مزایا و معایب ام وی ام ۳۱۵ هاچ بک چیست؟ + راهنمای خرید

0 6,114

با مجلهنصرینو همراه شوید تا در مقاله معایب mvm 315 که شما را از خرید آن منصرف می‌کند به معایب این خودرو از شرکت مدیران خودرو بپردازیم.

محبوبیت فراوان هاچ‌بک‌های اقتصادی در بازار داخلی، باعث شده است تا هرکدام از خودروسازان حاضر در کشور محصولی را در این سگمنت به بازار عرضه کنند. در این بین، نماینده مدیران خودرو در این رقابت داغ، ام وی ام 315 بوده است. این خودرو که در سرزمین اصلی با نام چری A13 یا فالوین 2 شناخته می‌شود، با برند ام وی ام و با کد 315 به بازار کشورمان عرضه شد. تاکنون دو نسل از ام وی ام 315 به بازار ایران عرضه شده و هم‌اکنون نسخه فیس لیفت نسل دوم با نام ام وی ام 315 پلاس توسط مشتریان ایرانی قابل خریداری است.

ام وی ام 315 در طول دوران فعالیت خود در ایران، با خودروهای مختلفی به رقابت پرداخته است. اصلی‌ترین رقیب این خودرو پژو 206 تیپ 5 بوده است اما مدیران خودرو کوشید با مجهز کردن محصول خود، سطح فنی ام وی ام 315 را در نسل دوم ارتقا دهد. به همین دلیل می‌توان گفت که اکنون رقیب اصلی ام وی ام 315، پژو 207 جدید ایران خودرو محسوب می‌شود. در کنار پژوهای ایران خودرو، کوییک و تیبا 2 سایپا نیز به عنوان رقبای ام وی ام 315 مطرح هستند و در بازه کوتاهی نیز برلیانس H220‌ به عنوان رقیب این خودرو ایفای نقش کرد.

در ادامه نگاهی به معایب ام وی ام 315 خواهیم داشت و دلایلی که شما را از خرید این خودرو منصرف می‌کند، برخواهیم شمرد. اگر مایل به شناخت بیشتر کاستی‌های ام وی ام 315 هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. لازم به ذکر است که در این مطلب آخرین نسخه این خودرو موسوم به ام وی ام 315 پلاس مورد بررسی قرار گرفته است.

عیب اول: قیمت

 شاید بتوان گفت که نخستین مورد از معایب mvm 315، قیمت این خودرو است که خرید آن را برای بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی دشوار کرده است. اعلام رقم 420 میلیون تومان به عنوان قیمت این خودرو، سبب شده تا تردید بسیاری در ذهن مشتریان پیرامون خرید این خودرو شکل گیرد. باید به این نکته توجه کرد که ام وی ام 315 یک هاچ‌بک اقتصادی است و برای چنین خودرویی نباید قیمت بالایی مطالبه شود.

اعلام قیمت گران مایه برای MVM 315 Plus از سوی مدیران خودرو، به پاشنه آشیل این اتومبیل در بازار تبدیل شده است. هنگامی که محصولات وارد بازار آزاد می‌شوند، قیمت آن‌ها براساس میزان عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد و در خصوص این خودرو، میزان تقاضا بیشتر از عرضه برآورد می‌شود. به همین دلیل ام وی ام 315 پلاس متحمل افت قیمت شدیدی شده است تا حدی که این خودرو در بازار آزاد نسبت به رقیب نزدیکش یعنی پژو 207 اتوماتیک با قیمت کمتری مبادله می‌شود.

مطالبه قیمت بالا از سوی عرضه کننده در کنار افت قیمت شدید در بازار آزاد، سبب شده تا ارزش خرید ام وی ام 315 پلاس در مقایسه با رقبایش زیر سوال برود. این مساله در کنار کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان ایرانی، سبب شده تا این هاچبک شرقی در موضع ضعف قرار گیرد.

عیب دوم: ترمزهای کاسه‌ای عقب

ام وی ام 315 پلاس نسخه فیس لیفت نسل دوم این خودرو محسوب می‌شود و عرضه آن از سال 1399 آغاز شده است. با وجودی که این خودرو یک نسخه بروزرسانی شده است و پسوند پلاس را یدک می‌کشد، بسیاری از کاستی‌های نسخه اصلی در آن مورد بازبینی و بروزرسانی قرار نگرفته‌اند. یکی از معایب mvm 315 که بدون تغییر به نسخه پلاس انتقال یافته، ترمزهای کاسه‌ای عقب هستند که برای خودرویی در این رده قیمتی و با پسوند پلاس عجیب به نظر می‌رسند.

ترمزهای کاسه‌ای عقب از نسل اول ام وی ام 315 تاکنون همراه این خودرو بوده‌اند و با وجود تغییر نسل و عرضه نسخه فیس‌لیفت، وضعیت آن‌ها تغییری نکرده است. استفاده از ترمزهای کاسه‌ای برای چرخ‌های عقب ام وی ام 315 پلاس سبب شده تا این خودرو همچنان از نظر ایمنی در شرایط متوسطی قرار گیرد، حال آن‌که مدیران خودرو این محصول را با پسوند پلاس و به عنوان محصول جدید روانه بازار کرده است.

البته نباید از یاد برد که رقبای داخلی ام وی ام 315 پلاس نیز از این نظر در وضعیت بهتری نیستند، با این حال برای خودرویی که در نتیجه همکاری با خودروساز خارجی توسعه یافته است، چنین موردی یک نقطه ضعف محسوب می‌شود و بایستی ام وی ام 315 پلاس در سطحی بالاتر از رقبایش قرار گیرد.

عیب سوم: کیفیت ساخت

کیفیت ساخت نه چندان مطلوب، یکی از معایب mvm 315 در طول دوران بوده است. البته نباید از یاد برد که مدیران خودرو تلاش بسیاری برای بهبود کیفیت این خودرو در نسل دوم انجام داده و اکنون بسیاری از ایرادات نسل اول برطرف شده‌اند، با این حال همچنان ام وی ام 315 پلاس آن کیفیتی که مد نظر مشتری است را به وی ارائه نمی‌دهد.

کیفیت ساخت نه چندان مطلوب ام وی ام 315 پلاس آن‌هم در شرایطی که قیمت این خودرو رشد چشمگیری را شاهد بوده، شرایط نامطلوبی را برای آن مهیا کرده است. طبیعی است هنگامی که مبلغ پرداختی مشتریان برای خرید خودرو افزایش یابد، انتظارات آن‌ها از استاندارد کیفی خودرو نیز افزایش خواهد یافت.

عیب چهارم: موتور نه چندان قدرتمند

به نظر می‌رسد بهینه‌سازی‌های ام وی ام 315 پلاس نسبت به نسخه ساده، تنها معطوف به امکانات رفاهی و موارد ظاهری باشد چرا که در قسمت‌های فنی این خودرو تغییر خاصی رخ نداده است. یکی دیگر از معایب mvm 315 پس از عدم بروزرسانی ترمزهای کاسه‌ای عقب، پیشرانه نه چندان قدرتمند این خودرو است که از نسل اول همراه ام وی ام 315 بوده است.

استفاده از موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی در خودروهای چینی اتفاق جدیدی نیست و از آن‌جایی‌که ام وی ام 315 یک هاچ‌بک اقتصادی محسوب می‌شود، بایستی انتظار نصب چنین پیشرانه‌ای در این خودرو را داشته باشیم. موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی ام وی ام 315 حداکثر 107 اسب‌بخار قدرت و 140 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که این ارقام از طریق گیربکس 4 سرعته اتوماتیک در نسخه پلاس، به دیفرانسیل جلو انتقال می‌یابد.

با توجه به وزن ام وی ام 315 پلاس که اکنون به 1285 کیلوگرم رسیده است، استفاده از چنین پیشرانه‌ای نتیجه‌ای به جز شتاب و کشش متوسط را به همراه نخواهد داشت. در حقیقت شما سوار بر خودرویی هم‌وزن با سمند هستید، در حالی‌که پیشرانه شما قدرتی کمتر از موتور TU5 پژو تولید می‌کند و تاخیرهای معمول گیربکس اقتصادی چهارسرعته نیز بر شتاب و کشش خودرو تاثیر خواهد گذاشت.

عیب پنجم، بازار خرید و فروش ضعیف‌تر نسبت به رقبا

ام وی ام 315 از ابتدای ورود به بازار، وارد رقابتی ناخواسته با پژو 206 ایران خودرو شد و این رقابت با ارتقا دو خودرو به ام وی ام 315 پلاس و پژو 206 پلاس یا پژو 207 ادامه یافت. با وجود آن‌که در پاره‌ای از اوقات ام وی ام 315 توانست در بحث فروش موفق ظاهر شود، همواره بازار دست دوم این خودرو نسبت به پژو 206 و پژو 207 ضعیف‌تر و کم رونق‌تر بوده است و این مساله را باید یکی از معایب mvm 315 بدانیم.

از زمان اعمال مجدد تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت خودروسازی و پرواز قیمت‌ها در بازار، جایگاه ام وی ام 315 نسبت به دو رقیب یاد شده بیشتر از همیشه تضعیف شده است؛ بنابراین مشتریان هنگام خرید یک هاچ‌بک اقتصادی کارکرده، توجه چندانی به ام وی ام 315 نخواهند داشت و گزینه‌های مطلوب خود را بین انواع پژوها جستجو خواهند کرد.

جمع‌بندی 

چندسالی می‌شود که فرهنگ تولید خودروهای پلاس بین خودروسازان ایرانی فراگیر شده و شاهد ارائه انواع خودروهای فیس‌لیفت با پسوند پلاس هستیم. ام وی ام 315 پلاس نیز یکی از این خودروها است که نسخه بهینه‌سازی شده از نسل دوم ام وی ام 315 محسوب می‌شود.

مدیران خودرو سعی کرد با افزودن گیربکس چهارسرعته اتوماتیک، بهینه‌سازی‌های ظاهری، داشبورد جدید و سیستم کنترل پایداری محصول پلاس خود را با قدرت بیشتری در بازار مطرح کند اما تعیین قیمت گران‌مایه برای این خودرو، موجب شده تا مشتریان به موضوع خرید این خودرو با دیده تردید نگاه کنند. البته ارائه شرایط فروش اعتباری با اقساط بلندمدت مشوقی برای خرید این خودرو است، هرچند افت قیمت شدید در بازار آزاد و خرید و فروش کم رونق نمونه‌های کارکرده تهدیداتی جدی برسر راه خرید و استفاده از ام وی ام 315 پلاس محسوب می‌شوند.ام وی ام 315

ام وی ام ۳۱۵ در ابتدا به عنوان رقیبی برای میهمانان همیشگی بازار ایران همچون: تندر ۹۰، پژو پارس، ۲۰۶، دنا و… مطرح بود اما مدتی بعد با چسباندن پسوندهایی نظیر اسپرت لاکچری و اسپرت اکسلنت به انتهای نام این چینی ریزنقش و افزایش قیمت ناشی از آن، خود را از کاروان محصولات سنتی بازار ایران جدا نمود و سعی کرد وارد بخش محصولات نسبتا لوکس بازار شود.

ام وی ام 315

ام وی ام ۳۱۵ طی این سالها با یک فیس لیفت کلی و چندین تغییر ریز و درشت ظاهری دیگر مواجه شد که باعث شده تا نسخه‌های تقریبا مختلفی تحت عناوین: ۳۱۵ ساده، اسپرت لاکچری و اسپرت اکسلنت از این محصول در بازار موجود باشد.

ام وی ام 315

این خودرو نیروی محرکه خود را مدیون یک پیشرانه تنفس طبیعی ۴ سیلندر به حجم ۱٫۵لیتر است. حداکثر توان خروجی پیشرانه مذکور معادل ۱۰۷ اسب بخار بوده و گشتاور حاصل نیز به رقم ۱۴۰ نیوتن متر می‌رسد.

ام وی ام 315

از جمله مهمترین امکانات و تجهیزات فول آپشن‌ترین نسخه ام وی ام ۳۱۵ یعنی مدل اسپرت‌اکسلنت، می‌توان به کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو، مانیتور ۷ اینچی لمسی، سیستم ناوبری GPS فارسی، دوربین عقب و سنسور عقب اشاره نمود.

ام وی ام 315

ضمنا نیروی حاصل از پیشرانه توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی به سوی چرخ‌های جلو روانه می‌شود.

وزن خالص این خودرو معادل ۱۲۱۰ کیلوگرم بوده و مصرف سوخت آن به طور ترکیبی برابر ۶٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است. ظرفیت باک سوخت خودرو نیز برابر ۵۰ لیتر است.

نکات مثبت

    • طراحی خارجی متقاعد کننده
    • طراحی داخلی کاربر پسند
    • نرمی سیستم فنربندی
    • ایمنی نسبتا مناسب (چهار ستاره ایمنی از موسسه استاندارد و ایمنی چین)
    • مصرف سوخت مناسب
    • کیفیت فنی قابل قبول

نکات منفی

    • لذت رانندگی اندک در مقایسه با پژو ۲۰
    • عدم ارائه نسخه اتوماتیک
    • پایداری نه چندان مطلوب در حین عبور از پیچ‌ها
    • ترمز کاسه‌ای چرخ‌های عقب
    • کمبود مکانیک و تعمیرکار متخصص در مقایسه با پژو ۲۰۶
    • قیمت بالای قطعات یدکی در مقایسه با پژو ۲۰۶

منبع: hamrah-mechanic

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود