قبرستان خالد نبی

0 4,254

قبرستان خالد نبی گورستانی است در فاصله ی 90 کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس که این گورستان به دلیل زیارتگاه  سنگ قبرهای خاصش معروف می باشد و قدمت آن بیش از هزار سال است، قبرستان و زیارتگاه خالد نبی با مناظر چشم انداز اطرافش گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می کند.
این گورستان در 55 کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله و به کوه معروف گوگجه داغ است که ارتفاع 720 متری دارد و کاملا در مسیری کوهستانی قرار دارد، نزدیک آی تمر از توابع بخش مراوه تپه و بر فراز قله کوه واقع شده است همچنین یکی از رشته کوه های منطقه می باشد که بین مردم و بومیان منطقه معروف به قله قدرت یا تانگری داغ می باشد. این رشته کوه از شرق به کوه های بابا شملک در مراوه تپه و از شمال غرب به هزار دره و از جنوب به پنج شیر پیوسته است. قدمت منطقه خالد نبی بیش از هزاران قبل در زمان پارینه سنگی بر می گردد که از بخش زیارتگاه خالد نبی و گورستان مقبره های سنگی تشکیل شده است.

قبرستان خالد نبی

خالد نبی کیست

مقبره خالد نبی متعلق به خالد بن سنان است که بر اساس روایات یکی از 4 پیامبری بود که در حد فاصل دوره ی حضرت عیسی و پیامبر اسلام زندگی می کرد. خالدبن سنان متولد سرزمین عدن در یمن می باشد که برای رواج و ارشاد به ترکیه و نواحی جرجان (گرگان) وارد شد تا مردم را دعوت به شریعت موحدانه ابراهیم کند. خالد نبی در اواخر عمرش به دیدار پیامبر اسلام رفت و به دین اسلام ایمان آورد و پیامبر اسلام خالد را برادر خود خواند. او را پس از مرگش درترکمن صحرا به خاک سپردند و امروزه گورستان سحر انگیز خالد نبی نام خود را از او می گیرد.
هنوز اطلاعات دقیقی از زمان ساخت گورستان خالد نبی درسترس نیست اما برخی باستان شناسان و پژوهش گران معتقدند که قدمت این قبرستان به دوران پارینه سنگ برمی گردد اما این گورستان نشان دهنده شیوه تدفین بومیان جرجان اترک و ترکمن است. نقاش اسکاتلندی به نام جیمز بیلی فریزر در سال 1838 زمانیکه به ایران آمد به معرفی گورستان خالد نبی اقدام کرد. قبرستان خالد نبی حدود 600 سنگ ستونی دارد که ارتفاع آن ها بیش از 2 متر است که در مکان های مختلف قرار دارند. در این گورستان برای تفکیک قبر های زن و مرد از دو نماد استفاده شده است.

نمای زیارتگاه خالد نبی

زیارتگاه خالدنبی بنایی است چهار ضلعی و تعدادی پنجره و در ورودی دارد، در ورودی بقعه دارای طاق هلالی می باشد و پنجره ها و در ورودی فلزی و آهنی ساده می باشد. جالب است بدانید که بر هیچکدام از درها کتیبه ای دیده نمی شود و سقف قبرستان خالد نبی از یرون گنبدی شکل و سبز رنگ است.
در داخل بقعه قبری ساده به ارتفاع حدود 1.5 متر دیده می شود که فاقد کتیبه تاریخی می باشد و سقف بقعه بر روی دو ستون فلزی استوار شده است. روی یکی از تاقچه های پنجره تعدادی سنگ از جنس سنگ رودخانه ای گذاشته شده است، این سنگ ها توسط هیات امنای زیارتگاه و زائرین از محوطه بیرونی زیارتگاه و از فضاهای قدیمی قبرستان خالد نبی جمع آوری شده است که نسبت به آن ها باور و اعتقاداتی وجود دارد.

اشکال عجیب در قبرستان خالد نبی

مجموعه گورستان خالد نبی از چندین بقعه و گورستان با سنگ مزارهای عجیب تشکیل شده است. بقعه ی خالد نبی گورستانی است که برای بومیان و مردم ترکمن ارزش بسیاری دارد و و احترام بسیاری برای او قائل هستند و کرامات بسیاری به او نسبت می دهند. مزار عالم بابا و چوپان عطا از مرتهان خالد نبی هم در همان نزدیکی است که مردم ترکمن نیز به زیارت آن ها می روند و در آخر مجموعه ای از ششصد سنگ مزار بزرگ و عجیب که وجه تمایز این گورستان هستند و آن را تبدیل به یک جاذبه ی گردشگری کرده اند.
قبرستان خالد نبی بر تپه هایی پر از پستی و بلندی واقع شده است و بلند ترین نقطه ی آن تپه ای است که بقعه ی خالد بر آن قرار دارد. کاووش های تاریخی به عجایب گورستان می افزایند چرا که به عقیده ی مورخان این گورستان بیش از هزار سال قدمت ندارد، در صورتیکه هزار سال پیش مردم آن منطقه نیز مسلمان بوده اند و سنگ های مزار این قبرستان هیچ شباهتی به سنگ مزار مسلمانان ندارد. بر اساس یکی از معدود نقش های باقی مانده بر روی یکی از مزارها نشان گر این است که گویا تا همین اواخز نیز مردگانی در آن دفن شده اند.

دسته بندی سنگ قبرستان خالدنبی

زمانی که وارد قبرستان خالد نبی می شویم تعداد زیادی از سنگ قبرهای ایستاده به چشم می خورد به گفته ی برخی از اهالی محله این مکان همان جایی است خالدنبی در آن دعا کرد ک قومش به سنگ تبدیل شود و دست کفار به آن ها نرسد، بسیاری دیگر معتقدند قسمتی از دیوارهای معروف اسکندر هم از این منطقه عبور کرده است.
سنگ مزار های این گورستان از نظر شکل ظاهری نیز به 3 دسته تقسیم می شوند:
دسته اول: در گورستان سنگ قبر امروزی و جود ندارد، سنگ قبرهایی هستند که به شکل استوانه ای هستند و برخی دیگر بر این باورند که تندیس های بزرگ نشانگر مردانی هستند که کلاه بر سر و شال به کمر دارند،  ظاهر و شکل سنگ قبرهای مردان و زنان فوت شده با یکدیگر فرق دارد که بسته به رده اجتماعی آن شخص سنگ قبرها بلند و کوتاه می باشد وبلند ترین آن ها بیش از چهار متر ارتفاع ندارند، این که چرا این سنگ ها به این شکل تراشیده شده اند دلیل علمی ندارد.

دسته دوم: سنگ قبرهایی هستند که شکل آن ها مانند سلیب است با این تفاوت که خط افقی صلیب نیز به صورت دایره ای شکل ساخته شده اند و گفته می شود که این نوع سنگ قبر مختص به زنان بوده است.

دسته سوم: سنگ مزارهایی هستند که شباهت بسیاری به شاخ گوچ دارند  و حدس زده می شود که بر طبق حماسه های محلی ترکمن است که در آن قوچ نشانه ی قدرت و فرماندهی می باشد، این سنگ قبر مختص افراد قدرتمند و پر نفوذ ساخته شده است.
گفتنی است که سنگ قبر های معروف خالدنبی در گذشته حدود 600 عدد بوده که متاسفانه در اثر سهل انگاری میراث فرهنگی تعدادی از ان ها از بین رفته و بسیاری از آن ها دزدیده شده است.
به هر حال شکل و شمایل این سنگ قبرها و با توجه به نظریه های داده شده، بر اساس اعتقادات و آیین های مخصوص این منطقه در برهه ای از تاریخ است که چنین حاصلی را در بر داشته است. تنها موضوعی که امروزه مهم است جایگاه به خصوص این منطقه است که در میان جاذبه های شمالی ایران است که متاسفانه با کم توجهی و کم لطفی در سالیان اخیر مورد آسیب و تخریب قرار گرفته است.
قبرستان خالد نبی در مکانی نسبتا دور افتاده واقع شده است اما با این حال مورد توجه پردشگران بسیاری قرار گرفته است که تبدیل به جاذبه ای مستقل شده است و سالانه بیش از 1000 گردشگر ایرانی و خارجی از قبرستان خالدنبی و از منظره های زیبای اطرافش که شبیه به کتاب تپه های سرسبز آفریقا می باشد دیدن می کنند.

آتش سوزی در قبرستان خالد نبی

قبرستان خالد نبی در تاریخ 16 شهریور 1396 آتش گرفت و حدود 3 هکتار از مساحت این منطقه را سوزاند، این آتش سوزی باعث شد تا بسیاری از تندیس های سنگی بسوزند و در نتیجه منظره ای تلخ از این مکان به جا ماند. به گفتهی برخی از افراد کارکنان مجموعه که به همراه ساکنین محل توانستند آتش را مهار کنند، البته علت قطعی برای وقوع حادثه در دسترس نمی باشد و اطلاعات ناقص است.
مقام های محلی در استان گلستان در شمال ایران می گویند که افرادی ناشناس محوطه قبرستان خالد نبی که یکی از دلایل شهرت آن سنگ قبرهای عجیبش است که به آتش کشیده و چند سنگ را شکسته و تخریب کرده اند.

معجزات حضرت خالد ابن سنان

در کتاب مروج الذهب از طریق سعیدبن کثیر از پدر بزرگش عکرمه ابن عباس گفته است: که رسول الله فرمود که خداوند در زمان های قدیم پرنده ای را خلق کرد که نام این پرنده را العنقا سیمرغ می گفتند.
نسل این پرنده در منطقه حجاز عربستان کنونی بسیار زیاد شد طوری که این پرنده ها بچه های کوچک را می ربودند و به جاهای نا معلومی می بردند. مردم حجاز داستان این پرنده را به را حضرت خالدبن که پیامبری بعد از عیسی بعد از قوم بنی عیسی بود شکایت کردند، آن حضرت دست به دعا برد و دعا کرد که نسل چنین پرندگانی قطع شد، پس از آن در این سرزمین فقط شکل چنین پرندگانی باقی ماند.
بهترین زمان برای سفر به قبرستان خالد نبی
فصل بهار ترکمن طبیعت سبز آن بی نظیر است و تمام پستی ها و بلندی های رشته کوه گوگجه داغ در بهار غرق در سبزی می شود، در قصل تابستان ترکمن صحرا رو به زردی می رود و آفتابش به شدت داغ می شود و تحملش به شدت سخت می شود و همچنین در زمستان هم سرمای هوا آزار دهنده تر از آن است و نمی توان از سفر لذت برد.
حوالی قبرستان خالد نبی
از سمت گرگان به گنبد کاووس پس از جنگل زیبای گلستان نوبت به ترکمن صحرا می رسد که ادامه ی بیابان قره قوم در کشور ترکمنستان است دیدن جنگل و و صحرا به فاصله کم تر از نیم ساعت از عجایب گردشگری در کشورمان است. کلاله شهری کوچک و زیباست که برسر راه خالد نبی قرار دارد و چند تپه ی باستانی در آن کشف شده است که بازدید از آن برای علاقه مندان به تور طبیعت گردی بسیار لذت بخش است.

ساکنین این منطقه اکثرا ترکمانان هستند و از اقوام دیگر از جمله کردها، قزاق ها، سیستانی ها و بلوچ ها نیز حضور دارند، ترکمن صحرا به قدری زیباست که مانند دفتر نقاشی پر از رنگ های مختلف است و می توان اسب ترکمن را از نزدیک ببینند و سور کاری کنند یا اینکه شاهد مسابقات اسب سواری ترکمن صحرا باشند.
اقامت در نزدیکی قبرستان خالد نبی
اقامتگاه خالد نبی که به آن ترکمن اوی می گویند بهترین اقامتگاه است، این اقامتگاه که در روستای گچی سو قرار دارد و اتاق های این مجموعه به سبک خانه های سنتی ترکمن ها می باشد، اما در عین حال بسیار مدرن ساخته شده و کارکنان آن مسلط به زبان انگلیسی هستند و همچنین گردشگران تور لحظه آخری می توانند اقامت در هتل قصر مینودشت که در میان اهالی استان گلستان هتل محبوبی است اقامت کنند.

پیشنهاد لحظه آخر به شما کاربران عزیز این است که با توجه به نزدیک بودن استان گلستان به شمال کشورمان،از تور شمال برای دیدن این جاذبه زیبا و دیدنی استفاده کنند.
ورودی قبرستان خالد نبی 2000 تومان می باشد.
آدرس : ایران، گنبد کاووس، جاده گنبد کاووس، شهرستان کلاله، قبرستان خالد نبی
آیا تا به حال به این قبرستان رفته اید؟ اگر از این قبرستان تاریخی دیدن کرده اید لطفا! تجربیات خود را با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگزارید، همچنین لازم به ذکر است که شما کاربران گرامی می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق بخش نظرات با تیم لحظه آخر در میان بگزارید.

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود