مسجد کبود تبریز

0 3,767
شهر تبریز دارای جاذبه های گردشگری بسیاری می باشد. یکی از معروف ترین مکان های دیدنی این شهر مسجد کبود است. این مسجد که به نام مسجد جهانشاه هم شناخته می شود از بنا های بسیار قدیمی شهر تبریز بوده و ساخت آن به قرن 9 باز می گردد. بر روی سردر این مسجد کتیبه ای قرار دارد که زمان دقیق ساخت مسجد کبود تبریز، یعنی سال 845 هجری شمسی بر روی آن حک شده است. این مسجد در زمان پادشاهی جهانشاه، از سلسله قراقویونلو به در خواستدختر پادشاه ساخته شده است. نوشته های بر روی کتیبه های این مسجد توسط خوشنویس بنام قرن نهم، نعمت الله البواب نوشته شده است. همچنین ناظر ساخت این مسجد شخصی بنام عزالدین بن ملک قاپوچی بوده است. گردشگران تور تبریز در ورودی مسجد کبود کاشی کاری های معرقی را می بینند که در بین آن ها چندین کتیبه از سال 870 قمری وجود دارد. کتیبه های موجود در این مسجد به خط های رقاع، کوفی و ثلث نوشته شده اند.
در سال 1158 زلزله ای شهر تبریز را لرزاند و در پی این زلزله مسجد کبود آسیب دید و گنبد های آن تخریب شد.
مسجد کبود پس از این زلزله، سال ها فراموش شد و در سال 1318 بازسازی آن شروع و در سال 1355 به اتمام رسید. بازسازی گنبد های این مسجد توسط استاد محمدرضا معماران انجام شد.
فضای داخلی این مسجد دارای کاشی کاری های متنوعی بوده که رنگ بیشتر کاشی های آن لاجوردی می باشد. همچنین کاشی کاری این مسجد معروف به فیروزه اسلام است. معماری کلی این مسجد به سبک سنتی آذری می باشد. صحن اصلی مسجد کبود مربع شکل بوده و یک حوض برای وضو گرفتن گرفتن گردشگران تور تبریز در وسط آن وجود دارد. ساختمان اصلی مسجد با آجر ساخته شده و دارای یک گنبد اصلی و یک گنبد جنوبی بوده، که بر روی صحن اصلی و جنوبی قرار دارند. همچنین مسجد کبود تبریز دارای هفت گنبد کوچک دیگر می باشد. این پایین ستون های مسجد مکان های کوچکی وجود دارد که تصور می شود در گذشته از این محفظه ها به عنوان جاکفشی نماز گزاران بوده است.

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود