آتشگاه اصفهان

0 139
اصفهان یکی از توریستی ترین شهر های ایران است و به لطف داشتن جاذبه های گردشگری و تاریخی فراوان، سالانه میزبان میلیون ها گردشگر از سراسر دنیا می باشد. یکی از جاذبه های دیدنی این شهر آتشگاه اصفهان است که به دوره ساسانیان تعلق داشته و در ناحیه غربی این شهر واقع شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آتشگاه اصفهان در ادامه این مقاله با لحظه آخر همراه باشید.

آتشگاه اصفهان یا کوه آتشگاه یک بنای تاریخی است و از معدود بنا های به جا مانده از ایران باستان می باشد. این بنا که دارای پیشینه کهنی است در دوره ساسانیان ساخته شده و قدمت آن را می توان حدود 1500 سال تخمین زد. آتشگاه اصفهان از لحاظ زمین شناسی به دوره کرتاسه مربوط می شود و مورد استفاده مردم در دوره های مختلف بوده است. گردشگران تور اصفهان جالب است بدانید که این آتشگاه از جمله بزرگ ترین آتشگاه های ایران به شمار می رود.

آتشگاه اصفهان بر روی کوهی در نزدیکی غرب اصفهان و 8 کیلو متری مرکز این شهر واقع شده است. کوه آتشگاه در واقع تپه ای از جنس سنگ های رسوبی بوده و دارای ارتفاعی در حدود 1610 متر می باشد. البته توجه داشته باشید که این ارتفاع از سطح دریا بوده و تپه از سطح مرکز شهر اصفهان حدود 50 متر ارتفاع دارد. در بلند ترین نقطه این تپه، بنای استوانه ای شکل آتشدان قرار گرفته و دور تا دور آن از 8 پنجره بزرگ قدی تشکیل شده است. البته ظاهر بنای آتشگاه به صورت امروزی نبوده است و تعدادی اتاقک کوچک نیز اطراف اتاق اصلی وجود داشته که به مرور زمان و بر اثر باد و باران از بین رفته اند. اتاق اصلی در واقع همان اتاقی بوده که موبدان یا همان روحانیان زرتشتی، آتش مقدس را درون آن قرار می دادند. همچنین لازم به ذکر است که بنای آتشگاه اصفهان در دوره پهلوی و دهه 50 هجری شمسی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و امروزه به منظور محافظت بیشتر، در های ورودی آن به طور کامل بسته شده است.
گردشگران تور اصفهان خوب است بدانید که آتشگاه اصفهان در زمان های قدیم با نام های مختلفی همچون مهربین، دژ مهربین یا آتشکده مهربین شناخته می شده و مردم به طور عامیانه به آن آتشگاه ماربین یا قلعه ماربین می گفتند.

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود