تفاوت VPN و VPS خارج از ایران در چیست؟

0 3,923

تفاوت‌های زیادی میان VPN و VPS خارج از ایران وجود دارد و همین موضوع باعث شده تا استفاده از هر کدام نیز مزایا و چالش‌های خاص خود را داشته باشد.

برای اینکه بتوانید به وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های محدود شده دسترسی داشته باشید و سریع‌تر با آن‌ها کار کنید، دو راهکار متفاوت وجود دارد: VPN و یا VPS . اما تفاوت‌های مهمی بین این دو سرویس وجود دارد؛ VPN یا Virtual Private Network ، یک تکنولوژی امنیتی است که با رمزگذاری داده‌ها ، به شما کمک می‌کند تا از طریق یک تونل امن به اینترنت متصل شوید. در مقابل، VPS یا همان Virtual Private Server، یک سرور مجازی است که بر روی سرورهای فیزیکی اجرا می‌شود و به شما اجازه می‌دهد تا به‌طور کامل بر منابع خود کنترل داشته باشید.

تفاوت‌های زیادی میان VPN و VPS خارج از ایران وجود دارد و همین موضوع باعث شده تا استفاده از هر کدام نیز مزایا و چالش‌های خاص خود را داشته باشد. از طرف دیگر با توجه به اینکه در کشورهای اروپایی قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای حفاظت از داده‌ها وجود دارد و شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس از زیرساخت‌های قدرتمندی برخوردار هستند، اغلب افراد برای انتخاب VPS به‌سراغ سرور مجازی اروپا می‌روند.

بر همین اساس، در ادامه می‌خواهیم به بررسی جامع تفاوت‌های میان VPN و سرور مجازی اروپا بپردازیم تا بتوانید متناسب با نیاز خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

تاریخچه پیدایش و توسعه VPN و VPS

در دهه ۱۹۷۰، برای ارتباط میان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی شبکه‌ای با نام ARPANET ایجاد شد. اتفاقی که جرقه راه‌اندازی اولین VPN ها با استفاده از تونل‌زنی را زد تا ارتباطات نقطه به نقطه را ایجاد کند. به‌طوریکه در سال ۱۹۹۴، شرکت مایکروسافت اولین VPN خود را به نام PPTP به بازار معرفی کرد. در واقع PPT پروتکلی بود که با رمزگذاری داده‌های منتقل شده میان مرورگر کاربر و سرور، از سرقت آن‌ها جلوگیری می‌کرد.

به مرور و با توسعه تکنولوژی ابری و هوش مصنوعی، VPN ها به‌طرف مدل SaaS حرکت کردند و امروزه تنوع بسیار زیادی در این سرویس‌ها وجود دارد.

در آن سوی ماجرا، شرکت VMware اولین VPS را در سال‌ ۱۹۹۹ معرفی کرد. سرویسی که بر پایه فناوری مجازی‌سازی راه‌اندازی شده بود و سرور فیزیکی را به منابعی مجزا تقسیم می‌کرد. با پیشرفت این فناوری، در دهه ۲۰۰۰ سرویس‌های میزبانی به استفاده از VPS های اجاره‌ای روی آوردند و با توسعه فناوری‌های ابری، محبوبیت VPS به اوج خود رسید. امروزه از VPS ها برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به وب سایت‌ها و بازی‌های آنلاین اشاره کرد.

چالش‌ها و مزایای خرید VPN

خرید vps خارج

چالش‌ها

کاهش سرعت

فرایند رمزگذاری داده‌ها و تونل‌زنی، منجر به کاهش سرعت اینترنت می‌شود.

هزینه خریداری

اغلب سرویس‌های رایگان VPN از امنیت و اعتبار کافی برخوردار نیستند و برای استفاده مطمئن از آن‌ها باید هزینه اشتراک پرداخت کنید.

محدودیت‌های قانونی

در برخی کشورها، استفاده از VPN غیرقانونی است یا محدودیت‌هایی را برای کاربر ایجاد می‌کند.

اطمینان از اعتبار شرکت ارائه‌دهنده

از آنجایی که شرکت ارائه‌دهنده می‌تواند ترافیک شما را مشاهده کند، مهم است که از اعتبار کافی برخوردار باشد.

محدودیت‌های استفاده

بعضی از VPN ها محدودیت‌هایی در استفاده دارند؛ به‌عنوان مثال، تعداد دستگاه‌های متصل یا حجم ترافیک داده‌ محدودی دارند.

مزایا

امنیت بالای داده‌ها

VPN با رمزگذاری ترافیک‌ اینترنتی، از اطلاعات شما در برابر نفوذ هکرها جلوگیری می‌کند.

حفظ حریم خصوصی کاربران

هنگامی که VPN فعال می‌شود، آدرس IP شما پنهان می‌شود و یک IP خارجی جایگزین آن می‌شود. در نتیجه اطلاعات واقعی شما فاش نمی‌شود و از حریم خصوصی شما محافظت می‌شود.

مقابله با محدودیت‌های جغرافیایی

با استفاده از VPN می‌توانید به وب سایت‌ها و پلتفرم‌هایی که در منطقه شما مسدود شده‌اند نیز دسترسی داشته باشید.

پوشش گسترده

با توجه به اینکه اغلب سرویس‌های ارائه‌دهنده VPN در سراسر جهان حضور دارند، می‌توانید به‌راحتی در هر کجا که باشید با VPN به اینترنت متصل شوید.

چالش‌ها و مزایای خرید VPS

بهترین سرور مجازی خارج

چالش‌ها

لزوم برخورداری از مهارت‌های فنی

شما برای استفاده از VPS و مدیریت آن، به مهارت‌های فنی نیاز دارید. بنابراین اگر دانش لازم برای این کار را نداشته باشید، ممکن است نتوانید به‌خوبی با آن کار کنید.

پشتیبانی فنی محدود

بعضی از شرکت‌های ارائه‌دهنده VPS پشتیبانی فنی محدودی دارند و ممکن است در هنگام مواجهه با مشکلات، مجبور باشید به‌تنهایی با آن مواجه شوید.

مزایا

کنترل کامل بر روی منابع

با توجه به اینکه منابع VPS مستقل و مجزا هستند، بدون نگرانی از به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها می‌توانید کنترل کاملی بر روی منابع خود داشته باشید.

بهبود عملکرد سرور

به‌دلیل مستقل بودن منابع VPS، در مقایسه با سرور فیزیکی از پایداری بالاتری برخوردار است.

افزایش امنیت داده‌ها

با توجه به اینکه در VPS از منابع جداگانه‌ای برخوردار هستید، می‌توانید پروتکل‌های امنیتی موردنظر خود را اعمال کنید و به این شکل امنیت داده‌های خود را تامین کنید.

مقیاس‌پذیری بالا

یکی از مزیت‌های ارزشمند سرور مجازی اروپا، امکان تنظیم منابع بر اساس نیازهای کاربر است. در نتیجه همزمان با رشد کسب‌وکار اینترنتی خود می‌توانید منابع خود را افزایش یا کاهش دهید.

هزینه مناسب

VPS ها در مقایسه‌ با سرورهای فیزیکی هزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند.
مشاهده پلن‌های پارس پک یکی از بهترین شرکت‌های هاستینگ: خرید VPS خارج ویندوز و لینوکس .

چه تفاوتی میان VPN و VPS خارج از کشور وجود دارد؟

برای اینکه دقیق‌تر متوجه تفاوت‌های میان VPN و VPS خارج از کشور شوید، به جدول زیر نگاه کنید:

VPN VPS
از نظر هدف ایجاد یک ارتباط امن و محافظت شده در اینترنت دسترسی به یک فضای مجازی برای میزبانی وب‌سایت، اجرای برنامه‌ها و ذخیره کردن داده‌ها

محافظت از امنیت داده‌ها و اطلاعات برنامه‌های روی سیستم

از نظر امنیت تمرکز بر رمزگذاری ترافیک اینترنتی فراهم کردن امکان اجرای سیاست‌های امنیتی خاص
از نظر کنترل کنترل در دست سرویس ارائه‌دهنده کنترل کامل بر سرور
از نظر مقیاس‌پذیری معمولا قابلیت مقیاس‌پذیری ندارد دارای قابلیت مقیاس‌پذیری
از نظر راحتی استفاده بدون نیاز به دانش فنی نیاز به دانش فنی
از نظر هزینه در مقایسه با VPS،‌ هزینه مناسبی دارد گران
از نظر قابلیت قابلیت‌های VPS را ندارد می‌تواند به‌عنوان VPN خصوصی هم مورد استفاده قرار بگیرد
از نظر محدودیت‌های قانونی وجود محدودیت استفاده در برخی کشورها محدودیت قانونی ندارد

بر اساس داده‌های ارائه شده در این جدول، اگر هدف شما محرمانه بودن ترافیک اینترنتی است و به‌دنبال دسترسی به محتواهایی هستید که به‌خاطر موقعیت جغرافیایی شما محدود شده‌اند، باید از سرویس VPN استفاده کنید؛ اما اگر نیاز به کنترل بیشتر بر روی منابع سرور دارید، می‌خواهید کسب‌وکار آنلاین خود را راه‌اندازی کنید و با سرعت بیشتری برنامه‌های خود را بر روی آن اجرا کنید، VPS خارجی گزینه مناسبی برای شماست.

بنابراین انتخاب میان VPN خارجی یا VPS خارجی به نیازهای خاص شما بستگی دارد و هر کدام در شرایط مختلف می‌توانند بهترین گزینه باشند.

VPN یا VPS؟ هوشمندانه انتخاب کنید!

در این مطلب، به بررسی مزایا و چالش‌های مرتبط با استفاده از VPN و VPS خارج از کشور پرداختیم. همانطور که مشاهده کردید، هر یک از این دو سرویس ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود را دارند که می‌توانند در شرایط مختلف، به نیازهای شما پاسخ دهند. بنابراین آشنایی با ویژگی‌های VPN و VPS خارجی به شما کمک می‌کند تا بر اساس نیازها و اهدافی که دارید، سرویس مناسب را انتخاب کنید.

امیدواریم با توجه به نکات مطرح شده بتوانید تجربه‌ای امن و لذت‌بخش را در کار با اینترنت داشته باشید.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود