پیپ (Pip) در فارکس و بازارهای بین المللی به چه معناست؟

0 3,824

مفهوم پیپ یکی از مفاهیم اولیه در بازار فارکس است که پیش از ورود به این بازار باید به شکل کامل با آن آشنایی داشته باشید.

بازار بین المللی فارکس، بازاری دو طرفه است که افراد هم با افزایش قیمت و هم با کاهش آن می توانند به سوددهی برسند. زمانی که جفت ارزی با رشد قیمت مواجه می شود، میزان این رشد را با مقیاسی به نام پیپ بیان می کنند. مثلا می گویند این جفت ارز ۵۰۰ پیپ افزایش قیمت داشته است اما پیپ (Pip) در فارکس و بازارهای بین المللی به چه معناست؟
مفهوم پیپ یکی از مفاهیم اولیه در بازار فارکس است که پیش از ورود به این بازار باید به شکل کامل با آن آشنایی داشته باشید. پس با ما همراه باشید تا در ادامه شما را با این مفهوم آشنا کنیم.

تعریف پیپ (Pip) در فارکس

برای این که میزان حرکت قیمت در بازار مشخص شود ما به واحدی برای اندازه گیری این حرکت نیاز داریم. این واحد در بازار فارکس پیپ نامیده شود و میزان رشد قیمت یا کاهش آن با این واحد بیان می شود. همان طور که می دانید ارزها در فارکس به صورت جفتی معامله می شوند.
مثلا با خرید جفت ارز یورو / دلار شما یورو را می خرید و در ازای آن دلار را به فروش می رسانید. به قیمتی که جفت ارزها با آن خرید و فروش می شوند، نرخ تبادل گفته می شود. اما عدد نرخ تبادل دقیقا چه چیزی را نشان می دهد؟ زمانی که می گویند نرخ تبادل یورو به دلار ۵۰۰ پیپ تغییر کرده، چه معنایی می تواند داشته باشد؟
به زبان ساده معامله گران با استفاده از مفهوم پیپ متوجه میزان تغییرات قیمت می شوند و بر اساس فرمولی خاص عدد پیپ را به ارز مورد نظرشان تبدیل می کنند.
به طور مثال زمانی که می گویند جفت ارز یورو/ دلار ۵۰۰ پیپ افزایش قیمت داشته است بدین معنی است که این جفت ارز به اندازه ۵۰۰ واحد بازار که همان پیپ است به سمت بالا حرکت است.
نرخ تبادل ارزها معمولا با ۴ رقم اعشار نمایش داده می شود که رقم چهارم آن نمایش دهنده پیپ است. فرض کنید نرخ تبادل جفت ارز یورو/ دلار 1.3345 باشد در این صورت عدد ۵ نمایانگر پیپ است و اگر این نرخ تبادل در روز بعدی به 1.3355 تغییر کند، ما متوجه می شویم که قیمت به اندازه ۱۰ پیپ افزایش پیدا کرده است.
بعضی بروکر ها این نرخ تبادل میان ارزها را با ۵ رقم اعشار نمایش می دهند. در این صورت رقم پنجم اعشار معادل یک پیپت است. در واقع هر پیپ تشکیل شده از ۱۰ پیپت است.
اما در این مورد استثناهایی هم وجود دارد. جفت ارزهایی که یکی از آن ها ین ژاپن باشد با دو رقم اعشار نمایش داده می شوند.
مثلا جفت ارز دلار به ین ژاپن (USD/JPY) را در نظر بگیرید. در زمان نگارش این مقاله نرخ تبادل دلار/ ین معادل ۱۱۴.۲۵۹ است. در این جا رقم دوم اعشار معادل یک پیپ و رقم سوم اعشار معادل یک پیپت است.

دلیل استفاده از پیپ در فارکس

یکی از مهم ترین کاربردهای پیپ جز این که نمایش دهنده میزان تغییرات حرکت قیمت است، محاسبه میزان سود و ضرر بر پایه ارز مورد معامله است.
همان طور که می دانید میزان حجم معاملاتی استاندارد در فارکس با لات نمایش داده می شود که برابر با ۱۰۰۰۰۰ واحد است. اگر یک را تقسیم بر ۱۰۰۰۰۰ کنیم عدد ۰.۰۰۰۰۱ به دست می آید. همان طور که ملاحظه می کنید رقم پنجم اعشار در این عدد نمایش دهنده پیپت و رقم چهارم آن نمایانگر یک پیپ است.
از آن جایی که ارزهای زیادی در بازار فارکس وجود دارد و هر معامله گری با یک یا چند تا از آن ها کار می کند امکان بیان تغییرات قیمت به صورت یک ارز خاص مثلا دلار وجود ندارد. به همین خاطر مقیاس پیپ و پیپت ساخته شد تا تغییرات نرخ تبادل بین جفت ارزهای مختلف برای همگان قابل فهم باشد.

یک پیپ معادل چند دلار است؟

برای این که بتوانیم معادل دلاری هر پیپ را حساب کنیم باید عوامل مختلفی را در نظر بگیریم. یکی از این فاکتور ها میزان لات یا حجم معاملاتی است. به عبارت دیگر میزان پیپ در یک لات استاندارد با میزان پیپ در یک لات میکرو متفاوت است.
علاوه بر این نوع جفت ارز انتخابی برای معامله، یکی از فاکتورهایی است که مقدار هر پیپ را تعیین می کند. مثلا در جفت ارز یورو/ دلار میزان پیپ برای یک لات استاندارد برابر با ۱۰ دلار و هر پیپ برای 0.1 لات برابر با ۱ دلار است.
شما به عنوان یک معامله گر حرفه ای باید بتوانید میزان سود و زیان خود را قبل از ورود به معامله محاسبه کنید. البته بروکرها ماشین حساب هایی دارند که این میزان را برای شما محاسبه می کنند اما بهتر است که خود نیز با نحوه محاسبه آن آشنا باشید (اگر با مفهوم بروکر آشنایی ندارید می توانید مقاله بروکر چیست؟ را اینجا بخوانید).
با محاسبه میزان سود و زیان احتمالی پیش از شروع معامله، می توانید میزان ریسک خود را کنترل کنید. همچنین بعد از محاسبه میزان سود به پیپ و تبدیل آن به دلار، اگر مقدار سود به دست آمده کمتر از مقدار مورد انتظارتان بود، می توانید از معامله مذکور صرف نظر کرده و منتظر فرصت های معاملاتی متناسب با سود مورد انتظارتان باشید.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود