معنی سبب ساز و سبب سوز بودن خداوند

0 103

تاریخ انتشار : 1386/12/20

بازدید : 7024

منبع: پایگاه حوزه
سوال

خدا سبب ساز و سبب سوز است، یعنی چه؟

پاسخ

این جمله بدین معنی است که گرچه خداوند همه امور را بر اساس اسباب و مسببات جاری می کند که فرمود:*


..


قَدْ جَعَلَ اللّهُ لِکُلّ‏ِ شَیْ‏ءٍ قَدْرًا


[1]

ولی خود مسبب الاسباب است و هیچ سببی در تاثیر و سببیت ‏خود، مستقل نیست و تنها به میزانی که خدای سبحان به آن سببیت ‏بخشیده، قدرت تاثیر دارد و  او سبب غیر مغلوب و شکست‏ ناپذیر است و هیچ مانعی نمی‏تواند جلو نفوذ اراده او را بگیرد و او را از رسیدن به مرادش بازدارد و یا به گونه‏ای بین او و هدف فعل او حایل شود: «


..


وَ اللّهُ یَحْکُمُ لا مُعَقِّبَ لِحُکْمِهِ


..


‏»


[2]

در واقع معنی سبب ساز و




سبب سوز بودن خداوند این است که، از یک‏ سو اسباب موجود فعل را خدای «سبب‏ساز» فراهم آورده است و از سوی دیگرممکن است ‏بر اثر علل خاصی همان خدای سبب‏ساز که «سبب‏سوز» نیزهست، ابزار موجود فعل را از دست ما بگیرد و میان ما و هدفمان حایلی ایجادکند.
[3]




[1]




سوره طلاق آیه 3 * وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللّهُ لِکُلّ‏ِ شَیْ‏ءٍ قَدْرًا * و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‏دهد؛ و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را می‏کند؛ خداوند فرمان خود را به انجام می‏رساند؛ و خدا برای هر چیزی اندازه‏ای قرار داده است!

[2]




سوره رعد آیه 4 * أَ وَ لَمْ یَرَوْا أَنّا نَأْتِی اْلأَرْضَ نَنْقُصُها مِنْ أَطْرافِها وَ اللّهُ یَحْکُمُ لا مُعَقِّبَ لِحُکْمِهِ وَ هُوَ سَریعُ الْحِسابِ *  آیا ندیدند که ما پیوسته به سراغ زمین می‏آییم و از اطراف (و جوانب) آن کم می‏کنیم؟! (و جامعه‏ها، تمدّنها، و دانشمندان تدریجاً از میان می‏روند.) و خداوند حکومت می‏کند؛ و هیچ کس را یارای جلوگیری یا ردّ احکام او نیست؛ و او سریع الحساب است!

[3]




با استفاده از  بحث توکل  از کتاب  مراحل اخلاق در قرآن کریم  اثر آیت الله جوادی آملی، این کتاب در قسمت کتابخانه سایت ما، به نشانی:


    

www.hawzah.net




    موجود است.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود