آشنایی با رسومات عجیب و غریب دنیا

0 197

بخشی از سرمایه‌های فرهنگی هر سرزمینی در باورها، سنت‌ها و آداب و رسومشان خلاصه شده و صدالبته که وسعت قلمرو فرهنگ‌ها ابتدا و انتهایی ندارد در این زمینه با همراه باشید.

آداب و رسوم عجیب و غریب دنیا

رسم و رسومات در هر منطقه ای از جهان، ویژگی های خاص خود را داراست و هریک برخواسته از ریشه و داستانی خاص است. این آداب گاهی اغلب به بخش بزرگی ار اعتقادات مردم آن منطقه تبدیل شده و با آیینی خاص در مراسمی خاص صورت می پذیرد. در واقع می توان گفت بخشی از سرمایه های فرهنگی هر سرزمینی در باورها، سنت ها و آداب و رسومشان خلاصه شده و صدالبته که وسعت قلمرو فرهنگ ها ابتدا و انتهایی ندارد.

همین فرهنگ عامل مهمی در شناساندن مردمان یک خطه به یکدیگر به شمار رفته و به عنوان روحی در کالبد جغرافیایی یک منطقه تلقی می شود. این فرهنگ با تاثیر از عوامل گوناگون در جوامع مختلف به شکل های متفاوتی ظاهر می شود، به عبارتی مرزها اختلافات فرهنگی را هم مطرح می کنند و به همین سبب بخش بزرگی از جذابیت های سفر به خارج از کشور به خاطر تازگی این فرهنگ ها، رسوم و سنت ها است.

تصویر

رسم افتادن دندان در یونان

در یک سری از فرهنگ ها، دندان افتاده کودک را زیر بالشش قرار می دهند تا کودکان به خیالشان در قبال دندانشان، از یک پری یا یک فرشته پول نقد جایزه بگیرند! در صورتی که یک سری دیگر نیز دندان های کودکانشان را روی پشت بام می اندازند تا خوش شانسی برایشان بیاورد که در نوع خودش یک سنت عجیب و غریب به نظر می رسد.

پریدن از روی کودکان در اسپانیا

جامعه کوچکی از شمال کشور اسپانیا رسم عجیبی دارد که به علت قدمت 400 ساله و خطرناکش در بین 7 رسم عجیب دنیا قرار گرفته است. به این صورت که طفل های شیرخوار را در وسط خیابان کنار هم می خوابانند و شخصی به عنوان شیطان لباس زرد رنگی به تن می کند و با ماسکی که به صورتش زده به طور عجیبی در بین جماعت بالا پایین می پرد و مردم به او بد و بیراه می گویند و در نهایت هم همگان شاهد پرش این شخص از روی طفل ها می شوند. به اعتقاد اسپانیایی ها این کار باعث می شود شیطان از کودکان دور بماند. نام این رسم یا فستیوال “El Colacho” است.

پرتاب دارچین به طرف مجردها در دانمارک

بهتر است دانمارکی ها قبل از وارد شدن به 25 سالگی، عشق خود را پیدا کرده باشند در غیر این صورت نباید لباس های محبوب و گرانشان را به تن کنند چون طبق رسمی قدیمی دوستانشان در روز تولد شخص در جای مشخصی کمین می کنند و کل روز را با پرتاب و ریختن دارچین بر سر و روی او جشن می گیرند. اگر تا 5 سال دیگر هم پیشرفتی نکرد و شریک زندگی اش را پیدا نکرد، فلفل تند جایگزین دارچین می شود.

اجتناب از کاربرد جوهر قرمز در کره جنوبی

کره ای ها اسم هیچ کسی را با خودکار قرمز نمی نویسند، این کار به نوعی تابوی کشور کره جنوبی تقلی می شود، چون در گذشته جوهر قرمز برای نوشتن نام مرده ها استفاده می شد.

ریشه این باور به افسانه های تاریخی این کشور برمی گردد و به همین سبب اهمیت زیادی برای این موضوع قائل هستند. البته نه اینکه کلا از خودکار قرمز استفاده نکنند، فقط اسم شخص زنده را با رنگ قرمز نمی نویسند چون اعتقاد دارند که رنگ قرمز با مرگ عجین شده است.

فستیوال پذیرایی از میمون ها در تایلند

شاید برایتان جالب باشد که میمون ها تا این حد برای تایلندی ها مقدس و مهم هستند که در یک روز خاص در سال برایشان غذاهای متنوعی روی میزهای بزرگ به سبک سلف سرویس گذاشته می شود تا این میمون های خوشبخت تایلندی بتوانند دلی از عزا دربیاورند و هر چه قدر که دلشان می خواهد، غذا بخورند! در این فستیوال سالانه بیش از 3000 کیلوگرم میوه و سبزیجات برای پذیرایی از مهمانان در شهر لوپبوری تایلند مصرف می شود.

رسم زندگی کردن با مرده ها

یکی از عجیب ترین رسم و رسوم هایی که در دنیا وجود دارد، زندگی کردن با مردگان است که بیشتر در بعضی از قبایل کشور اندونزی به چشم می خورد. آن ها اجساد افرادی که دوست دارند را به جای این که دفن کنند، در خانه نگهداری می کنند شاید از نظر خیلی های این یکی از رسم و رسوم عجیب دنیا و البته رسمی نشدنی باشد، با این حال آنها با این اجساد مرده تا زمانی که مراسم سنتی خاکسپاری تمام شود، زندگی می کنند.

رسم راه رفتن روی ذغال

اگر چه این رسم نه یک رسم آیینی است و نه این که یکی از بایدهاست، با این حال یکی از رسم و رسوم عجیب دنیا است که در کشور چین انجام می شود و از نظر آن ها رسم جالبی است. در این فستیوال در واقع مردم باید همسرانشان را در حالی که روی ذغال های گداخته راه می روند، حمل کنند. همان طور که در بالا هم گفته شد هیچ دلیل خاصی پشت آن نیست و این کار کنایه از این است که بعدها در زندگی همسران بار سنگینی روی دوش نخواهند بود!

تصویر

رسم پاگشایی در برزیل

برای اینکه یک جوان برزیلی تندرستی و شجاعت خود را ثابت کند باید از خوان هفتم بگذرد. البته چنین رسمی در یکی از قبایل این کشور یعنی “Satere Mawe” پابرجا مانده و امروزه با شناخته شدن این عادت، گردشگران و ماجراجویانی را هم به سمت خود می کشاند. به این صورت که طی مراسم و نمایشی جوان ها دستان خود را در سبدی پر از مورچه های گلوله زن نگه می دارند و چندین بار گاز زدن های شدید آن ها را تحمل می کنند. گفته می شود درد گاز های این مورچه ها به اندازه یک گلوله وحشتناک است.

رسم پولترابند در آلمان

رسم عجیب و جالبی که آلمانی ها به هنگام ازدواج برگزار می کنند به سنت های دیرینه شان برمی گردد. از قدیم الایام رسم بوده که قبل از ازدواج خانواده و دوستان صمیمی دور هم جمع می شدند و بعد همه مهمانان بشقاب ها، گلدان های چینی و هر ظرفی به غیر از ظروف شیشه ای را می شکستند. داماد و عروس هم موظف بودند که بهم ریختگی را سامان دهند و ظروف شکسته را جمع کنند. این رسم هنوز هم جایگاهش را بین آلمانی ها حفظ کرده و نشان می دهد که زوج جوان در سختی های ازدواج کنار هم خواهند بود.

شب جادوگران در جمهوری چک

بازدید از پراگ شما را با آیین و رسوم رنگارنگی آشنا می کند که برخی از آن ها بسیار عجیب هستند. در 30 آپریل یکی از بزرگ ترین آتش بازی های کشور چک در پایتختش برپا می شود. رسمی که ریشه در گذشته های باستانی این سرزمین دارد ولی امروزه بیش تر به یک مراسم تفریحی تبدیل شده است.

در این مراسم عاشقان جوان از روی ذغال های روبه موت آتش می پرند. باورهای قدیمی می گویند که عصر این روز نیروهای شیطانی نسبت به معمول بیش تر و قوی تر می شوند و جادوگران سوار بر جاروهای خود در آسمان رژه می روند. برای همین آتش هایی را روشن می کنند تا جادوگران را داخل شعله های آتش بکشانند.

رسم حنا گذاشتن در کشور های اسلامی

شاید برایتان جالب باشد که رسم حنا گذاشتن کشورهای اسلامی از جمله کشور ما ایران، به نظر مردم دیگر کشورهای جهان رسم عجیب و غریبی است! همان رسمی که در روز حنابندان، فامیل عروس روی دست و پای عروس حنا می گذارند. همان طور که می دانید به عقیده ما ایرانیان این حنا گذاشتن باعث باروری و خوش شانسی عروس می شود. این رسم معمولا دو روز قبل از عروسی انجام می شود و درست آنقدری که سنت های مردم کشو ر های دیگر برای ما عجیب است، این رسم هم برای مردمان فرهنگ های دیگر عجیب به نظر می رسد!

بوشیدو و سپوکو در ژاپن

بوشیدو یک راه و رسم خاص زندگی موسوم به راه و رسم سامورایی است که تاکید بر وفاداری، قدرت و صداقت دارد. سپوکو هم یک نوع خودکشی سنتی است که توسط پیروان بوشیدو انجام می شود و به نوعی جایگزین شکست تلقی می شود! این رسم و سنت عجیب و غریب تا امروز هم ادامه پیدا کرده است و هنوز که هنوز است پیروان این سبک زندگی، به این رسم خودکشی پایبند هستند! در واقع در گذشته سامورایی ها معتقد بودند که خودکشی به سبک سپوکو بهتر از شکست و تسلیم شدن در جنگ و یا حتی فرمان بردن از دشمن و تاب آوردن مشکلات این چنینی است. امروزه هم مردم سنتی ژاپن در مواقع مواجه شدن با مشکلات یا مرگ عزیزانشان در طی یک نمایش علنی و در طی یک مراسم دست به خودکشی یا همان سپوکو می زنند و شمشیر را در شکمشان فرو می کنند!

گریه کردن عروس های چینی

عروس های چینی باید به مدت یک ماه قبل از عروسی گریه کنند و به پهنای صورت اشک بریزند! این گریه کردن جزئی از مراسم عروسی تلقی می شود و به نوعی مقدمات جشن به حساب می آید. از همه عجیب تر اینکه سنت عجیب و غریب هنوز که هنوز است در شهر فوجی در کوهستان های وولینگ اجرا می شود و به قوت خودش باقی مانده است!

منبع:

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود