشته در این مکان کتاب هایی کشف شده بود که شامل نوشته هایی از شاهان ایران بود.

قلعه سارویه

بعد از ویران شدن کتابخانه تعدادی از کشاورزان منطقه بر روی خاک این دژ و ویرانه های آن به کشاورزی پرداختند. پس از گذشت سال ها و با مطرح شدن اسلام، بر روی قسمتی از قلعه مسجدی ساخته شد که هنوز هم پابرجاست و یکی از کهن ترین مساجد منطقه به حساب می آید. این مسجد هم اکنون در خیابان مشتاق قرار دارد که توجه گردشگران تور اصفهان را به خود جلب نموده است. همچنین در کنار این تپه یک پیست موتور سواری ساخته شده که علاقه مندان می توانند به تفریح در آن  بپردازند.

قلعه سارویه

آدرس قلعه سارویه

اصفهان/ خیابان سلمان فارسی/ ضلع شمالی زاینده رود

قلعه سارویه

 

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود