چگونه به سرعت قدبلند شویم ؟

0 71

متاسفانه هیچ راهی وجود ندارد که سریعا به میزان قد شما بیافزاید. افزایش قد، امری است که بیشتر به ژنتیک مربوط می‌شود. بین ۶۰ تا ۸۰ درصد از قد شما بستگی به دی. ان. ای. منتقل شده از پدر و مادر شما دارد، در حالی که تقریبا ۲۰ تا ۴۰ درصد از رشد قد شما، متاثر از محیط زیست شما می‌باشد.

معمولا رشد قد خانم ها در حدود ۱۸ سالگی و آقایان حدود ۲۰ بیست سالگی، متوقف می‌شود.

مقدمه 

متاسفانه هیچ راهی وجود ندارد که سریعا به میزان قد شما بیافزاید. افزایش قد، امری است که بیشتر به ژنتیک مربوط می‌شود. بین ۶۰ تا ۸۰ درصد از قد شما بستگی به دی. ان. ای. منتقل شده از پدر و مادر شما دارد، در حالی که تقریبا ۲۰ تا ۴۰ درصد از رشد قد شما، متاثر از محیط زیست شما می‌باشد. این یعنی رژیم غذایی شما، سالم بودن شما، میزان ورزش کردن شما، و اینکه چه مقدار خواب کافی دارید، می‌تواند موثر واقع شود. تا موقعی که رشد مفصل های شما (مناطقی که استخوان های شما رشد می‌کنند) متوقف شود، افزایش قد شما ادامه دارد. رژیم غذایی مناسب، تمرین های ورزشی سالم، و میزان خواب زیاد می‌تواند قد شما را بیشتر از زمانی کند که این موارد را رعایت نکنید. با این وجود برای بیشتر مردم، رشد مفاصل در اوایل دهه‌ی دوم زندگی متوقف می‌شود، و بعد از آن، دیگر به صورت طبیعی افزایش قد نخواهند داشت. معمولا رشد قد خانم ها در حدود ۱۸ سالگی و آقایان حدود ۲۰ بیست سالگی، متوقف می‌شود.

بخش اول: با داشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف ویتامین ها و مواد معدنی، قدبلند تر شوید.

 ۱٫ درست غذا بخورید. یک رژیم غذایی متعادل همراه با مقادیر زیادی مواد مغذی به شما کمک می‌کند تا قوی تر و سالم تر رشد کنید تا به حداکثر میزان قد خود برسید. این یعنی از خوردن کیک ها، نوشابه ها و پیتزا ها پرهیز کنید و در عوض، انواع سالاد، غلات کامل و ماهی مصرف کنید. اگر با خوردن این نوع از غذاها مشکل دارید و نمی‌توانید در خودتان انگیزه ایجاد کنید، دنبال دستور غذایی های متفاوتی بگردید که به مزاج تان خوش بیاید.

۲٫ پروتئین کم چرب را در سبد غذایی خود قرار دهید. پروتئین ها بلوک های سازنده ای هستند که به شما کمک می‌کند بلندتر شوید و استخوان ها، عضلات و غضروف های قوی تری داشته باشید. بنابر این، اگر می‌خواهید به حداکثر میزان قد بالقوه‌ی خود برسید، خوردن مقادیر مناسبی از غذاهای حاوی پروتئین، بسیار مهم است. مقدار توصیه شده بر اساس سن، جنسیت و میزان ورزش شما به این صورت است:
دختران بین ۹ تا ۱۸ سال، روزانه به مقدار ۵ اونس.
پسران بین ۹ تا ۱۳ سال، روزانه به مقدار ۵ اونس.
پسران بین ۱۴ تا ۱۸ سال، روزانه به مقدار ۶٫۵ اونس.
غذاهای پروتئینی عبارت اند از: پروتئین کم چرب، مرغ، ماهی، تخم مرغ، آجیل جات و غلات.

۳٫ به میزان کافی ویتامین دی مصرف کنید. ویتامین دی، کمک می‌کند تا اسنخوان های شما قوی تر رشد کند، همچنین باعث رشد بهتر ماهیچه ها در کودکان می‌شود. یکی از مطالعات اخیر نشان داده است که کمبود ویتامین دی، با رشد قد و حتی اضافه‌ی وزن در دختران نوجوان، رابطه‌ی مستقیم دارد.
مواد غذایی که غنی از ویتامین دی هستند، عبارت اند از: روغن ماهی، قارچ ها و غلات غنی شده.
نور خورشید، بهترین راه برای دریافت ویتامین دی، به طور طبیعی است. کافی است که فقط چند دقیقه در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید تا به میزان مناسب، ویتامین دی دریافت کنید. مطمئن شوید که پوست شما در معرض نور خورشید قرار گرفته باشد.

۴٫ به بدن تان روی (زینک) برسانید. کمبود روی، می‌تواند باعث قطع رشد شما شود. در عین حال که مصرف روی، برای بلند قد شدن شما لازم نیست، اما می‌تواند از توقف زودهنگام رشد قد شما جلوگیری کند. این امر باعث می‌شود تا شما راحت تر به حداکثر ظرفیت قد خودتان دست پیدا کنید. برخی از غذاهایی که منبع خوبی از روی هستند، عبارت اند از:
غذاهای دریایی، به ویژه صدف های دریایی، گوشت بره و اسفناج.

۵٫ مقدار زیادی کلسیم مصرف کنید. باز هم ارتباط مستقیمی بین کلسیم و بلند شدن قد وجود دارد، اما کلسیم همچنین یک ماده‌ی ضروری و مهم برای کمک به رشد استخوان های قوی هست. بیشتر کلسیم مورد نیاز شما از محصولات لبنی دریافت می‌شود. توصیه شده است که پسران و دخترانی که بین ۹ تا ۱۸ سال سن دارند، باید روزانه ۳ فنجان (معادل ۱۳۰۰ میلی گرم) غذاهای غنی از کلسیم مصرف کنند.
محصولات لبنی که دارای چربی زیادی هستند، می‌توانند برای کودکان نوجوان مفید باشند.
پنیر خامه ای و کره، محصولات لبنی هستند که حاوی مقدار کمی کلسیم هستند.
جایگزین هایی برای محصولات لبنی که حاوی کلسیم باشند، عبارت اند از: ماهی کنسرو شده، سبزیجات، محصولات سویا و آبمیوه های غنی شده از کلسیم، غلات و نان.

۶٫ از مصرف بعضی غذاها پرهیز کنید. علاوه بر اجتناب از غذاهای چرب و شور، گزارشاتی نشان داده است که حتی برخی غذاهایی که به طور کلی سالم هستند نیز آثار منفی و مخربی بر روی رشد قد شما دارد. شما می‌بایست رژیم غذایی متعادلی داشته باشید،و این کار دشواری نیست، اما در نظر داشته باشید که محصولات سویا، گوجه فرنگی و لوبیای ساده را کمتر مصرف کنید.
مهمتر این است که رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید تا اینکه این سه مورد را مصرف نکنید.

۷٫ از مکمل ها و قرص های ویتامین استفاده کنید. شما می‌توانید مصرف خود را با مولتی ویتامین های پایه بالا ببرید، که به راحتی در داروخانه ها یافت می‌شود. همچنین می‌توانید تمرکزتان را روی مصرف ویتامین دی و روی بگذارید و قرص های ویتامینی که صرفا حاوی این دو عنصر مهم هستند را تهیه کنید.
می‌دانستید شما فقط زمانی که خواب هستید رشد می‌کنید ؟! بدن شما هنگامی که خواب هستید، هورمون رشد انسان را تولید می‌کند.
این هورمون به شما کمک می‌کند تا عضلات تان منبسط شوند و رشد کنند و درواقع شما بلند تر شوید. پس اگر به طور جدی خواهان آن هستید که قدبلند شوید، سعی کنید زیاد بخوابید.

قرص های روغن کبد ماهی کاد هم به راحتی یافت می‌شوند و یک منبع بسیار عالی از ویتامین دی هستند و برای استخوان ها و مفاصل شما مفید خواهند بود.
گزارش شده است که برخی از مکمل ها می‌توانند بالقوه باعث جلوگیری از رشد شما شوند، نظیر: گلوکوزامین.
همیشه قبل از مصرف هر کدام از این مکمل ها، با دکتر خود مشورت کنید.

۸٫ مراقب محصولات معجزه آسا باشید. ممکن است شما با برخی از مکمل ها رو به رو شوید که ادعا می‌کنند می‌توانند شما را به طور معجزه آسایی قدبلند کنند. به یاد داشته باشید، اگر رشد قد شما به اتمام رسیده باشد، دیگر نمی‌توانید حتی یک سانتی متر افزایش قد داشته باشید. برخی محصولات ممکن است ادعا کنند که حاوی هورمون های رشد انسانی هستند، که رشد شما را تحریک می‌کنند. شما باید خیلی حواستان را جمع کنید، چرا که این محرک های هورمونی نباید به صورت قرص مصرف شوند؛ فقط در صورتی که توسط یک پزشک تجویز شده باشد.

بخش دوم: ورزش کنید و خوب بخوابید تا میزان رشد خود را در دوران بلوغ تحریک کنید

 ۱٫ بیشتر بخوابید. می‌دانستید شما فقط زمانی که خواب هستید رشد می‌کنید ؟! بدن شما هنگامی که خواب هستید، هورمون رشد انسان را تولید می‌کند. این هورمون به شما کمک می‌کند تا عضلات تان منبسط شوند و رشد کنند و درواقع شما بلند تر شوید. پس اگر به طور جدی خواهان آن هستید که قدبلند شوید، سعی کنید زیاد بخوابید.
بچه های مدرسه ای باید بین ۱۰ تا ۱۱ ساعت بخوابند.
نوجوانان و افراد زیر ۱۸ سال، باید حداقل ۹ تا ۱۰ ساعت خواب مفید داشته باشند.۲٫ ورزش کنید. مشغول هر کاری که هستید، زمانی را هم به ورزش کردن اختصاص دهید. ورزش، برای رشد سالم و رفاه عمومی شما بسیار مهم است. به خصوص اگر می‌خواهید در طول سال های نوجوانی تان، قدبلند شوید، به بدن تان عادت دهید که ورزش کند. همه‌ی ورزش ها خوب هستند، و هیچ ورزش خاصی برای افزایش قد وجود ندارد، اما انجام حرکاتی که با پریدن و کشش همراه هستند، به کشیدگی ستون فقرات تان کمک می‌کند.
با پریدن یا بسکتبال بازی کردن، سعی کنید جست و خیز داشته باشید.
با شنا کردن، سعی کنید کمر و اندام تان را بکشید.
هیچ مدت زمان خاصی برای ورزش کردن، به منظور افزایش قدتان وجود ندارد، اما هرچه بیشتر، بهتر.
توصیه می‌شود که کودکان و نوجوانان می‌بایست روزانه یک ساعت ورزش کنند تا سالم و تندرست باشند. برای به دست آوردن شانس بیشتر برای بلند قد تر شدن، سعی کنید این مقدار را افزایش دهید.۳٫ حرکات کششی انجام دهید. برخی از حرکت های کششی می‌تواند باعث رها سازی ستون فقرات تان گردد و استایل و ژست شما را بهتر کند. اگر شما اولین حرکت کششی را ابتدای صبح انجام دهید و آخرین آن را هنگام شب، به شما کمک می‌کند تا اندام صاف تری داشته باشید و در نتیجه به افزایش قد شما منجر خواهد شد. برخی از حرکات کششی که می‌توانید انجام دهید، عبارت اند از:
لمس انگشتان پا. بایستید و دستان تان را بالا ببرید و به سمت بالا بکشید، سپس به سمت پایین بیاورید و انگشتان پایتان را لمس کنید.
کشش کبری. به شکم بخوابید و دست هایتان را در طرفین خود قرار دهید، سپس روی دستان تان تکیه کنید و سینه تان را بکشید و سرتان را به عقب ببرید.
کشش پل. به پشت دراز بکشید و دستان تان را در طرفین قرار دهید، سپس با دستان تان به زمین فشار دهید تا کمرتان از زمین کنده شود.۴٫ صبر کنید تا به طور طبیعی در طول زمان رشد کنید. اگر شما تمام مراحل گفته شده را انجام داده اید، به احتمال زیاد بهترین شانس را به بدن خود داده اید تا بلند تر شود. همه‌ی افراد به اندازه‌ی بازیکن های بسکتبال یا مدل ها قد بلند نمی‌شوند. قد بلند بودن همه چیز نیست، پس یاد بگیرید هر طوری که هستید راحت باشید.
بعضی افراد، دیر بالغ می‌شوند، و رشد اندامی شان از۱۷ یا ۱۸ سالگی و یا بیشتر، شروع می‌شود.
اگر شما واقعا نگران هستید، به یک متخصص غدد درون ریز کودکان مراجعه کنید. این متخصص، قادر خواهد بود به شما اطلاعات ارزشمندی در اختیار شما قرار دهد و راه های امکان پذیر پزشکی برای مقابله با رشد کم را به شما بگوید.
چگونه به سرعت قدبلند شویم ؟

بخش سوم: بیشترین میزان قدبلندی خود را ایجاد کنید.

 ۱٫ طرز ایستادن خود را تنظیم کنید. اگر همه‌ی تلاش خودتان را کرده اید تا قدبلند به نظر برسید، هنوز هم راه هایی هست که می‌تواند به شما کمک کند تا به قد بلند ترین حالت خودتان برسید. نمی‌توانید تصور کنید که چقدر بد ایستادن می‌تواند بر قدبلند به نظر رسیدن شما اثر بگذارد. افتادگی شانه ها، جلو بودن سر و گردن، و عادت ایستادن روی یک پا می‌تواند از میزان قد شما کم کند.
یک کتاب روی سرتان بگذارید و راه بروید تا ستون فقرات خود را به صاف ترین حالت ممکن شکل دهید.
با پاهای صاف بایستید، و از فاصله دادن میان آن ها پرهیز کنید. چانه تان را کمی بالاتر بگیرید، این کار نه تنها کمی شما را قد بلند تر می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.
عادت کنید که صاف بنشینید و بر روی عضلات شکم تان متمرکز شوید.۲٫ موهای متوسط یا کوتاهی داشته باشید. ممکن است فکر کنید که موهای بلند ممکن است شما را قدبلند تر نشان دهد. اما در واقع، موهای بلند، توجه را از گردن و خط گردن شما بر می‌گرداند، و باعث می‌شود شما کوتاه تر به نظر برسید. در عوض، موهای کوتاه یا متوسطی انتخاب کنید. این مدل های مو، بر کشیده به نظر رسیدن گردن شما تاثیر می‌گذارد.
اگر گردن نسبتا کشیده ای دارید، این مدل های مو عالی به نظر می‌رسند.۳٫ ظاهرتان را ساده تر کنید. پوشیدن لباس‌های فیت، مانند شلوار لی، باعث می‌شود تا خطوط اندام خود را برجسته تر کنید. وقتی لباس های گشاد می‌پوشید، آن خطوط تشخیص داده نمی‌شوند، و باعث می‌شود تا چاق تر به نظر برسید. شلوار لی، به خصوص باعث مشخص شدن کشیدگی پاهای تان می‌شود، به خوبی فرم پای شما را می‌گیرد و توجهات را بیشتر به فرم پاهای تان جلب می‌کند تا به قد شما.۴٫ رنگ های لاغر کننده و طرح های عمودی بپوشید. رنگ های لاغر کننده، مانند مشکی، سرمه ای، سبز جنگلی، به شما کمک می‌کند تا بلند تر به نظر برسید. این رنگ ها باعث می‌شوند تا بدن شما لاغر تر جلوه کند و هم برای پسر ها و هم برای دختر ها کاربردی خواهد بود. یک پیراهن فیت و یک شلوار فیت، می‌تواند این اثر را دو چندان کند. همچنین، پوشیدن لباس هایی با خطوط عمودی باعث می‌شود تا قد بلند تر به نظر برسید.
خانم ها می‌توانند شلوار هایی با خطوط عمودی بپوشند یا حتی پیراهن های یقه دار.
برای آقایان، یک پیراهن با خطوط عمودی باریک، بهتر است از پیراهن چارخونه.
خانم ها و آقایان، هر دو باید از پوشیدن لباس هایی با خطوط افقی خودداری کنند. این نوع لباس ها اثر برعکس دارند و شما را چاق تر نشان می‌دهند.۵٫ کفش های پاشنه بلند یا لژدار بپوشید. قطعا این یک توصیه‌ی همگانی نیست، اما پوشیدن کفش های پاشنه بلند یک راهکار فوری به منظور افزایش قد می‌باشد. هرجایی که باشید می‌توانید با پوشیدن کفش پاشنه بلند، از یک تا شش اینچ به قد خود اضافه کنید. وقتی برای اولین بار شخصی را ملاقات می‌کنید، تصور اول آن ها از قد شما نخواهد بود، بلکه معمولا ویژگی های صورت شما مورد توجه قرار می‌گیرد.
راه رفتن با کفش های پاشنه بلند، یک مهارت جدی است که نیاز به تمرین دارد. قبل از آنکه آن ها را خارج از منزل بپوشید، مطمئن شوید که حس راحتی با آن ها دارید.
راه رفتن با کفش های پاشنه بلند می‌تواند به پاهای شما آسیب برساند. سعی کنید از کفی ها استفاده کنید.
اگر نمی‌خواهید کفش پاشنه بلند بپوشید، دنبال کفش های لژدار بگردید.
مردان می‌توانند از پاشنه های درون کفشی استفاده کنند تا قد خود را افزایش دهند.

غذاهایی که می‌تواند برای افزایش قد مفید باشند، عبارت اند از:

 تخم مرغ
تخم مرغ منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین است. تخم مرغ همچنین دارای مواد مغذی مانند ریبوفلاوین، ویتامین ب ۱۲ و کولین هست.
ماست
ماست دارای کلسیم و ویتامین دی هست که هر دو برای رشد کامل استخوان مورد نیاز هستند.
جو
جو، منبع خوبی از پروتئین گیاهی است که سلامت عضلانی شما را بهبود می‌بخشد. جو همچنین به تنظیم وزن سالم کمک می‌کنند.
میوه تازه
میوه های تازه مانند مرکبات، انواع توت ها و خربزه را امتحان کنید. میوه ها دارای ویتامین سی هستند که باعث تقویت استخوان ها می‌شود و به رشد آن ها کمک می‌کند.
ماهی چرب (ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، ساردین)
ماهی های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین دی زیاد هستند. ویتامین دی باعث تقویت و ایجاد استخوان می‌شود.
اسفناج
اسفناج حاوی کلسیم، فیبر، آهن و ویتامین آ هست که می‌تواند باعث رشد استخوان ها و عضلات شود.
شیر، آب، و غلات غنی شده
غلات کامل غنی شده با ویتامین دی را به همراه مقداری شیر میل کنید. ویتامین دی به استخوان های شما کمک می‌کند تا کلسیم را جذب کند.
سویا و توفو (پنیر لوبیا)
سویا و توفو، گزینه های گیاهی خوبی برای افزایش کلسیم در رژیم غذایی شما هستند. آنها همچنین حاوی پروتئین بالایی هستند که می‌توانند استخوان ها را تقویت کنند.مترجم: داوود سرافراز

بیشتر بخوانید :
چگونه قدبلند شویم ؟
اگر می‌خواهید بچه شما قد بکشد
شش باور غلط درباره افزایش قد
چگونه می توانم قد بلندی داشته باشم ؟

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود