آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایران

0 3,816

در این مقاله با فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایران آشنا خواهید شد در این زمینه با همراه باشید.

ایرانی ها برای گفتن نه اصلا به خود زحمت نمی دهند. بسیاری از مواقع به جای گفتن این کلمه یک بخشی ابروهای خود را بالا می اندازند و اینجوری اصلا خسته نمی شوند. بعضی مواقع نیز می گویند نچ! که آن هم همین معنی را می دهد. شیوه دیگر برای بیان کردن اعلام مخالفت ترکیبی از بالا انداختن ابروها و گفتن نچ است. البته اگر دقیق تر نگاه کنیم با این شیوه ها ممکن است زحمت بیشتری به خود بدهیم اما نه قاطعانه تری گفتیم و این مفاهیمی هستند که گردشگران خارجی را حسابی گیج می کنند.

صرف میوه بخشی از زندگی است و بر طبق سنت های فرهنگی ایران سبد میوه جای مخصوص به خود را روی میز ها دارد. اغلب برای پذیرایی از مهمان ها قبل یا بعد از چای یک سبد بزرگ میوه تعارف می شود. در حالی که در بیشتر کشورها خیار میوه حساب نمی شود اما در جامیوه ای ما خیار عضوی ثابت است به خصوص که امروزه در همه فصل ها خیار یافت می شود. بقیه محتویات سبد میوه هم بستگی به فصل دارد.

بشکن زدن یکی از سنت های فرهنگی ایران است که معولا در جشن ها، عروسی ها و یا هر زمان شادی دیگری اتفاق می افتد. بشکن زدن انواع مختلفی دارد و مهارتی است که از کودکی برای یادگرفتنش تلاش زیادی انجام می گیرد. این انواع مختلف صداهای متنوعی تولید می کنند در کل به هر صدایی ک با انگشتان دست تولید شود بشکن زدن گفته می شود. ساده ترین شیوه آن زدن بشکن با استفاده از انگشتان یک دست است که صدای کمتری نسبت به سایر انگشت ها تولید می کند. در این حالت انگشت شصت به محکمی از روی انگشت وسط کشیده می شود.

سور دادن

سور دادن آن ها در جمعی رسمی مانند اداره ممکن است خارجی ها را حسابی شگفت زده کند. اما در سنت های فرهنگی ایرانی محل است از نوش جان کردن یک شیرینی خوشمزه به خصوص همراه با چای صرف نظر کنند. معمولا وقتی اتفاق خوبی مانند ازدواج، بچه دار شدن، خرید خانه و … برای کسی می افتد از او می خواهند به آن ها سور بدهد، هرچه قدر هم تلاش کند احتمالا در آخر مجبور می شود شیرینی را بخرد.

والدین کودکان خود را مامان و بابا صدا می زنند

معمولا در همه دنیا بچه ها والدین خود را مامان و بابا صدا می زنند. اما در ایران چیز عجیبی نیز که عکس این اتفاق بیفتد. در جمع خانوادگی زیاد می شنویم که مثلا کسی بگوید، مامان جان بیا اینجا! و این مورد از سنت های فرهنگی ایران می تواند سایرین را حسابی متعجب کند. نکته این جا است مسئله برای عمه، عمو، خاله و دایی هم صدق می کند.

تصویر

فرهنگ معاشرت مردم ایران

یکی از مهم ترین مواردی که سبب سردرگمی و سوءتفاهم گردشگران خارجی می شود، عادت پسندیده تعارف میان مردم کشور ماست. برای مثال مردم خوب ایران ممکن است در میهمانی ها ابتدا از پذیرفتن چای، میوه و هدایا خودداری کنند و یا هنگام دریافت پول نیز از کلماتی چون “قابلی ندارد” استفاده کنند. گاهی بروز چنین رفتاری سبب سوءبرداشت و تعجب گردشگرانی می شود که برای اولین بار با تهیه بلیط هواپیما ایران به کشورمان سفر می کنند. اگر شما نیز جز این افراد هستید، بهتر است بدانید که این رفتار صرفا از روی ادب و احترام صورت می گیرد و طرف مقابل از شما انتظار دارد که برای دادن پول و غیره اصرار بیشتری بورزید.

ایرانیان برای بزرگ ترها احترام خاصی قائل اند. اگر به میهمانی دعوت شدید، سعی کنید ابتدا با بزرگ ترها مصافحه کنید و سپس به سراغ دیگر افراد خانواده بروید. برای این کار دست دادن کافی است و اگر مایل باشید می توانید برای ابراز ادب و احترام گونه طرف مقابل را ببوسید. ازآنجایی که مردم کشور ایران مسلمان هستند، به خاطر داشته باشید که هیچ گونه تماس بدنی (دست دادن و غیره) با جنس مخالف خود نداشته باشید. نیازی نیست پیش از سفر به ایران با تمام آداب و رسوم مردم ایران زمین آشنا شوید؛ مطمئن باشید در طول سفر خود به ایران می توانید اطلاعات بسیاری را در این زمینه کسب کنید و خواهید دید که هرچه بیشتر راجع به فرهنگ ایران بدانید، درک بهتری از مردم ایران خواهید داشت.

مراسمات مذهبی ایرانیان

ازآنجایی که اکثر مردم ایران مسلمان هستند، دین اسلام نقش مؤثری در رسوم و فرهنگ ایرانیان دارد. یکی از مهم ترین مراسمات مذهبی در ایران مراسم عزاداری محرم است. ماه محرم اولین ماه تقویم اسلامی و زمانی است که واقعه نبرد کربلا در آن اتفاق افتاده است. ایرانیان هرسال در این ماه برای شهادت امام حسین در نبرد کربلا عزاداری می کنند. اگر قصد خرید بلیط هواپیما ایران و بازدید از کشورمان را در این وقت از سال دارید، می توانید با تماشای نمایش مذهبی تعزیه از رویداد کربلا با فرهنگ اسلامی ایرانیان بیشتر آشنا شوید.

تصویر

جشن ها و مراسم های باستانی ایرانیان

بدون شک ریشه بسیاری از آداب و رسوم مردم ایران را می توان در آئین ها و جشن های باستانی ما یافت. یکی از جشن های شاد و پرسروصدای ما ایرانیان، جشن چهارشنبه سوری است. این جشن از غروب آخرین سه شنبه سال آغاز می شود و تا نیمه های شب ادامه میابد. در طول این مراسم مردم ایران با برپایی آتش و پریدن از روی آن به جشن و پای کوبی برای فرارسیدن سال نو می پردازند.

بدون شک مهم ترین و کهن ترین جشنی که رسوم و آئین های بسیاری را در خود جای داده است، جشن آغاز سال نو یا همان عید باستانی نوروز است. جشن عید نوروز از روز اول فروردین آغاز می شود و تا روز سیزدهم فروردین ادامه میابد. در طول این مدت ایرانیان رسیدن سال نو را با دیدوبازدید از دوستان و آشنایان جشن می گیرند و سال خود را با بخشیدن دیگران و رفع کدورت ها آغاز می کنند.

پایان جشن نوروز با یکی دیگر از مراسم های ما ایرانیان همراه است. از آنجایی که عدد سیزده در فرهنگ ما عدد نحسی است، ما در روز سیزدهم فروردین ماه، که به روز سیزده بدر معروف است، برای رفع شومی این روز به دل طبیعت می رویم و این روز را در مناطق سرسبز سپری می کنیم. در این روز دختران جوان برای برآورده شدن آرزوی خود، چمن گره می زنند و بزرگ ترها وقت خود را با پختن کباب و گفتگو در طبیعت سپری می کنند. خرید بلیط هواپیما ایران در این زمان می تواند برای گردشگران خارجی بسیار هیجان انگیز باشد، زیرا هم با آداب و رسوم ما ایرانیان آشنا می شوند و هم از طبیعت زیبای بهاری کشورمان لذت می برند.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود