مجسمه علی و نینو

0 222
مجسمه علی و نینو (Monument Ali and Nino)، جاذبه ای واقع در شهر باتومی، گرجستان است. این مجسمه متحرک در پارک میراکل (Miracle) ، پشت چرخ فلک شهر و در کنار اسکله باتومي قرار دارد، منطقه نام برده به دلیل وجود این اثر زیبا مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته و به یکی از معروف ترین مناطق شهر باتومی تبدیل شده است. مجسمه علی و نینو یکی از مهم ترین آثار هنری کشور گرجستان به حساب می آید. طرح این مجسمه زیبا از داستانی به همین نام گرفته شده است، رمان عاشقانه علی و نینو در سال 1937 توسط کوربان سعید نوشته شد و در سال 2016 فیلم سینمایی آن نیز بر اساس همین داستان ساخته شده است. این رمان روایت گر داستان عشق نافرجام علی و نینو می باشد. این داستان به این گونه بیان شده است که علی جوانی مسلمان از کشور آذربایجان و نینو دختری مسیحی از کشور گرجستان، درگیر رابطه ای عاشقانه می شوند ولی به دلیل اختلافات مذهبی با مخالفت شدید خانواده روبه رو می شوند و در انتها با مرگ علی که در مقابله با حمله ارتش روسیه اتفاق افتاد، این داستان به صورت غم انگیزی به پایان می رسد. اولین نسخه این رمان در سال 1937 میلادی در کشور استرالیا و به زبان آلمانی منتشر شد و تا کنون به 32 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. رمان علی و نينو يکی از شاهکار های ادبيات جهان به شمار می آید. کتابی با نيروی نادر و زيبايی خاص، بیانگر داستان عاشقانه علی شيروان شير، جوان مسلمان اشرا فزاده و نينو کيپريانی، دختر بازرگان مسيحی در آذربايجان است که در زمان انقلاب روسيه و جنگ جهانی اول نوشته شده است. در اين جهان و موقعيت، عشق علی و نينو از همه ی مرزهای سنت و اخلاق در می گذرد.

طراحی مجسمه علی و نینو به گونه ای است که اجزای این دو مجسمه در یک زمان مشخص در هم ادقام شده و به صورت یک پیکر در می آیند و پس گذشت زمانی مشخص از هم جدا شده و به طرف مخالف هم حرکت کرده و از هم دور می شوند. این مجسمه به واسطه تغییراتی که توسط اهرم های محرک صورت می گیرد به چندین حالت در می آید. در سال 2010 میلادی، هنرمند گرجستانی به نام تامارا کوه سیتادزه (Kvesitadze Tamara)،با الهام از این داستان عاشقانه، تندیس علی و نینو را در کنار دریای سیاه ساخت. جالب است بدانید هزینه ساخت این مجسمه زیبا در ابتدا حدود 5 هزار دلار تخمین زده شد ولی هزینه نهایی چیزی فراتر از هزینه تخمین زده بود. مجسمه علی و نینو در واقع بیانگر روح علی و نینو می باشد که در بهشت به وصال هم می رسند، این وصال زیبا در کنار ساحل زیبای باتومی صورت گرفته است و جالب اینجاست که وقتی این دو مجسمه به یکدیگر می رسند، ناظران با دیدن وصال این دو عاشق به وجد می آیند و شروع به تشویق آن ها می کنند. تامارا کوه سیتادزه یک کارشناس مجرب معمار، هنرمند، نقاش و مجسمه ساز معروف گرجی است.

این دو مجسمه با ارتفاع 7 متر و از جنس فلز های لایه لایه می باشند که طی 8 تا 10 دقیقه طول می کشد یک مسیر کوتاه را طی کنند و به هم برسند. مجسمه علی و نینو طی روز و شب توسط یک اهرم قوی به حرکت در آمده ولی برای شما گردشگران عزیز تور باتومی پیشنهاد می کنم هنگام شب وقتی کنار ساحل قدم می زنید و از تماشای چشم انداز بی نظیر شهر لذت می برید، تندیس علی و نینو قطعا شما را شگفت زده خواهد کرد و چند دقیقه ای مات و مبهوت عظمت این دو تندیس شده و به محض رسیدنشان به یکدیگر ممکن است کلی احساساتی شوید. این مجسمه ها از ساعت 9 تا 12 شب روشن بوده و نور پردازی زیبایی در شب های افسونگر باتومی به نمایش می گذارند. مجسمه علی و نینو به مجسمه عشق باتومی (Love Sculpture in Batumi) نیز شهرت دارد زیرا بیانگر عشق زن و مرد می باشد. این مجموعه علاوه بر اینکه روایتگر داستان علی و نینو می باشد، نشان دهنده عشق بین مرد و زن نیز هست. بازدید از این مجموعه رایگان می باشد و گردشگران تور باتومی در تمامی طول روز می توانید از آن بازدید کنند. از دیگر جاذبه های گردشگری که در اطراف مجسمه علی و نینو قرار دارند می توان به برج الفبا و چرخ فلک باتومی و غیره اشاره کرد.

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود