کلیسا وانک

0 3,926

شهر اصفهان مملوء از جاذبه های گردشگری، مذهبی و تفریحی می باشد و سالانه افراد بسیاری برای بازدید از این جاذبه ها با تور اصفهان سفر می کنند، در میان این جاذبه ها کلیسایی قدیمی و بسیار زیبا به نام وانک وجود دارد که در این بخش از سایت لحظه آخر قصد داریم به معرفی آن بپردازیم، بنابراین اگر از علاقمندان به شناخت کلیسا وانک هستید و یا قصد سفر به شهر اصفهان را دارید در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی کلیسا وانک

کلیسای وانک یک کلیسای نسبتاً قدیمی است که زمان ساخت آن به دوره شاه عباس باز می گردد و امروزه مهم ترین کلیسای موجود در منطقه جلفا نو به شمار می آید، این کلیسا در گذشته محلی برای تربیت کشیش ها، خلیفه ها بوده و در حال حاضر نیز کانون ارتباطات هموطنان ارمنی اصفهان و ارمنیان جنوب کشور می باشد. خوب است بدانید که این کلیسا در میان ارمنی ها به کلیسای آمنا پرکیچ معروف است، همچنین لازم به ذکر می باشد، که نام این جاذبه ی تاریخی و مذهبی در تاریخ 15 دی سال 1310 در میان آثار ملی کشور به شماره 85 ثبت شده است.
یکی از جذاب ترین موارد در رابطه با کلیسای وانک نقاشی های بسیار زیبایی است که بر روی دیواره  بخش های مختلف کلیسا به چشم می خورد، جالب است بدانید که اغلب این نقاشی ها روایت گر مراحل مختلف زندگی عیسی مسیج می باشد.

بخش های مختلف کلیسا

مجموعه وانک اصفهان بالغ بر 8 هزار متر مربع مساحت دارد و شامل بخش های مختلفی نظیر دیر، کلیسا اصلی، صحن، ناقوس خانه، چاپخانه، موزه، برج ساعت، اتاق های مخصوص اقامت اسقف، سالن اجتماعات و غیره می باشد که در ادامه این بخش از مقاله به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.

برج های ناقوس

در کلیسای وانک در مجموع دو برج ناقوس وجود دارد که یکی از آن ها به سبب دارا بودن یک ساعت بزرگ به وزن 300 کلیو گرم، به برج ساعت معروف شده است ، گفتنیست که برج ناقوس اصلی یا برج ساعت کلیسا، بنایی سه طبقه می باشد که در بالای دیر قرار دارد، همچنین لازم به ذکر می باشد که این برج در سال 1931 میلادی مصادف با 1310 شمسی توسط شخصی به نام ماردیروس گوورگ هوردانانیان ساخته شده است.
توجه داشته باشید که برج ناقوس دوم کلیسا نیز بر روی پشت بام این مجموعه واقع شده است و دارای دو ناقوس جناغی (ناقوس هایی با رأس های تیز) می باشد.

ساختمان نمازخانه

نمازخانه کلیسا وانک در واقع سالنی به شکل متوازی الاضلاع می باشد که دارای دو قسمت مختلف است و قسمت اول آن شبستان و قسمت دوم نیز محل اجرای مراسم و سرود های مذهبی به شمار می آید.
خوب است بدانید که قسمت دوم نمازخانه یعنی سالن مخصوص برگزاری مراسم مذهبی درست در زیر گنبدخانه واقع شده است و بر روی تمامی قسمت های سقف گنبدی شکل این سالن نقاشی هایی با مضمون داستان خلقت آدم و حوا وجود دارد، توجه داشته باشید که بخش بیرونی گنبد کلیسا بر خلاف بخش داخلی آن عاری از هر گونه تزئین بوده و سطح آن تنها با آجر های ساده پوشیده شده است.
از دیگر نکاتی که در رابطه با نمازخانه کلیسا وانک باید بدانید این است که بر روی دیواره های سالن و محراب این بخش نقاشی هایی در رابطه با مفاهیم دینی و مذهبی به چشم می خورد.

موزه کلیسا وانک 

در مجموعه وانک یک موزه نیز وجود دارد که به عنوان یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین موزه های موجود در شهر اصفهان شناخته می شود، گردشگران تور اصفهان می توانند به این موزه رفته و از اشیاء موجود در آن بازدید کنند.
از اشیایی که در موزه کلیسا وانک نگهداری می شود می توان به کتاب های قدیمی، نسخه های خطی انجیل و تورات، تابلو های گچ بری و نقاشی، زیورآلات، لباس های ارمنی و مذهبی، ظروف چینی، مبلمان قدیمی، سکه های ماقبل تاریخ و غیره اشاره کرد.

اطلاعات بازدید از کلیسای وانک

همانطور که می دانید کلیسای زیبای وانک یکی از برترین جاذبه های گردشگری موجود در شهر اصفهان می باشد به همین جهت نیز بازدید از آن را به تمامی گردشگران شهر اصفهان توصیه می کنیم، در ادامه این بخش از مقاله اطلاعات مورد نیاز برای بازدید از این مجموعه تاریخی-مذهبی را در اختیارتان قرار دهیم.

آدرس و مسیر دسترسی کلیسا

این مجموعه در محله جلفا شهر اصفهان واقع شده است و دسترسی بسیار آسانی از نقاط مختلف شهر دارد،گردشگران تور اصفهان برای بازدید از کلیسا می توانند به سادگی خود را به آدرس زیر برسانند:
اصفهان، چهارراه حکیم نظامی، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسای وانک.
لازم به ذکر است که گردشگران برای دسترسی به کلیسا می توانند از وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس نیز استفاده کنند.

ساعت کاری کلیسای وانک

این مجموعه همه روزه از ساعت 8:30 صبح تا 5:30 بعد از ظهر آماده پذیرایی از بازدیدکننگان می باشد و شما می توانید در ساعات مذکور به کلیسا مراجعه کنید.
البته در نظر داشته باشید که در برخی از روز های خاص که مربوط به آیین و مراسم های مردم ارمنی می باشد این کلسیا تعطیل بوده و افراد غیر ارمنی اجازه بازدید از آن را ندارند.

هزینه بازدید از کلیسای وانک

گردشگران تور اصفهان برای بازدید از کلیسای وانک باید بلیط های این مجموعه را خریداری نمایند که بهای این بلیط ها برای گردشگران داخلی و خارجی به ترتیب 50000 و 200000 ریال می باشد.
امیداریم با مطالعه این بخش از سایت لحظه آخر اطلاعاتی کلی در رابطه با کلیسای وانک کسب کرده باشید، و این اطلاعات در سفر با تور اصفهان برایتان مفید واقع شود، گفتنی است که برای آشنایی با سایر جاهای دیدنی اصفهان می توانید به مقاله مربوطه در بخش اخبار سایت لحظه آخر مراجعه نمایید.

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود