معرفی لیمو شیرین و خواص درمانی آن

0 167
معرفی لیمو شیرین و خواص درمانی آن

تقویت کننده گلبول‌های سفید خون و دفع کننده سموم از بدن، آنتی اکسیدان و برطرف کننده بیماری‌های ویروسی، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها و ضد تب، کاهنده خطرات حوادث قلبی عروقی

معرفی لیمو شیرین و خواص درمانی آن
معرفی لیمو شیرین و خواص درمانی آن

لیمو شیرین

نویسنده: صمصام صانعی
 

نام علمی درخت:

Citrus limettioides Tanaka، نام فرانسه درخت Limonier، نام فرانسه میوه (لیمو شیرین) Citron doux و نام انگلیسی میوه Sweet lime می‌باشد. نام دیگر میوه در کتب طب سنتی به عربی لیمون حلو آمده است.

تیره گیاه:

نارنج Rutaceae

نوع گیاه:

درخت

مشخصات ظاهری:

درختی است به ارتفاع حدود ۴ متر گاهی موارد بیشتر با برگ‌هایی دمبرگدار، نوکدار و با قاعده گرد، گل‌های آن سفید و کوچک، میوه‌اش (لیموشیرین) گرد و به ابعاد پرتقال، پوست میوه نازک، صاف و زرد رنگ یا لیمویی رنگ و طعم میوه شیرین ولی پس از پاره شدن اگر مدتی بماند طعم آن تلخ می‌شود.

طبیعت:

از نظر طبیعت بین حکمای طب سنتی اختلاف نظر وجود دارد عده‌ای طبیعت آن را سرد و‌ تر و عده‌ای دیگر سرد و خشک می‌دانند.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی گرم و مرطوب کشورها خصوصاً هند و در ایران بیشتر در استان‌های فارس، کرمان، هرمزگان، گلستان، مازندران و گیلان کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در لیمو شیرین:

ویتامین‌های PP, C, B، پی نن، لیمونن، لینالول، اسانس روغنی فرار و مواد معدنی کلسیم، فسفر، پتاسیم و منیزیم و غیره در آن تشخیص شده است.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی لیموشیرین

 

بخش مورد استفاده:

میوه (لیموشیرین) پوست و دانه‌ی میوه نیز خواص دارویی دارند.

نحوه مصرف:

میوه رسیده و آب آن مصرف خوراکی دارد.

خواص درمانی:

تقویت کننده گلبول‌های سفید خون و دفع کننده سموم از بدن، آنتی اکسیدان و برطرف کننده بیماری‌های ویروسی، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها و ضد تب، کاهنده خطرات حوادث قلبی عروقی و بهترین میوه برای سرماخوردگی، مقوی معده و برطرف کننده خشونت شش‌ها، حفظ کننده کلسیم بدن و ضد یرقان، تقویت کننده اعصاب و مقوی قلب، کاهنده اوره و اسیدوریک خون و فعال کننده غده‌های فوق کلیه و کبد، پاک کننده خون و ضد میکروب، فعال کننده روده‌ها و ضد میگرن، ضد التهاب بیماران تب‌دار و مسکن دردهای کلیه و مثانه، اشتهاآور و رفع کننده نارسایی‌های کبد می‌باشد. در ضمن برای افسردگی، ناراحتی‌های برونشیت و حنجره، زکام، گلو درد و سرگیجه نیز مفید است. در طول روز استفاده یک الی دو لیوان آب لیموشیرین خنک کننده، ادرارآور و برای بیماران مبتلا به تب‌های عفونی مؤثر می‌باشد. در استعمال خارجی مالیدن پوست لیموشیرین به بدن رفع کننده بیماری‌های اگزما و جوش‌ها است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود