چگونه می توان عمر باتری را افزایش داد؟

0 3,806

راه‌هایی برای افزایش طول عمر باتری‌ها وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد. لازم به ذکر است که باتری‌ها در دو نوع غیرقابل شارژ و قابل شارژ موجود هستند.

باتری نامی آشنا برای تمامی افراد است. همه ما حتی از زمان کودکی از بابت خرید وصل آنها برای به کار انداختن اسباب بازی‌هایمان با باتری‌ها به خوبی آشنایی داریم. برای همه وسایلی که امکان قراردهی منبع تأمین انرژی ثابت وجود نداشته باشد و وجود انرژی الکتریکی لازم باشد، وجود باتری لازم است. اما مسئله مهمی که در این رابطه وجود دارد مصرف زیاد و مکرر از آن است که سبب می‌شود هم مشکل خرید مکرر آنها همیشه گریبان‌گیر افراد شود و هم خطرات زیست محیطی زیادی را به دنبال داشته باشد. حتی بهترین نوع باتری‌ها نظیر باتری روندا نیز یک روزی تمام می‌شوند. به همین خاطر است که افراد همیشه به دنبال راهی برای طول عمر باتری خود هستند تا هم هزینه‌های ناشی از آن را کاهش دهند و هم آسیب زیست محیطی کمتری را سبب شوند.

آیا افزایش طول عمر باتری ممکن است؟

بله؛ عموماً راه‌هایی برای افزایش طول عمر باتری‌ها وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد. لازم به ذکر است که باتری‌ها در دو نوع غیرقابل شارژ و قابل شارژ موجود هستند. باتری‌های غیرقابل شارژ پس از تمام شدن انرژی موجود در آنها، دیگر قابلیت تبدیل انرژی شیمیایی به الکتریکی را از دست می‌دهند و برای همیشه غیرقابل استفاده می‌شوند. باتری‌های قابل شارژ را می‌توان به منظور شارژ مجدد به شارژر متصل کرد و از این طریق مدت زمان زیادی از آن استفاده کرد؛ اما هر دو نوع این باتری‌ها روزی اصطلاحاً انرژی آن‌ها تمام می‌شوند. در ادامه به راه‌های افزایش طول عمر هر دو نوع باتری‌ها خواهیم پرداخت.

  • خاموش کردن دستگاه زمانی که به آن نیاز ندارید

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای افزایش طول عمر یک باتری، خاموش کردن و کسب اطمینان از خاموش ماندن دستگاه‌های متصل به آن است. همه باتری‌ها شما در دستگاه‌هایی که نیاز است مکرر روشن باشند، به عنوان مثال ساعت، قرار ندارند. به عنوان نمونه چراغ قوه دستگاهی‌ست که معمولاً با یک یا دو باتری قلمی یا باتری نیم قلمی کار می‌کند. به طور معمول چراغ قوه‌ها به هنگام نیاز روشن و پس از آن خاموش می‌شوند اما دکمه‌ی روشن خاموش آنها چندان محکم و سفت نیست. ممکن است هنگام برگرداندن آن به محل همیشگی آن بدون اطلاع شما چراغ قوه روشن شود و در حالی که تازه باتری آن را تعویض نموده‌اید هنگام استفاده مجدد با باتری خالی شده روبرو شوید! برای اطمینان از خاموش ماندن چراغ قوه می‌توانید یک نوار پلاستیکی به دور دکمه آن بپیچید تا از این که در موقعیت خاموش می‌ماند مطمئن شوید و برای استفاده مجدد نوار را بردارید. کار چندان وقت‌گیری نیست و به راحتی سبب حفظ انرژی باتری می‌شود.

  • پس از هر بار استفاده باتری روندا را از دستگاه خارج کنید

این روش از مطمئن‌ترین روش‌ها جهت اطمینان از بیهوده مصرف نشدن انرژی باتری است. برای این منظور، پس از هر بار استفاده باتری روندا آن را از محفظه خارج کنید و در یک کیسه یا پلاستیک در نزدیکی دستگاه نگهداری کنید و برای استفاده مجدد آن را به محفظه بازگردانید. شاید به نظرتان این روش خیلی دشوار بیاید اما مطمئن‌ترین راه همین است‌.

  • هنگام گرم بودن محیط، باتری‌ها را در یخچال نگهداری کنید

طبق باورهای رایج میان مردم، قراردادن باتری در یخچال طول عمر آن را افزایش می‌دهد و از تمام شدن انرژی آن جلوگیری می‌کند. این مسئله به طور کامل صحیح نیست. بسته به مارک باتری، می‌توان بدون قرار دادن در یخچال از بالاترین ظرفیت و ماندگاری آن استفاده کرد. به عنوان مثال باتری روندا از این دست باتری‌هاست. تنها زمانی که نیاز است یک باتری روندا یا هر باتری دیگری را در یخچال قرار داد زمانی است که دمای محیط بالاتر از ۱۰۰ درجه فارنهایت باشد.

دمای بالای ۱۰۰ درجه فارنهایت سبب می‌شود همه باتری‌ها از جمله باتری روندا یک چهارم شارژ و انرژی خود را از دست بدهند. به عنوان مثال اگر شما ۴ باتری دست نخورده داشته باشید و آنها را در دمای بالای ۱۰۰ درجه فارنهایت نگهداری کنید؛ با حسب کسر یک چهارم از انرژی هر کدام، گویا که شما تنها ۳ باتری دارید و انرژی‌ای برابر با انرژی یک باتری کامل را از دست داده‌اید. پس در زمان بالاتر رفتن دما، باتری‌هایتان را در یخچال نگهداری کنید.

راه‌های گفته شده، برای افزایش عمر مفید هر دو نوع غیرقابل شارژ و قابل شارژ باتری‌ها بودند. حال قرار است به طور اختصاصی به راه‌های افزایش طول عمر باتری‌های قابل شارژ بپردازیم.

  • شارژر و باتری با کیفیت تهیه کنید

این مسئله که مارک شارژر و باتری‌ها یکی باشند بسیار مهم است. همچنین کیفیت هر دو آنها در شارژ شدن و میزان نگهداری شارژ آنها بسیار تأثیرگذار است. پس حتماً برای شارژ کردن باتری‌ها از شارژر خودشان و از یک مارک خوب و معتبر مثل باتری روندا استفاده کنید.

  • پس از شارژ شدن باتری‌ها آنها را سریعاً از شارژر خارج کنید

این که باتری‌ها بیش از حد نیاز در شارژر نمانند بسیار حائز اهمیت است پس هنگام زدن آنها به شارژر هوشیار باشید و به محض شارژ کامل آنها را خارج کنید‌. مدت زمان شارژ با توجه به نوع باتری متفاوت است اما اکثر شارژرها یک چراغ سبز دارند که هنگام پر شدن باتری روشن می‌شود.  برای راحتی بیشتر می‌توانید شارژر خودکار تهیه کنید تا به محض شارژ شدن باتری‌ها، خود به خود خاموش شود.

  • نگذارید باتری‌ها کاملا تخلیه شوند

همیشه پیش از تخلیه کامل باتری‌ها آنها را به شارژ بزنید. تخلیه کامل و سپس به شارژ زدن آنها سبب کاهش طول عمر مفید آنها می‌شود.

باتری با کیفیت را باتری روندا تهیه کنید.

شما می‌توانید برای تهیه باتری باکیفیت در تمامی انواع آلکالینی، هوی دیوتی، سوپر هوی دیوتی و… و همچنین در تمامی اشکال و اندازه‌ها به فروشگاه روندا الکتریک با ۵ دهه سابقه مراجعه نمایید. برای خرید باتری روندا به مرکز پخش باتری عمده به نشانی اینترنتی https://ronda-electric.net/ مراجعه کنید.

برای تماس با بخش فروش با شماره ی زیر تماس بگیرید :
09122717536
شمس مدیریت فروش
www.ronda-electric.net

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود