تفسیر آیه 60 سوره نور

0 4,043

با توجه به آیات قبل که درباره حجاب و پوشش زنان است روشن می‏شود. در آیات قبل طرز لباس پوشیدن ـ نگاه، آداب ورود به منازل و اتاقهایی که زن و شوهر در آنجا هستند، بیان شده است.

سوال

لطفا تفسیر و معنی آیه 60 سوره نور:”وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاّتی لا یَرْجُونَ نِکاحًا فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزینَةٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ‏‏” را به من بگویید؟

پاسخ


معنی این آیه با توجه به آیات قبل که درباره حجاب و پوشش زنان است روشن می‏شود. در آیات قبل طرز لباس پوشیدن ـ نگاه، آداب ورود به منازل و اتاقهایی که زن و شوهر در آنجا هستند، بیان شده است.

این آیه شریفه پوشش و حجاب زنان سالخورده را استثنی نموده است و می‏فرماید: زنان سالخورده‏ای که از سن ازدواج آنها گذشته باشد و دیگر امیدی به ازدواج ندارند گناهی بر آنان نیست که لباسهای روئین خود را بر زمین بگذارند، در حالی که خود را آرایش و زینت ننموده باشند .

در واقع برای این استثناء دو شرط وجود دارد:

1 ـ اینکه در سن وسالی باشند که معمولا امیدی به ازدواج ندارند و به تعبیر دیگر جاذبه جنسی را کاملا از دست داده‏اند.

2 ـ  خود را زینت نکرده باشند.

روشن است که  با این دو قید، مفاسد کشف حجاب در مورد آنان وجود نخواهد داشت، و به همین دلیل اسلام این حکم را از آنان برداشته است.

این نکته نیز روشن است که منظور از بر زمین گذاشتن لباس، برهنه شدن و بیرون آوردن همه لباسها نیست بلکه تنها کنار گذاشتن لباسهای رو است که بعضی از روایات از آن به چادر و روسری تعبیر کرده است.

در حدیثی از امام صادق(ع) در ذیل همین آیه می‏خوانیم که فرمود:
الخمار، و الجلباب، قلت بین یدی من کان؟ قال بین یدی من کان غیر متبرجة بزینة.»
یعنی منظور (آیه شریفه) روسری و چادر است، راوی می‏گوید از امام پرسیدم برابر هر کس که باشد می‏توان روسری و چادر را برداشت؟ حضرت فرمود برابر هر کس که باشد در صورتی که آرایش و زینت نداشته باشد[i].

در پایان، آیه شریفه می‏فرماید: با همه این احوال اگر چنین زنانی باز جانب حجاب و عفت را رعایت کنند و خود را بپوشانند، پسندیده‏تر و به تقوا نزدیک‏تر است[ii].


[i]الکافی، ج 5، ص 522، باب القواعد من النساء …

[ii]با استفاده از تفسیر نمونه ذیل همین آیه.

منبع: پایگاه حوزه

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود