قمصر کاشان

0 3,956

قمصریکی از شناخته شده ترین شهرهای ایران است و همچنین زیر مجموعه شهرستان کاشان که به دلیل باغ های گل محمدی، گلاب گیری در فصل بهار انجام می شود که مراسم خاصی دارد، همچنین بسیاری از گردشگران کاشان هر ساله در فصل بهار درمراسم گلاب گیری کاشان شرکت می کنند.

قمصر کاشان

قمصر شهری است با جمعیت حدود 40 هزار نفر که در 25 کیلومتری جنوب کاشان و 40 کیلومتری شمال نطنز نیز واقع است که کارگاه های گلاب گیری نیز در آن جا قرار دارند که اکثرا ورود را برای بازدید کنندگان آزاد گذاشته اند و می توانند در کنار دستگاه های گلاب گیری روند کار را تماشا کرده و از عطر دل انگیز گل های محمدی لذت برد.
لازم به ذکر است که گلاب قمصر از نظر کیفیت و عطر آن در سطح بسیار بالایی قرار دارد و بسیار معروف است.

گلاب گیری کاشان

تولید سنتی گلاب

گلاب گیری به روش سنتی از دوران قدیم در ایران رواج داشته است که مورد توجه گردشگران تور داخلی هم هست همچنین اولین بار توسط ابو علی سینا استخراج و گل سرخ یا جوهر گل سرخ نام دارد. در این روش مقدار مشخصی گل محمدی و آب را که به ازای هر کیلو گرم گل یک لیتر آب میریزند و در دیگ مسی میریزند و در پوشی روی آن قرار می دهند که توسط واشر لاستیکی ما بین دیگ و در پوش که باعث جلوگیری از نشست بخارها می شود. در روی دیگ ها سوراخی وجود دارد که به لوله های استیل و یا آلمینیومی وصل شده و سر دیگر لوله به ظرف مسی که به آن پانچ می گویند منتهی می شود و بخارهای به دست آمده از تقطیرپس از عبور از این لوله در پانچ مسی که در داخل آن آب سرد قرار دارد کم کم سرد شده و گلاب به دست می آید. حدود 5 تا 7 ساعت زمان گلاب گیری به روش سنتی می باشد، لازم به ذکر است که از یک کیلوگرم گل محمدی حدود 1.5 کیلو گرم گلاب به دست می آید که 500 گرم اولیه آن بسیار خوش بو و غلظت بیشتری دارد.

قمصر کاشان

در زمان بر پایی جشنواره گلاب گیری گردشگران تور کاشان می توانند علاوه بر تماشای گلاب گیری از دیگر مکان های شهر کاشان نیز دیدن کنند.

قمصر کاشان

قمصر کاشان

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود